sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

מכחישי השואה פייר וידאל–נקה הם מכנים עצמם " רוויזיוניסטים , " מונח שאין הם ראויים לו כלל . אנו מכנים אותם " מכחישים , " ומילה זאת אומרת את העיקר : הם אינם עושים " רוויזיה " של תולדות השואה אלא – בניגוד ליומרתם כהיסטוריונים – מתעקשים להכחיש אותה . שתיקה ואי אמון אפשרו מלכתחילה את מעשי ההשמדה של גרמניה הנאצית , לפחות עד שנת . 1943 המידע שהגיע למערב היה מועט , וקשה היה לאמת אותו . הוא גם עורר התנגדות נמרצת . העובדות שנמסרו היו כה מטרידות , עד שנדמה היה תחילה שהן מופרכות . נוסף על כך העיב עליהן זיכרון התעמולה נגד גרמניה בעת מלחמת העולם הראשונה . ספקנות זו התנפצה , כמובן , לאחר השחרור מהכיבוש הנאצי , כאשר התברר כי מיליוני יהודים נרצחו – קורבן לשיטות חיסול משוכללות שהפעילו גדודי המשטרה הנאצית ובעיקר יחידות החיסול הניידות , ה " איינזצגרופן , " בפולין , ברומניה ובשטח הסובייטי הכבוש . רבים הושמדו באמצעות ניצול עד מוות של כוח עבודתם בגטאות ובמחנות הריכוז ; אחרים – בעזרת טכניקת חיסול ' תעשייתית : ' תאי גז באושוויץ , ברגן , חלמנו , סוביבור , מיידאנק וטרבלניקה . גם כשכבר לא היה ספק בנוגע לעובדות , קשה היה לתפוס אותן או לפרש אותן בכלים אנליטיים מוכרים . המארקסיזם , למשל , יכול היה לקבוע עמדה בנוגע לניצול היתר של עובדים , אך לא בנוגע לחיסולה המתוכנן של קבוצה אנושית , שמבחינתו קשה היה אפילו להגדירה ולזהותה . גם לאידיאולוגיות אחרות לא היו כלים נאותים כדי לטפל בתופעת ההשמדה . הניסיונות הראשונים – תחילה יחסיים , ואחר כך סוחפים – להכחשת הטבח הגדול באו מצדם של נאצים , ישנים כחדשים , ומצד קבוצות קטנות הקשורות לשמאל הקיצוני . המקרה המדהים ביותר בשלב זה היה של פול רסיניה , מחבר הספר הראשון שעסק בהכחשת השואה – חציית הקו , ( Passage de la Ligne Le ) משנת , 1948 ולאחריו , כעבור שנתיים , הופיע ספרו הנוסף : סיפור השואה והשקרים של יוליסס , משנת . 1950 רסיניה היה סוציאליסט ופציפיסט , שהוא עצמו הוגלה בידי הנאצים , אך בחר להפעיל על מלחמת העולם השנייה את מושגי מלחמת העולם הראשונה ולראות באשמה המוטלת על גרמניה הנאצית חזרה פשוטה על ההאשמות שהוטחו בעבר כלפי הקיסרות של וילהלם השני . בסופו של דבר , אף שהכחשת השואה הופיעה בשלב מוקדם למדי , היא תפסה תאוצה יחסית רק בסוף שנות ה70– ותחילת שנות ה80– של המאה ה . 20– בסוף שנות ה70– התחיל גל של פרסומים בעלי יומרה מחקרית–אקדמית . ספרו של דייוויד אירווינג המלחמה של היטלר , שיצא לאור ב , 1977– עורר מהומה רבתי וגרר אחריו ויכוח ממושך על שאלת קיומה או אי קיומה של פקודת השמדה פרי עטו של היטלר . באותה שנה יצא לאור גם ספרו של ארתור בוץ – התרמית של המאה ה . 20– בוץ , פרופ' להנדסת חשמל באוניברסיטת נורתווסטרן באילינוי , היקנה לספרו "לבוש מדעי , " האשים את המוסדות היהודיים בהפצת "שקר השואה" וטען שההוכחות היחידות לקיומה–לכאורה היו העדויות במשפט נירנברג שנגבו בעינויים . בניגוד לרסיניה , בוץ לא הצדיק את רדיפת היהודים בידי הגרמנים ואף לא הכחיש תופעה של רצח יהודים , אך ביקש להוכיח כי המספר הכולל של יהודים שנרצחו בידי הגרמנים לא עלה על מיליון . וכך ניתן לסכם את התזות של "מכחישי השואה : " גרמניה הנאצית לא היתה אחראית למלחמה , ולקואליציה האנטיפאשיסטית לא היתה כל הצדקה . זאת ועוד : בפועל לא היה כלל רצח–עם והאמצעי המסמל אותו , תאי הגזים , לא היה ולא נברא . השואה היא פרי "שמועה , " שנהפכה ל"מיתוס" ואחר כך ל"הונאה" בשירותה של "הציונות הבינלאומית . " "הפתרון הסופי" לא היה אלא גירוש היהודים למזרח אירופה , לשם יישובם מחדש וכדי לעשות שימוש בכוח העבודה שלהם . מספר הקורבנות , שניתן להסבירו בקשייה של גרמניה הנתונה במלחמה , היה בכל מקרה מוגבל ביותר . חשוב להדגיש , כי הזרעים להכחשת השואה נזרעו למעשה בידי הנאצים עצמם , אשר השקיעו מחשבה רבה ומאמצים מעשיים לטשטוש מעשיהם , אפילו בכל הנוגע לאוכלוסיית העורף בגרמניה . שלילת השואה אינה נשענת על הדיסציפלינה ההיסטורית . היא לא באה במקום גישה היסטורית זו או אחרת , גם אם נדמה לעתים שעבודתו של מחבר זה או אחר עושה שימוש במתודה ההיסטורית . מבחינה מהותית , קדמה המסקנה של שלילה מוחלטת של קיום השואה לניסיון הוכחתה של מסקנה זו . ניתן למצוא כאן תערובת של מרכיבים אידיאולוגיים אחדים : אנטישמיות , אנטי–ציונות ( ממנה נבע סוג של רוויזיוניזם ערבי , ( פציפיזם , לאומנות גרמנית , אנטי–קומוניזם ועוד . מרכיבים אלה מופיעים בשיעורים משתנים . ברור , למשל , כי הלאומנות הגרמנית אינה מעניינת ישירות פציפיסט אמריקני או צרפתי , אך פציפיסט צרפתי יכול להשמיע בעצמו נימוקים מבית מדרשו של לאומן גרמני ובתוך כך למחול לארץ השכנה ולהאשים את קהילתו שלו בשוביניזם . מבחינה גיאוגרפית , אפשר למצוא את שלילת השואה כמעט בכל מקום , משוודיה עד רוסיה , ומאוסטרליה עד ארצות הברית , וכמובן בארצות האיסלאם . הארצות הקומוניסטיות לא אפשרו לתת ביטוי לעמדה זו אך

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help