sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

יחסים בין יהודים ללא יהודים בצפון אפריקה מישל אביטבול עד המאה ה19– ותחילת העידן הקולוניאלי היו שלושה מאפיינים עיקריים ליחסים בין היהודים לבין סביבתם המוסלמית בצפון אפריקה : א . בולטות הממד הדתי–האתני בהגדרת הסביבה את היהודי כ"ד'ימי" ( בן חסות ) ובתפיסת היהודי את עצמו . ב . אי סימטריה בין הסטטוס החברתי–הפוליטי של היהודי לבין הפונקציות הכלכליות–המנהליות שהוא ממלא מטעם המדינה ולמען רווחת החברה : יהודים ונשים היו היחידים שנבצר מהם – בשל עכבות תרבותיות ודתיות – להמיר את הישגיהם למען הכלל ( בתחום הכלכלי בעיקר ) בקידום חברתי ופוליטי . ג . לעומת המצב ששרר באירופה עד לתקופת האמנסיפציה , היה המעמד המשפטי–המדיני של היהודים מעוגן ב"אמנת עומר" המפורסמת מראשית ימי האיסלאם – ששימשה תמרור נורמטיבי קבוע ומקובל על החברה והמדינה , גם אם מקצת סעיפיה לא תמיד נשמרו בקפידה בידי השליטים . נזכיר שעל פי אמנת עומר , בתמורה לחופש הפולחן שניתן ליהודים ( ולנוצרים ) בתור ד'ימים , בני חסות , הם הצטוו לשלם מס גולגולת " ) ג'זיה ( " ולקיים שורה שלמה של כללי התנהגות משפילים לציון אפלייתם לרעה ביחס למוסלמים . על רקע ההתפשטות האירופית בדרום אגן הים התיכון , שהחלה עם הפלישה הקצרה של נפוליון למצרים ( 1801-1798 ) והובילה לכיבוש הצרפתי של אלג'יריה , ( 1830 ) תוניסיה ( 1881 ) ומרוקו , ( 1912 ) השתנו לבלי הכר דפוסי היחסים בין היהודים לבין המוסלמים , אם בביטולה – דה פאקטו או דה יורה – של " אמנת עומר" ואם בעקבות התמורות הכלכליות , החברתיות והפוליטיות שחדרו לארצות המגרב בעטיו של העידן הקולוניאלי . שיאן של התמורות הללו היה בשנת , 1870 עם נתינת האזרחות הצרפתית לכלל יהודי אלג'יריה , בהתאם ל"פקודת כרמיה" ( הקרויה על שמו של שר המשפטים היהודי אדולף כרמיה , שקודם לכן נמנה עם מייסדי "כל ישראל חברים . ( " אחרי שהסירו יהודי אלג'יריה מעליהם את חרפת ההשפלה המעוגנת במעמד הד'ימה והשתחררו בזמן מכל הצעדים המפלים שהיו מנת חלקם של ה"ילידים" המוסלמיים , הם נעשו לאזרחים שזכויותיהם שוות לאלה של המתיישבים הצרפתיים שנהנו מכל טוב במציאות הקולוניאלית האלג'ירית . צרפת אמנם נמנעה מנקיטת צעד דומה במושבותיה האחרות – אם כי ערב מלחמת העולם הראשונה היא אפשרה אזרוח סלקטיבי של היהודים בתוניסיה – אך עצם נוכחותה באזור שינתה מן הקצה אל הקצה את הדימוי של היהודי בעיני עצמו ובעיני סביבתו , שכן גם אם מצבו הריאלי לא תמיד היה שפיר , הוא נתפס מאז כמי ששואף בכל מאודו להתקרב לכובש הזר , לשפתו ולתרבותו . " יהודי המגרב " , כתב בהקשר הזה היסטוריון מרוקני בן זמננו , " גמרו אומר להמיר את ה ' חסות' על כוונותיהם לדחוק את היהודים אל מחוץ לארצם , החלו היהודים באמריקה בהפעלת לחץ לפתיחת שערים בפני אחיהם שנאלצו להגר . יותר מ 200 , 000– יהודים הגיעו לארצות הברית בשנים , 1941-1933 אך כוחות גדולים התנגדו להגירה זו . המתנגדים טענו שאין מקום באמריקה למהגרים , לא רק כי הם משנים את הצביון התרבותי של החברה האמריקנית , אלא גם בשל מחסור במקומות עבודה . לפני כניסת אמריקה למלחמת העולם השנייה , אחרי ההתקפה היפנית על פרל הרבור בדצמבר , 1941 היה מקובל באמריקה שאפלייתם של יהודים מותרת . רק מעטים מהם הורשו ללמוד באוניברסיטאות היוקרתיות , ואילו משרות הוראה היו פתוחות לפניהם רק בצמצום בכל סוגי האוניברסיטאות , גם היוקרתיות וגם האחרות , ורק מעטים מהם התקבלו להוראה בבתי הספר לרפואה . בחברות העסקים החשובות באמריקה כמעט לא התקבלו יהודים לעבודה . שינויים ניכרים במצב העניינים הזה החלו רק בימי המלחמה ולאחריה , כאשר אמריקה קראה לכל בניה ובנותיה לעמוד שכם אחד נגד האיום הנאצי . לפני כן היה עולם העסקים באמריקה כמעט סגור ליהודים , מחוץ לתחומי עיסוק חדשים כתעשיית הקולנוע ( הוליווד , ( הרדיו , ולאחר כעשרים שנה אף הטלוויזיה . הממסד האמריקני אפשר עתה ליהודים למצוא מקומות עבודה ולהתקדם בהם – אך היו אלה בעיקר עסקים חדשים שהסיכון בהם רב . היהודים הצליחו לגבור על האפליה נגדם , אך לעומת זאת לא צלחו בניסיונותיהם לתפוס עמדות מפתח בחברה האמריקנית עד התקופה החדשה שהחלה בשנות ה . 50– אמריקה נוסדה על עקרון השוויון , והמייסדים השרישו אותו בקריאה למרד נגד השלטון הבריטי ב4– ביולי 1776 ובחוקת היסוד האמריקנית שפורסמה ב . 1789– בכל דור היה ברור כי לא כל אזרחי אמריקה זכו לשוויון , אך היתה אחדות דעים שהשוויון הוא ערך מרכזי ומימושו הוא אך עניין של זמן . היהודים זכו לשוויון בתחילת דרכם באמריקה , כשהיו מיעוט קטן , אך רוב רובם של יהודי אמריקה זכו לו רק בתחילת העידן החדש שלאחר סוף מלחמת העולם השנייה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help