sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

המשכילים והמדינאים המוסלמיים להתייחס אל היהודים כאל מרכיב אינטגרלי ברקמה הלאומית המרוקנית , האלג'ירית או התוניסית והם אף לא ביקשו לצרפם כשותפים לגיטימיים למאבק הלאומי נגד האימפריאליזם הצרפתי . המגמה הזאת של פירוד וניתוק העמיקה עוד יותר במהלך התקופה הקולוניאלית ובאה לידי ביטוי בכל דרך אפשרית : יציאת יהודים מאזורי המגורים המאוכלסים במוסלמים והתקרבותם לרבעים האירופיים החדשים , נטישת השפה הערבית לטובת הצרפתית ושפות אירופיות אחרות , אימוץ של דרכי התנהגות ודפוסי חיים מערביים , ומעל הכול – ניתוק פוליטי ואידיאולוגי שהלך והתחדד על רקע החרפת העימות בין יהודים לבין ערבים בארץ–ישראל וחדירת הרעיון הציוני לתודעתם של בני הדור היהודי הצעיר בין שתי מלחמות העולם ולאחר השואה . אין פלא אפוא שרק יהודים מעטים נטלו חלק במאבק לעצמאות שהתפתח בכל אחת מארצות צפון אפריקה בתחילת שנות ה50– של המאה ה . 20– העובדה שבשלוש הארצות האלה לווה המאבק הלאומי בנימה דתית–מוסלמית אף היא לא עודדה את היהודים להצטרף ללוחמים למען סילוקו של השלטון הקולוניאלי . בקרב המתיישבים האירופים , שהיהודים כה רצו להשתלב בתוכם , נפתח מסע אנטישמי חריף מיד לאחר היוודע דבר פרסומה של פקודת כרמיה . המסע הזה נועד למנוע מהיהודים להגשים את זכויותיהם האזרחיות החדשות , ובכלל זה הזכות להשתתף בבחירות למועצות המקומיות ולפרלמנט הצרפתי , שהיו פתוחות לפני בעלי אזרחות צרפתית בלבד . היהודי הוצג לא רק כמי שבגלל בורותו הפוליטית הוא מחבל בהליך הדמוקרטי , אלא גם כמי שבעצם מוצאו ה"מקומי , " בשפת דיבורו , במבטאו , בלבושו , במנהגיו ובאורח חייו , בעיסוקיו ובדתו הוא משתייך ל"ילידים" המוסלמיים יותר מאשר ל"אדונים" הצרפתיים . על רקע זה נעשה היהודי לאחת הדמויות השליליות והבזויות ביותר בספרות העממית ובעיתונות הצרפתית המקומית , והיא הסיתה בלי הרף את אוכלוסיית המתיישבים נגד היהודים ודרשה את ביטולה המיידי של פקודת כרמיה . השיא במסע הזה נרשם בסוף המאה ה , 19– כאשר באווירה המשולהבת סביב פרשת דרייפוס הוקמו "ליגות אנטייהודיות" בכל אחת מערי אלג'יריה וקראו להחרמתם הכלכלית והחברתית של היהודים וארגנו נגדם הפגנות סוערות שגררו פגיעות בנפש וברכוש . בבחירות שנערכו בשנת 1896 נכבשו כל המועצות המקומיות החשובות בידי החוגים האנטישמיים , ואלה , מיד לאחר שנבחרו , פיטרו את עובדי העירייה היהודיים , הוציאו את הנזקקים היהודיים מרשימות מקבלי הסעד , סילקו את החולים היהודיים ממחלקות האשפוז העירוניות וכו . ' באלג'יר הבירה אף שקל ראש העיר החדש לאסור על היהודים לקיים את סדרי השחיטה , הקבורה והטוהרה הנהוגים בקרבם מפני שהם "מזהמים" את מערכת הביוב של העיר . עד סוף מלחמת העולם הראשונה נגעה התסיסה הזאת למתיישבים האירופים בלבד , והמוסלמים עמדו בדרך כלל מהצד . ואולם על רקע החרפת הסכסוך היהודי–ערבי בארץישראל ובשל השלכותיו החמורות של המשבר הכלכלי העולמי על החברה המוסלמית , נסחפו גם הערבים בגל האנטישמי החדש ששטף את אלג ' יריה בין שתי מלחמות העולם . הפוגרום שנערך ביהודי קונסטנטין בראשית אוגוסט 1934 היה אחד הביטויים החמורים ביותר של הצטלבות זו של השפעות אנטי–יהודיות : עשרות יהודים נהרגו או נפצעו בשלושה ימים של מהומות קשות לפני שהשוטרים והחיילים הצרפתיים קיבלו הוראה מפורשת לפזר בכוח את המתפרעים שפרצו לתוך רחובות המגורים של יהודים , הרגו את דייריהם , בזזו חנויות והעלו אותן באש . המצב התערער עוד יותר במהלך מלחמת העולם השנייה ולאחריה . על היהודים הוטלו חוקי הגזע של משטר וישי שכללו ביו היתר את ביטול אזרחותם הצרפתית של יהודי אלג ' יריה ופיטורי מאות יהודים במנהל הציבורי בשלוש הארצות . מאות רבות של יהודים מצאו את עצמם במחנות העבודה שהקימו הצרפתים בדרום מרוקו ואלג ' יריה , ובין נובמבר 1942 לאפריל – 1943 הגרמנים בתוניסיה . עם סיום המלחמה נפרצו מרבית הסכרים שהגנו על המשך קיומם של היישובים היהודיים באזור , שכן בצד פתיחת תהליך הדה–קולוניזציה והיחלשות השלטון הקולוניאלי בכל אחת מארצות המגרב , הידרדרו היחסים בין היהודים לבין המוסלמים על רקע החרפת המצב בארץ–ישראל . ההתלהבות העצומה שעוררה הקמת מדינת ישראל והחשש מפני תוצאותיה של עזיבת הצרפתים סללו את הדרך ליציאת היהודים מצפון אפריקה . זו נערכה לפי קצב שקבעו כמה גורמים , ובהם קצב הענקת העצמאות לכל אחת מהארצות ומלחמות ישראל-ערב . בתחילת שנות ה50– אמנם הצטרפו כמה מאות יהודים לתנועות הלאומיות בתוניסיה ובמרוקו , אך לא היה בצעדים האלה כדי לעצור את זרם היציאה של היהודים , שנמשך ואף התעצם למרות השיפור המתמיד שהיה במצבם הריאלי של הנותרים , וחרף העובדה שהתבדו כל הנבואות השחורות – שהושמעו בעיקר בישראל – בדבר הגורל המר המצפה ליהודים בצפון אפריקה הפוסט–קולוניאלית . באלג'יריה היה יחסם השלילי של היהודים כלפי תנועת השחרור המקומית ( פל"נ ) בוטה אף יותר : לפני שיצאו בהמוניהם לצרפת , לאחר שזכתה אלג'יריה בעצמאותה ( בשנת , ( 1962 הם היו מרכיב מרכזי בחוגים הקיצוניים הצרפתיים שנלחמו בחירוף נפש למען המשך קיומה של "אלג'יריה הצרפתית . "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help