sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:78

קולקטיביים , הועדפו על פני התעסקות בנכסים ספציפיים ובתביעות יחידים . ויחד עם זאת היה מקובל על הארגונים היהודיים כי המלחמה גרמה להרס נרחב בכל רחבי אירופה וכי היהודים אינם הקורבנות היחידים שנפגעו פגיעה חומרית . עקב כך לא היה ביכולתם לתבוע את השבתו המלאה של הסטטוס קוו אנטה הכלכלי על כנו והתשלומים שהועברו לא הספיקו כדי השבת רווחתם הכלכלית המקורית של היהודים . במילים אחרות , במקום לתבוע פיצוי מלא על אובדן הרכוש היהודי , העדיפו הארגונים להתפשר ולהסכים להסדרים כספיים ריאליסטיים בלי לתבוע פיצוי מלא על אבדות היהודים . מכל מקום , הגישה הקולקטיביסטית לשילומים ולהשבת הרכוש הותירה ניצולי שואה רבים בתחושה שהם עצמם אינם מקבלים את חלקם הראוי בפיצויים , או שהארגונים היהודיים מתעלמים מזכויותיהם . במהלך שנות ה90– חבר העניין הציבורי המחודש בשואה לתחושתם של ניצולים רבים כי לא זכו לפיצוי מלא על אובדן רכושם האישי , ואלה סיפקו את הרקע להתעוררות מחודשת של תביעות , שלא יושבו במלואן ארבעים שנה קודם לכן . לארגונים פוליטיים יהודיים היה נוח לעסוק בנושא הזה , לאחר שמצאו את עצמם ללא סדר יום ממשי בתום מסעות התעמולה המוצלחים לשחרור יהודי ברית המועצות ולנידויו של נשיא אוסטריה , קורט ולדהיים . הקונגרס היהודי העולמי אימץ את סוגיית הנכסים מתקופת השואה , ובמיומנות פוליטית ראויה לציון עלה בידו לשלב את סוגיית זכויות הניצולים בסדר יומה של הפוליטיקה הפנימית בארצות הברית . מעורבותה של מחלקת המדינה , בצד תמיכה רחבה של אמצעי התקשורת האמריקניים , הכשירו את הקרקע ליישובן של כמה תביעות יהודיות בולטות – נגד בנקים שווייציים , חברות ביטוח , התעשייה הגרמנית ( על השימוש בעובדי כפייה יהודיים ולא יהודיים , ( ולהשבת נדל"ן שהיה בבעלות יהודית בשטחי גרמניה המזרחית לשעבר . התביעות המאוחרות הללו התמקדו בזכויותיהם של ניצולים כיחידים , והמסע הציבורי שנועד לקדם את התביעות האלה התמיד להתעלם מן העובדה שהסכמי 1952-1945 כבר הגיעו להישגים ניכרים ביותר בהסדרת התביעות החומריות של יהודים . קומץ המנהיגים היהודיים בארצות הברית שהוביל את הקמפיין גם התייחס בביטול לניסיונותיה של ההנהגה היהודית האירופית המקבילה להתחשב בעובדה הזאת . בשנים שמיד לאחר המלחמה היו צורכי החומר של הניצולים כה גדולים , עד שלא היה צורך לטרוח הרבה בהסברת צדקתן של תביעות היהודים . כעבור חמישים שנה היה קשה יותר לתבוע פיצויים על בסיס צרכים של הניצולים שלא באו על סיפוקם , והיה גם קשה הרבה יותר לבסס את זכויות הבעלות של הניצולים על נכסים ספציפיים זמן רב כל כך לאחר המאורעות . סכומי כסף ניכרים כבר שולמו או הובטחו לתובעים , אך קרוב לוודאי שבמקרים רבים מאוד לא תתאפשר הקצאתם לניצולים על בסיס בעלותם על נכסים מסוימים . זה בדיוק המצב שחזו הארגונים היהודיים שהיו אחראים לשלב הטיפול בשילומים והשבת רכוש בשנים , 1952-1945 דבר שמבהיר את החוכמה שהיתה במדיניות השימוש הקיבוצי בכספים שהתקבלו באותה העת . יתרה מזאת , אותם מנגנונים מייצגים שעסקו בחלוקת הכספים בשנים 1970-1950 אינם קיימים עוד . היקפם הגדול של ההסדרים שהושגו מאז 1995 יצר יתרות בסדר גודל העשוי להגיע עד יותר משלושה מיליארד דולר . בהעדר הגורמים שהביאו להצלחתם הגדולה כל כך של הסכמי , 1952-1945 ולשימוש ראוי של הכספים שהצטברו , עדיין לא ברור איזו השפעה תהיה לתשלומים האחרונים על התהליך המתמשך של תיקון העוולות שנעשו לקיבוצים ולפרטים בעם היהודי . מאבק באמצעות ארגונים בינלאומיים נתן לרנר קונגרס וינה , שזומן ב1815– בעקבות מלחמות נפוליון במטרה להשליט סדר ביבשת אירופה , היה הפורום הבינלאומי הראשון שבו דנו בבעיה היהודית ובהכרה בזכות היהודים לשוויון . בין קונגרס וינה לבין מלחמת העולם הראשונה נעשו ניסיונות שונים לתת למיעוטים בכלל וליהודים בפרט הגנה בינלאומית . בדרך כלל מדובר היה במה שהוגדר 'התערבות הומניטרית , ' שננקטה בידי ממשלות מסוימות , לעתים באופן ספונטני ולעתים ביוזמת הקהילות היהודיות המקומיות . ההתערבות הזאת נשאה אופי לא פורמלי ולא היה לה בסיס משפטי , אך היא הצליחה למנוע לפעמים פגיעה ביהודים . ההתערבות נעשתה הן לטובת היהודים בלבד , כדוגמת ההתערבות בשאלת מעמדם של היהודים במדינות הקונפדרציה של גרמניה , שנדונה בקונגרס וינה , והן לטובת היהודים כקבוצת מיעוט אחת בין רבות , כדוגמת תביעתה של הולנד בקונגרס וינה שלא להפלות כלל בין קבוצות דתיות שונות . שאלת מעמדם של היהודים במדינות השונות נדונה ישירות ובעקיפין גם בקונגרס שהתקיים באקס לה שאפל ב , 1818– בוועידת לונדון ב , 1830– בקונגרס פריז ב , 1856– בוועידת קונסטנטינופול ב , 1856– בוועידת פריז

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help