sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

גוטהולד אפרים לסינג גלילי שחר בשמו של גוטהולד אפרים לסינג , הוגה דעות , מחזאי , דרמטורג ומבקר , מן הבולטים שבאנשי הנאורות בגרמניה , נכרכה גם אחת האלגוריות המובהקות של הדיאלוג התרבותי בין יהודים לגרמנים בעת החדשה . בכתביו , ובהם חיבורים על שאלות אסתטיות , מסות על נושאים תיאולוגיים , תוכניות פדגוגיות , מחזות ורשימות על התיאטרון , מהדהדת מורכבותה של מחשבת הנאורות . ובהגות זו , הטבועה בחותמם של שיח הסובלנות ומורשת ההומניזם , התגלתה גם פרספקטיבה מרתקת שנגעה במישרין בשאלת מעמדם של היהודים . התכתבויותיו של לסינג עם משה מנדלסון , מחזותיו היהודים , ( 1749 ; Die Juden ) ונתן החכם ( 1779 ; Nathan der Weise ) ורשימות אחרות מפרי עטו , מתעדים את אופקיו וגבולותיו של דיאלוג , שזכה לפעמים להערכה מופרזת וכבר נעשה לסטריאוטיפ בפני עצמו של "פגישה" בין יהודים לגרמנים . הדיאלוג בין מחשבתו של לסינג ובין עולמותיהם של יהודים , גם בשל חולשותיו ושונותו , הוא תעודה נוספת המספרת על דרכי העקלתון של היהדות המודרנית באירופה . לסינג נולד בינואר 1729 בעיר קמנץ שבגרמניה . מצד אביו השתייך לשושלת של אנשי כמורה ומשכילים פרוטסטנטיים . לאחר שהשלים את לימודיו התיכוניים יצא לסינג בשנת 1746 ללייפציג , ושם התמסר ללימודי תיאולוגיה , פילוסופיה , בלשנות ורפואה . בשנות הלימוד החל גם לפרסם את יצירותיו הראשונות , ובהן המחזה המלומד הצעיר . ( 1747 ; Gelehrte Der junge ) מסוף שנות ה40– שהה לסינג בברלין , והועסק שם ככתב בעיתון מקומי . השנים האלה הניבו גם את כתיבת המחזה היהודים , רשימות על תולדות התיאטרון ותרגומים אחדים . לאחר שהשלים את לימודי המגיסטר שלו , בשנת , 1752 הסתלק לסינג מן המסלול האקדמי והעמיק את מעורבותו בשיח הציבורי של הנאורות . בשנים האלה רקם קשרי ידידות עם כמה מאנשי הרוח בברלין , ובהם קארל וילהלם רמלר , פרידריך ניקולאי ומשה מנדלסון . המפגש בין לסינג למנדלסון הניב תחילה חיבור משותף – מסה שנונה על המשורר האנגלי אלכסנדר פופ וסדרה של חילופי מכתבים , שגם ניקולאי היה שותף לה . בהתכתבות הזאת מתועדת אחת השיחות הפוריות של הנאורות הגרמנית על שאלת הטרגדיה וזיקתה לבעיית המוסר . בשנת 1755 השלים לסינג את חיבור המחזה מיס שרה סמפסון , ( Miss Sara Sampson ) יצירה שעמה נפתחה גם מסורת דרמתית חדשה בגרמניה – "מחזה התוגה הבורגני . " זהו ז'אנר המוקדש לקורותיהן ולגורל תשוקותיהן של דמויות מן החברה הבורגנית , כלומר לעולמם של בני "המעמד הבינוני , " ולא עוד לתולדות מלכים ואצילים בלבד . מיס שרה סמפסון סימן את הדרך למחזות נוספים המספרים על נערות הנקרעות בין תשוקה , זהות מוסרית ומרות פטריארכלית . בשנות ה60– חתם לסינג חיבורים נוספים על שאלת האמנות . אחד המרכזיים שבהם הוא המסה לאוקואון , ( 1766 ; Laokoon ) הנדרשת למורכבותם של דימויי היופי של התרבות ההלניסטית . המסה הזאת ייסדה השקפה חדשה בחקר האמנויות ותרמה תרומה חשובה לשיח האסתטי של הנאורות . בסוף שנות ה60– הועסק לסינג כדרמטורג ומבקר ב"התיאטרון הלאומי" בהמבורג . למרות כישלונו של המפעל הזה היה בו כדי לסמן מפנה בתולדות אמנות הבמה בגרמניה . בשנות ה70– הועסק לסינג כספרן בספרייתו של הדוכס פון בראונשווייג בעיירה וולפנביטל . באותן שנים גם המשיך אישים גוטהולד אפרים לסינג ( על פי ציור של אנטון גראף ) – תיעוד של מורכבות השאלה בדבר זהותם של יהודים מנקודת מבטה של הנאורות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help