sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:63

ורסאי הקטן" נקבעו זכויות יסוד וערובות למיעוטים לאומיים ודתיים במדינות חדשות , מתחדשות ומתרחבות . פולין ביטלה בשנות ה30– של המאה ה20– ביטול חד–צדדי את מחויבותה לחוזה הזה , אבל גם אז לא חוקקה חוקים שכוונו ישירות נגד יהודים . ואולם צעדים רבים במדיניותה באותם ימים נעשו במגמה מפלה שעקפה את השוויוניות המדומה . בשנות ה30– היתה פולין לזירה של אנטישמיות קיצונית ואלימה , שכללה חרם אנטי–יהודי שיטתי , שיסוי תעמולתי , רדיפות אלימות שפשו באוניברסיטאות , בשווקים וברחובות , עלו בקורבנות אדם והביאו עמם ייאוש עמוק מאפשרות של חיים בצוותא . הרפובליקה הפולנית שבין שתי מלחמות העולם היתה מדינה חקלאית מרוששת , שאיבדה את שוקיה בארצות השכנות . עברו עליה משברים כלכליים , שהקשה בהם היה המשבר העולמי הגדול שפרץ בסוף שנות ה20– ונמשך בשנות ה . 30– הארץ היתה מוכת אבטלה והמבנה הפוליטי של המדינה היה חסר יציבות . בשנים הראשונות משלו בפולין כוחות הימין והמרכז , שהתעלמו מן המיעוטים , שהיו יותר מ 30 % – מהאוכלוסייה . עול המסים , השפל במסחר ובמקצועות התיווך ויחס הדחייה מצד המשטר פגעו קשה ביהודים . בשלב מסוים , מתוך התחשבות בדעת הקהל העולמית , עשתה ממשלת הימיןמרכז ניסיון להפריד בין היהודים לשאר המיעוטים ולפייסם . אך למחווה הזאת , שלא נעשתה בתום לב , לא היו תוצאות . ב1926– התחוללה הפיכה שמנהיגה היה המרשל יוזף פילסודסקי , גיבור לאומי נערץ , סוציאליסט לשעבר שנתמך בידי הצבא והמחנה הליברלי . פילסודסקי לא היה אנטי–יהודי , ובצעדיה הראשונים הכריזה הממשלה שמשלה בחסותו על נאמנותה לעקרונות השוויון ותיקנה שורה של עיוותים . ואולם שיפור זה לא האריך ימים . פילסודסקי חתר לביסוסו של גוש א–פוליטי על–מעמדי פופוליסטי . אך להלכי הרוח האנטישמיים עדיין היתה אחיזה איתנה בין ההמונים . היו שטענו כי האנטישמיות הפולנית מקורה במאבק על פת הלחם . אבל במציאות חברו המחסור והדלות עם הדימוי הישן של היהודי שהיה מושרש באוכלוסייה ; היו מפלגות פוליטיות ששאבו את השראתן מהפאשיזם ; השיסוי בעיתונות נמשך ; וגורמים בכנסייה הפיצו עמדות אנטי–יהודיות . מאז סוף מלחמת העולם הראשונה הדביקו ליהודים גם את האשמה ב"ז'ידוקומונה , " כלומר , אהדה לקומוניזם , אף שרק אחוז זניח מבין הצעירים דבק ברעיון זה . יותר מבכל תקופה אחרת התעצם ערב מלחמת העולם השנייה הפער שבין היהודי שבדתה האנטישמיות לבין היהודי הריאלי . לא זו בלבד שההתבוללות נעצרה כליל בחברה שחסמה בפני היהודים את ערוצי התעסוקה באדמיניסטרציה ובמוסדות ציבור למיניהם , והצרה את גישתם להשכלה גבוהה , אלא שיוזמות פיתוח כלכלי , כגון הפיכתם של ענפי ייצור ושיווק למונופולים וייסודם של קואופרטיבים צרכניים , התבצעו עתה מתוך נישולם של היהודים . עם זאת היו אחדים מגדולי המשוררים והסופרים של הזמן , כגון בולסלב לשמאן , יוליאן טובים , אנטוני סלונימסקי , ברונו שולץ ואחרים , יהודים או ממוצא יהודי . יהודים רבים הצטיינו בתיאטרון , באמנות ובמדע . ואילו רובו של הנוער היהודי שחונך על ברכי הספרות וההיסטוריה הפולניות , ועבר תהליך של אקולטורציה כביכול , היה מודע היטב לכך שאינו רצוי בארץ זו של אבות אבותיו , ועליו לסלול לעצמו דרך לעתיד , בעיקר באמצעות הגירה . בתוך כך היתה ליהודים נציגות בפרלמנט ובגופים מוניציפליים , שבהם יכלו להשמיע את דברם , אם כי לא יכלו בדרך כלל לשנות הרבה . לעומת זאת , היתה התארגנות פניםיהודית מרשימה בתחומי התרבות , האמנות , הספרות והעיתונות , באיגודים מקצועיים ובארגוני ספורט . חוגים רחבים בחברה הפולנית , סוציאליסטים , ליברלים ואנשי אינטליגנציה , התנגדו לגל האנטי–יהודי והיו מקרים שצעירים משורותיהם ברפובליקה הפולנית שהוקמה אחרי מלחמת העולם הראשונה היו יותר מ 30 % - מיעוטים . מתוך התחשבות בדעת הקהל העולמית ניסתה ממשלת פולין תחילה לפייס את היהודים על חשבון מיעוטים לאומיים אחרים , אולם ניסיון זה לא האריך ימים . בתמונה : ראשי הקהילה היהודית בקראקוב ממתינים ( 1925 ) לקבל את פניו של נשיא פולין בחזית בית הכנסת העתיק

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help