sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

הרומנטיות , וקראו לטיפוח העוצמה הפנימית ברכישת השכלה ברוח חדשה , באימוץ טכניקה מודרנית , בחיזוק המשק , בחינוך לערכים אנושיים ובהתגברות על הקרעים המעמדיים המפצלים את החברה הפולנית . במסגרת התפיסה הזאת הועלתה גם הדעה שיהודי פולין הם העתודה למעמד עירוני מודרני , שפולין כה זקוקה לו . כדי לשלבם בחברה הפולנית צריך לנטוש את הדימוי השלילי המקובל של היהודי ולתת לו זכויות אזרחיות וזכויות אדם מלאות . מצדם חייבים היהודים , לפי התפיסה הזאת , להתנער מבידודם , מאורח החיים הדתי שעבר זמנו ומן החסידות , לשנות את הופעתם החיצונית , לסגל להם סדר יום חדש ולהתערות בתרבות ובלשון הפולניות . לרעיונות האלה היו הדים בעיתונות ובספרות והם רכשו להם ציבור מאמינים . ואולם בפועל לא היו יהודים מסוגלים ונכונים להיפרד מעולמם הרוחני והחברתי בקצב מזורז כל כך , ואילו הפולנים היו רחוקים מעקירת הדעות הקדומות נגד היהודים המושרשות בהם , ולא היו מוכנים לראות ביהודים שותפים שווי ערך . ב1881– התחולל פוגרום ברובע היהודי של ורשה . עילה להתפרצותו שימשה קריאה שהשמיע מישהו בכנסייה מלאה מתפללים במרכז העיר על שריפה שפרצה שם כביכול . במנוסה הבהולה נדרסו בני אדם . גורם הבהלה לא נמצא , אבל האשמה הוטלה ביהודים ואספסוף פועלים קשי יום ופשוטי עם תקף את הרובע היהודי , בזז רכוש , התעלל ורצח יהודים . המאורע זעזע רבים ועורר דיון ציבורי . אמנם הוקעה בו הטלת האשמה ביהודים , אך באו בו לידי ביטוי גם הלכי רוח אנטי–יהודיים , שסימניהם נתגלו רק פה ושם קודם לכן . העוינות החשוכה הרימה את ראשה בגלוי . בהיסטוריוגרפיה הפולנית נטען כי גל עכור זה היה תוצאה של גידול מספר היהודים בוורשה , ובייחוד של גלי ההגירה של עשרות אלפי יהודים , המכונים " ליטוואקים , " מרוסיה וכן של התעשרות רובד יהודי שביטחונו העצמי נראה לציבור הלא יהודי כפוגע בו . הושמעה גם גרסה שהפוגרום בוורשה היה פרי יוזמה רוסית או חיקוי של פוגרומים המתחוללים ברוסיה . מעבר לוויכוח הממוקד נמשכו ההסתה והשיסוי הפומביים והחל להופיע עיתון אנטישמי מובהק בשם רולה , שרכש לו פופולריות מסוימת . בעשור האחרון של המאה ה19– החלה להתגבש תנועה לאומנית שנקראה "אנדציה . " היא היתה פלג של הימין האנטישמי . בין שתי מלחמות העולם היה זרם זה על הסתעפויותיו נגוע בנטיות פרו–פאשיסטיות , והאנטישמיות הנאצית זכתה לשבחים מפי מנהיגו ומורהו הרעיוני הוותיק , רומאן דמובסקי . ה"אנדציה" הטיפה לליכוד העם הפולני . בחזון פולין הרחבה שלה נכללו כמובן חבלים מיושבים במיעוטים אתניים , אך לעומת זאת לא היה בו מקום ליהודים . לפי דמובסקי , התבוללותם של יהודים , חוץ מיחידים , אינה רצויה ואף מזיקה , משום שהיהודים על תכונותיהם השליליות ישחיתו את הפולניות המקורית . מן הצד האחר צידדו הסוציאליסטים הפולניים על פלגיהם בהתבוללות ובאינטגרציה של היהודים בחברה הפולנית . אחדים מראשי המפלגה הסוציאליסטית המתונה , בדומה לאחת הדמויות הידועות באגפה השמאלי הקיצוני , רוזה לוקסמבורג , היו יהודים לפי מוצאם . ואולם הסוציאליסטים , שבתיאוריה ראו ביהודים חלק אינטגרלי של פולין , לא עשו דבר , ולא היה בכוחם לעשות הרבה , להגשמת המדיניות המוצהרת שלהם . בדרך כלל רק יהודים מעטים היו חברים מן המניין במוסדות המפלגתיים של הסוציאליזם הפולני . סביר להניח שהתקופה הארוכה שבה לא היתה פולין עצמאית , ובראש ובראשונה כישלון הניסיונות להשיג שוויון אזרחי לאוכלוסייתה היהודית , מנעו פריצת דרך מהותית בכיוון של התבוללות ואינטגרציה של היהודים בארץ זו . האנטישמיות , שהעמיקה להיספג בפולין , היתה מכשול , וחומת הדחייה והסרבנות אכזבה דורות של יהודים צעירים . בסוף המאה ה19– ובראשית המאה ה20– החלה להיקלט ביהודים , ובעיקר בקרב הצעירים בערים הגדולות , משמעות מסוג אחר של האידיאולוגיות החברתיות והלאומיות המודרניות באירופה . בעקבות התהליך הזה , ולא בלי השפעה של יהודים מהגרים מרוסיה , החלו לקום בהדרגה תאי התארגנות חילונית במהותה , המייצגים שני זרמים מרכזיים : הציונות על ערוציה וה"בונד" הסוציאליסטי על שלוחותיו . בסוף מלחמת העולם הראשונה , ועל סמך חוזי ורסאי , קמה מחדש הרפובליקה הפולנית העצמאית . בחוזה המכונה "חוזה רבים באינטליגנציה הפולנית שלא היו עויני יהודים , קראו ליהודים להתנער מאורח החיים הדתי , לשנות את הופעתם החיצונית ולהתערות בתרבות הפולנית . בראשית המאה ה20- כבר היה חלק גדול מיהודי פולין חילוני , אבל נותרו שכבות רחבות שהמשיכו באורח החיים הדתי . בתמונה : תלמידים ב"חדר" בלובלין

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help