sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:83

בפרסום מאמרים על שאלת הדת ומחקרי ספרות , חיבר את המחזות אמיליה גלוטי ( 1772 ; Emilia Galotti ) ונתן החכם וכן השלים את המסה על החינוך של המין האנושי , ( 1780 ; Erziehung des Menschengeschlechtes Die ) הדנה בזיקת התבונה לשאלת ההתגלות . יומרתו של לסינג להגדיר מחדש את אופקי הנאורות כפרויקט של הומניזם , היורש לדעתו את התוכן האתי של כתבי הקודש , מהדהדת גם ברשימות " אנטי–גוצה" שלו . במכתבים שחיבר בשנת 1778 נגד הכומר הלותרני יוהן מלכיאור גוצה , שב לסינג לתקוף את הפרשנויות התיאולוגיות הדוגמטיות של הכנסייה הפרוטסטנטית ולהעלות על נס את ההשקפה בדבר הסובלנות וקבלתו של כל אדם , ללא קשר למוצאו הדתי . בפברואר 1781 נפטר לסינג בבראונשווייג . נתן החכם , המחזה האחרון מפרי עטו , הוא מסמך המתעד את מורכבות השאלה בדבר זהותם של היהודים מנקודת מבטה של הנאורות . גיבור המחזה , שיש המוצאים בדיוקנו הקבלה למשה מנדלסון , הוא יהודי תושב ירושלים , סוחר עשיר החי בימי הסולטאן . עובדת יהדותו של נתן היא תכונה מופשטת בלבד ומתבטאת בעיקר בתבונה מעשית ובזהות של "נרדף . " נתן מתגורר בסביבה עוינת , בלב חברה החושדת בו וחושקת ברכושו , וראשיה מציבים לפניו מטלות אינטלקטואליות קשות . מה"גורל" הזה מנסה נתן להשתחרר באמצעות התבונה . באחת מתמונות המחזה מספר נתן את "משל הטבעות" המפורסם , שבעזרתו הוא אמור להוכיח את שוויון שלוש הדתות ולהפיץ את בשורת הסובלנות . יהדותו של נתן מושלכת במחזה אל שדה של משחקי מחשבה רציונליים ופתרונות קומיים , שבהם מהדהדים עדיין זרות וסכנה . הדיאלוגים הארוכים הנרקמים בינו ובין הדוברים האחרים אינם מוכיחים עדיין אפשרות ריאלית של שיח אזרחי סובלני . עם זאת , יש בתמונות הדיאלוגיות האלה כדי לסמן את אופקיו וגבולותיו של שיח האמנסיפציה האזרחית , שיהודי מערב אירופה עמדו לפתחו . נתן החכם זכה לפרשנויות רבות ונעשה , לפיכך , לדמות של קבע במסורת אינטלקטואלית של הפקות תיאטרון , המוקדשות לבירורה של שאלת הסובלנות הדתית וסיכוייה של אידיאולוגיה הומניסטית המיוסדת על שיח התבונה . לאחר מלחמת העולם השנייה , לאחר אושוויץ , זכה המחזה לפרשנויות ספקולטיביות ודרמטורגיות חדשות , המבטאות בחלקן ייאוש מן האפשרות הדיאלוגית , ובחלקן עקרון–תקווה ונהייה אחר התחדשותה של השקפת עולם הומניסטית . פרשנות מרתקת להגותו של לסינג ולקווי המחשבה הדיאלוגית הטבועים בנתן החכם הציעה חנה ארנדט במסתה "על האנושיות בזמנים חשוכים " . ( 1959 ) ארנדט מפענחת בדמותו של נתן נציג של שיח אזרחי המיוסד על "ידידות , " דהיינו על פתיחות לקראת האחר ועל נכונות לדיאלוג , ל"שיחה בלי סוף , " שדרכה שב העולם להיעשות "אנושי . " המחשבה הדיאלוגית של לסינג מייסדת אפוא תפיסה של קהילה אזרחית פתוחה לפני כל אדם שבה יכלו יהודים וזרים אחרים למצוא מקום בלי לוותר על עצמיותם . לקריאה נוספת : גוטהולד אפרים לסינג , נתן החכם , תרגום : יוסף צור , כרמל , ירושלים , . 1999 גוטהולד אפרים לסינג , תרגומים מיצירותיו , תרגום : יוסף האובן , הוצאת ירון גולן , תל–אביב , . 2002 F . Andrew Brown , Gotthold Ephraim Lessing , New York : Press , 1984 . Aesthetics in the Age of Reason , Cambridge University David E . Wellbery , Lessing's Laocoon , Semiotics and Bouvier Verlag Herbert Grundmann , 1984 . Martin Schenkel , Lessings Poetik des Mitleids , Bonn : Twayne Publishers , 1971 . אבה גרגואר פייר בירנבאום האב אנרי בפטיסט גרגואר Gregoire ) י ( 1831-1750 ; Abb מילא תפקיד חיוני בהשתלשלות אירועי המהפכה הצרפתית וגילם באישיותו את אותו רגע מהותי בתולדות יהודי צרפת שבו הם זכו לשוויון חוקי מלא בהתאם לאידיאלים האוניברסליים של הנאורות . הוא היה מעורב בכל שלב משלבי התהליך שהוליך בסופו של דבר לחקיקת התקנה שעשתה את היהודים לאזרחים שווי זכויות ( ספטמבר , ( 1791 והודות לו התקבלה גם משלחת של יהודים מאלזאס בראשות בן איזאק בר לאספה הלאומית . גרגואר היה כבר קודם לכן ידיד ליהודי לורן וביקש לעזור להם "להתחדש" בהתאם להגיונה של המהפכה , החותרת ליצור אדם חדש . את תביעותיו לשיפור מעמדם של היהודים יש לראות בהקשר הכולל של פעילותו בשנות המהפכה . בין היתר היה גרגואר מחברו של דוח הנוגע לניבי הפטואה השונים ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help