sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

מסוימות תרמו כל המעשים האמיצים הללו לזירוז קבלתה של דנמרק לחברתן של בעלות הברית , שכן בפעולות הללו נטלו חלק עשרות אלפי אנשים מכל שדרות הציבור . במבט לאחור התחוור כי היה זה מבצע מסוכן פחות מכפי שנראה בשעתו למצילים ולנרדפים כאחד . מתן סיוע ליהודים נמלטים באירופה הכבושה היה עלול לעלות למצילים בחייהם או בחירותם . איש מן המעורבים בכך לא היה מסוגל להעלות בדעתו כי בדנמרק ינהגו הגרמנים על פי כללים אחרים . ככל הידוע , אף לא דני אחד לא נענש בידי הגרמנים בגירוש אל מחנה ריכוז בשל עזרה שהושיט ליהודים . ב2– בנובמבר הגיע לקופנהגן אדולף אייכמן , כדי להיוועד עם בסט . ההוראות שיצאו בעקבות המפגש היו מסמך מפתיע מאין כמותו בתולדות השואה . השניים הסכימו ביניהם כי אין לשגר את כ500– אסירי טרזיינשטאט למחנות ההשמדה במזרח ; יהודים מעל גיל 60 שנותרו בדנמרק לא יהיו מטרה לרדיפות ; אזרחים ממוצא יהודי למחצה , או יהודים נשואים ללא–יהודים , יהיו פטורים מצעדים אנטי–יהודיים ; כמו כן הוסכם כי עקורי טרזיינשטאט יוכלו לקבל חבילות שי מדנמרק , וכי משלחת דנית רשמית תוזמן לטרזיינשטאט כדי לעמוד על התנאים במחנה . בסופו של דבר , מתוך כ500– יהודים שנכלאו במחנה שבו מטרזיינשטאט אחרי המלחמה כ , 450– שנחלצו משם באוטובוסים הלבנים של הרוזן פולקה ברנאדוט , וכ 7 , 000– היהודים שקיבלו מקלט בשוודיה , שבו אחרי המלחמה אל בתיהם בדנמרק כדי להמשיך בחייהם . ברוב המקרים הם מצאו את חפציהם ורכושם ללא פגע . היו אף שכנים שהשקו וטיפלו בעציצים שהניחו היהודים אחריהם . חסידי אומות העולם בתקופת השואה מרדכי פלדיאל השואה כילתה את מרבית קהילות ישראל באירופה , שהיו תחת כיבוש הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה . מכונת ההשמדה הגרמנית היתה יעילה ומשומנת היטב , משולבת בהטלת עונשין על האוכלוסייה המקומית על כל ניסיון של עזרה ליהודים . ובכל זאת , בכל מקום באירופה שבו שלטו הנאצים או עושי דברם , מצאו לא מעט יהודים מפלט – ארעי או ממושך – בזכות העזרה שקיבלו מיחידים באוכלוסייה הלאיהודית . לא היה בידי המצילים האלה כדי לעצור את מכונת ההשמדה , אלא להציל יחידים פה ושם . אבל , כאשר מחברים את מספרי הניצולים מהארצות שהיו בשליטת הגרמנים , מגיעים למספר לא מבוטל ( כדי , ( 250 , 000 ואותו יש לזקוף , ברבים מהמקרים או אף ברובם , לזכות עזרה אקטיבית או פסיבית מן האוכלוסיות הלא–יהודיות . בבלגיה , למשל , ניצלו קרוב למחציתם של 65 , 000 היהודים שהתגוררו שם בתחילת הגירושים למחנות בקיץ . 1942 יש לזכור שכדי להינצל היה היהודי חסר האונים זקוק הן לעזרה אקטיבית , כגון מתן מסתור בבית המציל , והן לעזרה פסיבית , כגון אי הלשנה לשלטונות על יהודים המסתתרים או מתהלכים בזהות בדויה . מעורבותם של לא–יהודים בהצלת יהודים היתה ידועה ליוזמי חוק זיכרון השואה והגבורה ( יד ושם ) משנת . 1953 ועל כן נקבע בחוק , בסעיף , 1 ( 9 ) כי "יד ושם" מוקם גם "לחסידי אומות העולם ששמו נפשם בכפם להצלת יהודים . " השימוש במושג "חסידי אומות העולם" הוא דוגמה מאלפת לטרנספורמציה מודרנית וחילונית של מושג הלקוח מעולם ההלכה : הרמב"ם הגדירם נוכרים המקבלים עליהם לקיים את שבע מצוות בני נח . בימי הביניים נחשבו לא–יהודים שגילו יחס טוב כלפי יהודים לחסידי אומות העולם . יש כאן אפוא חידוש מושג עתיק שרווח במסורת היהודית , כאשר בחר בו המחוקק הישראלי לציון מצילי יהודים בתקופת השואה מקרב העמים . כדי לזכות בתואר "חסיד אומות העולם" נדרשה הוכחה שהלא–יהודי סיכן את חייו להצלתו של יהודי . בשנת , 1962 עם תום משפט אייכמן , החליטה הנהלת יד ושם להקים ועדה ציבורית שתפעל לצד יד ושם , ותיקרא "הוועדה לציון חסידי אומות העולם , " ובראשה יעמוד שופט בית המשפט העליון . על הוועדה הוטל לקבוע נהלים לקבלת תואר "חסיד אומות העולם , " ודרך נאותה לציין ולהוקיר אותם . היושב ראש הראשון היה השופט משה לנדוי , שעמד בראש בית הדין במשפט אייכמן , ולימים נתמנה לנשיא בית המשפט העליון . אחריו בא השופט משה בייסקי ( מניצולי אוסקר שינדלר , ( ולאחריו – השופט יעקב מלץ ( לימים מבקר המדינה . ( הוועדה הזאת קבעה בראשית עבודתה כמה קריטריונים להענקת התואר למצילי יהודים , ואלה הם : עצם הניסיון שעשה המציל להיות מעורב מעורבות אישית ואקטיבית ( ולא באמצעות צד שלישי ) במעשה ההצלה , בין שהניסיון הזה הוכתר בהצלחה ובין שלא ; סיכון חייו או שלומו של המציל בעת ביצוע מעשה ההצלה ; המניע ההומניטרי כדחף עיקרי ; אי–קבלת בצע כסף או תמורה חומרית אחרת כתנאי להצלה ; עדות מפורטת ומשכנעת מהניצולים למעשה ההצלה ו / או חומר ארכיוני אמין .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help