sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

תחום הפעילות של הארגונים האלה כלל עתה יותר מהגנה מפני אפליה ואנטישמיות . הקונגרס היהודי העולמי הגיש ב , 1949– למשל , תזכיר לוועדת המשפט הבינלאומי של האו"ם , שבו הודגש הצורך בניסוח מסמך על העקרונות הכלליים שנקבעו במשפטי נירנברג , שבהם נשפטו , לאחר מלחמת העולם השנייה , 22 מראשי השלטון והצבא הנאציים . ב1950– פנה שוב הקונגרס היהודי העולמי אל הוועדה הנ"ל והמליץ לכלול בהצעת חקיקה פשעים ספציפיים נגד האנושות , כסוג שונה מזה של פשעי מלחמה , בכוונה להבטיח הגנה למיעוטים דתיים , תרבותיים ואתניים . כשדנה העצרת הכללית של האו"ם באמנה נגד השמדת עם , שהתקבלה ב , 1948– פנו ארגונים יהודיים מארצות שונות אל ממשלותיהם ואל דעת הציבור כדי להניעם לתמוך בהצעת האמנה . לאחר קבלתה , פעלו הארגונים האלה להשגת אשרורה על ידי הממשלות ודחיית הנימוקים שהעלו מתנגדיה . הקונגרס היהודי העולמי וארגונים יהודיים אחרים גם דרשו מהעצרת הכללית לנקוט אמצעים להקמת בית משפט בינלאומי פלילי . כידוע , המטרה הזאת הושגה רק ב , 1998– עם קבלת אמנת רומא , אף שמדינת ישראל עצמה , מסיבות הנוגעות לפעולותיה בשטחים שנכבשו לאחר , 1967 הצביעה נגדה והיא מסרבת לאשרר אותה . הפעילות הפוליטית והמשפטית של ארגונים יהודיים בינלאומיים באה לידי ביטוי גם בתהליך ההכנה של מסמכים שהתקבלו בשנים הראשונות לפעולתו של האו"ם . בהקשר הזה כדאי להזכיר את בעיית הפליטים ומחוסרי הנתינות ; הכנת האמנה נגד התיישנות של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות ; בעיית זכויות האדם בכלל והכנת ההכרזה האוניברסלית על זכויות האדם בשנת . 1948 הנציגים היהודיים המליצו על הכללת זכויות שלא הובאו בחשבון בדיון הראשוני והשמיעו הערות וביקורת על סעיפים שונים . חשוב לציין בהקשר הזה את פעילותו של המכון לעניינים יהודיים , בניו יורק ובלונדון , שפרסם ספרים על האמנות האלה ועל נושאים כגון יהודי ברית המועצות , אפליה , מיעוטים וזכויות האדם . בסוף שנת , 1959 כשפרצה מה שכונתה אז 'מגפת צלבי הקרס , ' פעלו הארגונים היהודיים באופן נמרץ להבטחת קבלתה של ההכרזה והאמנה על ביעור כל צורותיה של אפליה גזעית , שהתקבלה ב , 1965– ושל ההכרזה על ביעור כל צורותיה של אפליה ואי–סובלנות על בסיס דת ואמונות , שאושרה רק ב . 1981– ישראל חתמה על האמנה ב7– במארס , 1966 אך הפקידה את כתב אשרורה רק ב3– בינואר . 1979 בעיקרו של דבר , תרמו הארגונים היהודיים רבות לשינוי עמדת המוסדות הבינלאומיים שלא רצו להזכיר בפירוש את האנטישמיות במסמכים נגד אפליה . בעשור האחרון , בייחוד במישור האירופי , אך גם במסגרת הארגונים של האו"ם , נשבר נוהג זה , וכיום יש התייחסות לאנטישמיות ולשואה במסמכים שונים . ראויה לציון גם הפעילות הפוליטית של הארגונים היהודיים לטובת יהודי ברית המועצות , בעיקר בשנות ה60– וה , 70– ולטובת יהודי ערב , מאז שנות ה . 50– בוועידת דרבן בדרום אפריקה , נגד הגזענות , ( 2001 ) פעלו ארגונים יהודיים לא מעטים . מהוועידה הזאת פרשו אמנם ארה"ב וישראל בגלל מה שנראה להן כהסתה אנטי–ישראלית ואנטי–יהודית של קבוצות מאורגנות ושל ארגונים לא ממשלתיים , ( NGO'S ) ולמרות זאת כולל המסמך הסופי של הוועידה גינוי מפורש של האנטישמיות . הארגונים היהודיים הגדולים היו פעילים גם בכינוסים ובסמינרים בינלאומיים שארגנו באירופה מועצת אירופה והארגון לביטחון ולשיתוף פעולה בינלאומי , ( OSCE ) ובמישור הבינלאומי – האו"ם , שנושאם היה התגברות סכנותיה של האנטישמיות . לאחר הקמתה של מדינת ישראל נשאלה השאלה אם לפעולה של הארגונים היהודיים נודעת עוד אותה החשיבות שהיתה לה לפני . 1948 יש מי שסבור כי המדינה יכולה וחייבת להיות המגינה על כל העניינים היהודיים באומות המאוחדות ובמוסדות בין מדינתיים אחרים . ברשות המדינה אמצעים שאין בידי ארגונים וולונטריים , ועל כן יעילות התערבותה גדולה יותר . לעומת זאת , פעילות בינלאומית נגד אפליה ואנטישמיות אינה עוד עניין ליהודים בלבד ולא צריך להיות לה שום קשר למעמדה הבינלאומי של ישראל . במצב הקיים , קהילות יהודיות שהן גופים דמוקרטיים מסוגלות לבטא במישרין את האוטונומיה שלהן ולהגן על האינטרסים שלהן מתוך שיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים במסגרותיהם השונות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help