sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:58

יחסי יהודים ולא יהודים בפולין ישראל גוטמן בראשית העת החדשה היתה הממלכה המאוחדת של פולין וליטא אחת המדינות הגדולות באירופה . ישבו בה , לפי ההערכות , בעקבות המפקד שנערך ב , 1764– כ 750 , 000– יהודים , והם היו אז כ 7 % – מהאוכלוסייה הכללית במדינה הזאת וקרוב למחצית מכלל יהודי אירופה . לצד הפולנים והליטאים הכילה הממלכה אוכלוסייה של בני מיעוטים אתניים ודתיים שונים ומגוונים . חוץ מן היהודים ישבו בה אוקראינים ורוסים–לבנים בשטחים נרחבים בחבלים המזרחיים , גרמנים , שהיו פזורים בעיקר בערים , וגם ארמנים וטטארים . עם זאת , במשך כל שלבי ישיבתם של היהודים בפולין , שהחלה עוד סמוך לייסודה , כשמונה מאות שנים קודם לזמננו , דבקו ביהודים יסודות של ייחוד ושוני שהפרידו בינם לבין יתר האוכלוסייה . ליהודים ניתנו במרוצת הזמן זכויות נדיבות למדי מצד השליטים , והזכויות האלה הקנו להם ולעיסוקיהם חסות מסוימת וכן ערבות לרכושם ומסגרת שיפוט עצמאית בעניינים שבינם לבין עצמם . יהודי פולין היו מרכיב של האוכלוסייה העירונית . הם ייסדו קהילות משלהם , הקימו מוסדות ושמרו על אורח חיים מסורתי ועל מערכות חינוך נבדלות . שפת היומיום שלהם היתה יידיש עם צירופים סלאביים . בהדרגה נעשתה פולין גם למרכז של לימוד תורה בחדרים ובישיבות ולמקום מושבם של פוסקים ידועי שם . הליכוד הפנימי בקהילות , המבנה המשפחתי , סדרי השבתות והחגים , ההתרפקות על העבר והכמיהה לגאולה עברו מדור לדור . בקהילות הונהג גם סיוע לחלשים , שהיה משולב במרקם החיים השוטפים המנוהלים בידי רבנים וראשי ציבור . מרקם החיים הזה היה מסימני ההיכר של "נוסח פולין , " אך הליכוד הקהילתי שאפיין אותו לא מנע לעתים חיכוכים בין קהילות ובתוכן , ורודנות של פרנסים הנהנים מגיבויה של השררה , וגם לא את הניגודים שבין אליטות הממון לבין מצוקת הדלות של פשוטי העם . התארגנויות קהילתיות והקמת נציגויות מחוזיות , שייצגו את היהודים כלפי חוץ , זכו לעידודם של השלטונות , וכך נוסד בפולין גוף יהודי מרכזי ארצי בעל צביון אוטונומי , המוכר כ"ועד ד' ארצות" ( פולין הגדולה , פולין הקטנה , רייסן – אזור שכלל את אוקראינה ווהלין – וליטא . ( הוא שימש מעין בית נבחרים ( סיים ) יהודי רשמי ופעל כמאתיים שנה , בין המאה ה16– למאה ה . 18– השלטון ראה בו כלי יעיל לגביית מס , ואילו ראשי היהודים נעזרו בו לקביעת הסדרים דחופים עם השלטונות ולבירור בעיות שעל סדר היום של הקהילות ושל הציבור היהודי בכללו . יהודי פולין חיו , לפיכך , כעדה דתית–תרבותית נפרדת , ולהוציא את המסלול העסקי , הם נהגו לנהל את חייהם באופן מסתגר . עם זאת נתקלו היהודים כבר מתחילת דרכם בפולין בגילויי דחייה ועוינות מבחוץ . המשתייכים לרובד הבכיר בערים , רובם מהגרים מגרמניה , ראו ביהודים קהילה לא רצויה והמגמה להצרת צעדי היהודים במסחר ובמלאכה ולסילוקם מן הערים שבה ועלתה . יהודים לא נתקבלו כאזרחי הערים וכחברים בגילדות של בעלי מלאכה ועם הזמן אף נאסרה עליהם רכישת אדמות . דחיקת היהודים מן הרבעים הצפופים שבהם חיו גברה בדרך כלל עם החלשת סמכות הכתר ובתקופות של שפל , ולעשרות ערים "חופשיות" שהיו ברשות הכתר ( שלא כערים שהיו בבעלותם של מגנאטים , אנשי האצולה הבכירה ) ניתנה בין המאות ה16– וה18– זכות של , Iudaeis Non Tolerandis שאפשרה להן לאסור ישיבת יהודים בתוכן . לאנטי–יהודיות בקרב המוני פולין תרמה גם הכנסייה . בכינוסים דתיים , בהטפה מעל דוכני הכנסיות ובכתבים , שמגמתם כ 3 ונה תכופות לבידודם של היהודים ולמניעת מגע חברתי עמם , הוצגה הנצרות הקתולית בפולין לעתים כצמח צעיר שיש לשמור עליו מפני הכפירה המגולמת ביהודים . האנטגוניזם שבין שתי הדתות בעלות המקור המשותף התבטא בהטלת אשמת נצח על היהודים , המצדיקה את החזקתם במצב של תלות ונחיתות . חניכי כמורה אף נטלו לעתים חלק בפרעות ביהודים , ומאז המאה ה16– חזרה ועלתה בפולין , בתדירות משתנה , עלילת הדם נגד היהודים . בשנת 1946 עדיין שימשה זו עילה לפוגרום בעיר קיילצה . תמונה המתארת שימוש כביכול בדם נוצרים בידי יהודים נמצאת עדיין בכנסייה בעיר סאנדומייז . ' הרעה בעקבות זעזועים ואולם האנטי–יהודיות בפולין בימי הביניים לא חרגה מזו שהיתה קיימת אז ברחבי אירופה . היסטוריונים אחדים אף סבורים שפולין היתה באותה העת מתונה יותר ופוגעת פחות מארצות אחרות באירופה , וההרעה באה רק בעקבות הזעזועים העזים שפקדו את הממלכה הגדולה עם המעבר לעת החדשה . זעזועים אלה הביאו לתזוזה ניכרת של יהודים למחוזות המזרחיים של פולין ולריכוזם הגובר בערים , בעיירות פרטיות של בכירי האצולה ובאחוזותיהם הכפריות . עם הזמן חלה גם תמורה ניכרת בעיסוקיהם של רבים מהיהודים , שסייעו עתה לאדוניהם כחוכרי אחוזותיהם , בעלי פונדקים ויצרני שיכר . עתה השלאכטה , האצולה הנמוכה , היא שחסתה על היהודים . במציאות המשתנה , אף שהיו בתוכה מי שגילו עניין כן וממשי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help