sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:60

, 1789-1785 היתה ערוכה ברוח האבסולוטיזם הנאור וכללה שורה של סעיפים הנוגעים ליהודי גליציה . לאמידים ניתנו זכויות אזרח בערים ורשות להשתייך לגילדות מקצועיות . כ 20 % – מיהודי גליציה היו בעלי מלאכה ומחצית מכלל המפרנסים היו מועסקים במסחר ובתעשייה . ילדי היהודים חויבו ללמוד בבתי ספר כלליים והדגש הושם ברכישת שפת המדינה ובהופעה ולבוש בנוסח כללי . כמו כן הופנו עתה יהודים לעבודה חקלאית ורבים אף גויסו לשירות צבאי . אלא שרפורמות אלו התפרשו בדרך כלל בין היהודים כגזירות . מה גם שלא היתה בצדן כל הקלה בנטל המסים שנאלצו היהודים לשלם – כגון המס על בשר כשר , מס הנרות ומס הנישואים – ולמרות ההקלות לא היה כאן שוויון מלא . על כך נוסף , ובייחוד בחלקו המזרחי של החבל , המתח המתמשך בין פולנים לאוקראינים . השכבה המועדפת מבחינה פוליטית היתה הפולנים ואנשי האצולה שייצגו את האוכלוסייה בפני המלוכה ובפני המוסדות בווינה . הפולנים אמנם ביקשו לרכוש את תמיכתם של היהודים , ועם זאת בלמו מתן זכות ליהודים לשבת בערים ומתן אזרחות וחופש תעסוקה ליהודים . בעיני האוקראינים הצטיירו היהודים כאלמנט המתייצב מאחורי הפולנים . רק בתקופת "אביב העמים" ב1848– פקד שינוי ממשי את גליציה וב1867– נכנס לתוקפו שוויון הזכויות ליהודים בממלכה ההאבסבורגית כולה , ובכלל זה בגליציה . התבססות שכבה של אינטליגנציה יהודית מאז השגת השוויון הבשילו בגליציה תופעות שנתנו את אותותיהן בהתפתחות חיי הכלכלה ובמודרניזציה של החברה . יהודים היו שותפים לייסוד תעשיות באזור , ובערים כלבוב וקראקוב התבססה שכבה של אינטליגנציה יהודית שהוציאה מתוכה משכילים , אנשי מקצועות חופשיים , עיתונות ומדע . רבים מהם פעלו בתחומי החינוך ובמישור הפוליטי , במפלגות סוציאליסטיות ובתנועה הציונית . לא מעט מאלה שספגו תחילה את רוח החדשנות שבהשכלה הכללית פנו לכיוון ההיטמעות בשפה ובחברה הפולניות . ואחדים אף המירו את דתם והיו למלומדים ידועי שם בפולין . בגליציה קיבלו את חינוכם הראשוני היסטוריונים ידועים בתולדות ישראל , ובהם משה שור , סאלו בארון , מאיר באלאבן , יצחק שיפר , עמנואל רינגלבלום ורפאל מאהלר . מגליציה יצאו גם גלי הגירה המוניים , בעיקר לארצות הברית . בשני העשורים האחרונים של המאה ה19– יצאו אותה 150 , 000 נפש , ומאז תחילת המאה ה20– עד פרוץ מלחמת העולם הראשונה הגיעו לארצות הברית בלבד 175 , 000 יהודים מגליציה . בראשית מלחמת העולם הראשונה היו היהודים קורבן לפרעות ולביזה בערי גליציה שנפלו לידי הצבא הרוסי , ומשפחות רבות הותירו הכול מאחור ונסו מערבה , בעיקר לווינה . האזור הגדול והמרכזי של פולין , שהקיף כ 62 % – משטחה של הארץ המחולקת , ובו הערים ורשה ולודז , ' עבר לאחר קונגרס וינה ב1815– לידי רוסיה הצארית . שם הוקמה "מלכות פולין" או "פולין הקונגרסאית" ( קונגרסובקה ) שמלכה היה הצאר הרוסי , ולפולנים , בעיקר לראשי האצילים , ניתנה מידה רבה של אוטונומיה מנהלית פנימית . מלכות פולין זו נותקה ממערך הרפורמות שאליהן שאפו הפולנים על סף אובדן עצמאותם . ואם לאזורים הפרוסי והאוסטרי הועתקו בהדרגה שינויים שביטלו את המבנה הפיאודלי במדינות הכיבוש , הרי למדינה הצארית הנחשלת , על שלל מיעוטיה ועל השכבה האדנותית של האריסטוקרטיה הסלאבית המושלת בה , לא היה במשך זמן רב עניין לעסוק בתמורה מעמדית–סוציאלית בפולין . בעיותיהן של שתי השכבות שסבלו מדיכוי ומהעדר זכויות אזרחיות ופוליטיות – האיכרים הצמיתים בכפרים והיהודים בערים – לא טופלו טיפול ממשי ותכליתי עד שנות ה60– של המאה ה . 19– חרף זאת היתה עלייה באוכלוסייה היהודית במלכות פולין ( בדומה לריבוי הגדול שהתחולל אז באירופה בסוף המאה ה18- חולקה פולין בין המעצמות הסובבות אותה . יהודים לקחו חלק פעיל במאבקיה של פולין נגד הכובשים . בתמונה : ברק יוסלביץ ויוסף אהרונוביץ בראש גדוד פרשים של הצבא הפולני . ( 1794 ) אחרי חלוקת פולין היה מצבם של היהודים באזוריה השונים תלוי במדיניותם של הכובשים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help