sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

הצטרפו באוניברסיטאות ובערים להפגנות ואפילו לפעולות הגנה עצמית של יהודים מפני האנטישמיות . ואולם הקולות האלה והמעשים בשטח היו של מיעוט אופוזיציוני זעיר יחסית . לקראת סוף שנות ה , 30– אחרי מותו של פילסודסקי , פנו יורשיו לברית עם ארגוני הצעירים הפרו–פאשיסטיים . הרדיקלים מן הימין טענו כי ההתקפות האלימות על היהודים נועדו לזרז את יציאתם מפולין , ואילו הממשלה ותומכיה הסתייגו אמנם מאלימות ומאי סדר , אך אימצו את הטיעון שריבוי יהודים בפולין הוא בעיה קיומית לעתידה . בשנת 1939 הגיע תורה של פולין לוויתורים טריטוריאליים לרייך הנאצי , והסכסוך בין פולין לבין גרמניה , שהיו קשורות זה שנים אחדות בהסכם של אי התקפה והיו ביניהן יחסי קרבה , פרץ בגלוי . "הבעיה היהודית" ירדה מיד מסדר היום הפולני והוכרז על שותפות ואחדות של כל חלקי האוכלוסייה , לרבות היהודים . אבל הסדר החדש התמיד רק זמן קצר , עד פרוץ המערכה הצבאית בספטמבר . 1939 בתקופת מלחמת העולם השנייה תקופת מלחמת העולם השנייה ומסכת היחסים בין יהודים לבין פולנים בזמן השואה היא פרשה רחבה וסבוכה . הזעם והברוטליות של הכובש הגרמני כוונו גם נגד הפולנים , אך היהודים היו מלכתחילה יעד המעוגן באידיאולוגיה הגזענית . עם פתיחת מלחמת העולם השנייה מצאו עצמם כשני מיליונים מיהודי פולין בכיבוש נאצי . הכיבוש אפשר למכונת ההרס וההשמדה של הנאצים לפעול ללא רסן . הפולנים נחלו תבוסה במערכת בזק . חלקה המערבי של פולין היה בכיבוש נאצי וחלקה המזרחי בכיבוש סובייטי . שטח הכיבוש הגרמני חולק לשניים : אזור שסופח מיידית לגרמניה וחבל שהוכרז מיושב פולנים , אך נתון לשליטה גרמנית . בפולין נוצר מיד מערך של פעילות מחתרתית . המנהיגות הפולנית עזבה בדרכים שונות את המדינה . חלק מאנשיה הגיעו לצרפת , ואחר כך לאנגליה , ושם נוסדה מועצה לאומית וממשלה פולנית בגולה . בראשן עמדו אנשי האופוזיציה למשטר שלפני המלחמה . המחתרת בפולין , הערוץ הצבאי בשטח הכבוש והפעילים בשטח היו כפופים לממשלה זו . חלק ניכר מאנשי המנהיגות היהודית עזבו גם הם את הארץ הכבושה . הקשר בין היהודים בשטח הכיבוש הנאצי לבין הגורמים הלאומיים החדשים היה מפוצל , וכך גם יחסם של אלה ליהודים . המועצה והממשלה בלונדון עסקו לא מעט בעניינם של היהודים , ולאחר שורה של דיונים התנערה הממשלה מהאנטישמיות והתחייבה שפולין שלעתיד תראה ביהודים אזרחים מלאים ושווי זכויות . לעומת זאת , באופן פרדוקסלי למדי , בשטח הכיבוש , שבו היו היהודים הקורבן העיקרי של השלטון הנאצי , התעלמה המחתרת זמן רב מקיומם . ליהודים לא היתה נציגות במה שכונה "המדינה במחתרת . " המחתרת לא הגישה ליהודים עזרה והאגף הצבאי שלה לא קיבל יהודים לשורותיו , לא כלל אותם ביחידות הפרטיזנים ביערות ולא עשה דבר כדי לחבל במשלוחי היהודים למחנות המוות . בעיתונות המחתרת נמסרה לרוב רק אינפורמציה קצרה על הנעשה ביהודים . הזרמים הפוליטיים השונים בעיתונות החשאית הביעו דעתם על יהודים בנוסח שסיגלו לעצמם לפני המלחמה . אפשר לקבוע שהסולידריות הלאומית האנטי–נאצית שאפיינה את המחתרת , וכללה את רובו של הציבור , לא כללה את היהודים . רק בתחום אחד עסקה המחתרת באופן שיטתי ביהודים . בסקירות ובדינים–וחשבונות ששוגרו בערוצים סודיים ללונדון . למידע זה היה ערך רב בהפצת הידע על המתרחש באזור הכיבוש , שהגרמנים ניסו במכוון לטשטש ולהסתיר , אך הוא היה מיועד בעיקר לצורכי חוץ . כבר בראשית המלחמה האשימו הפולנים את היהודים על ברפובליקה הפולנית בין שתי מלחמות העולם היו יהודים רבים מעורים בתרבות הפולנית ותרמו לה תרומה חשובה . יחד עם כך היתה התעוררות מרשימה בתחומי תרבות היידיש והתרבות העברית . בתמונה : כרזה בעברית ובפולנית הקוראת לתמוך ברשת בתי הספר העבריים של "תרבות"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help