sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

כשהתרחש כעבור זמן המשבר במדיניות הכלכלית החדשה והמחירים של מוצרים תעשייתיים עלו במידה ניכרת בהשוואה למחירי התוצרת החקלאית , גברו מחדש בציבור הלא יהודי הטענות נגד ה"נאפמן" ( איש הנא"פ , היינו : הסוחר המתווך ) היהודי . כדי לקרב את האוכלוסייה הכפרית ברפובליקות הלא רוסיות לשלטון נקטו הרשויות , בעיקר בביילורוסיה ובאוקראינה , מדיניות של הגברת הפעילות התרבותית והאדמיניסטרטיבית בלשונותיהם של העמים העיקריים באותן רפובליקות , ו"אפליה מתקנת , " דהיינו העדפה במשרות , בעמדות ובמוסדות ההשכלה של בני העמים הראשיים . ממדיניות זו נפגעו יהודים רבים , שראו בכך ביטוי לאנטישמיות , חרף העובדה שהרשויות ניהלו בו בזמן גם תעמולה נרחבת , אם גם לא יעילה ביותר , נגד האנטישמיות . בסופו של דבר האיצה המדיניות הזאת את הגירת היהודים , בעיקר הצעירים , מן הרפובליקות האלה לתחומה של רוסיה . ג . תקופת התיעוש ו"הטיהורים" משלהי שנות ה20– נכנסה ברית המועצות למהלך של תיעוש מואץ ולקולקטיביזציה אלימה של החקלאות , בניסיון לפתח משק מתוכנן בקפידה ולקיים פיקוח על כל תחומי החיים של הציבור והפרט . בפרק זמן זה נאסרו והוגלו מיליונים ומאות אלפים הוצאו להורג בהאשמות שונות ומשונות , ובתוכם גם יהודים . ואולם כתוצאה מכך גדל הביקוש לעובדים בתחום היישומי , בעיקר טכנאים , מהנדסים , מדענים , מתכננים לסוגיהם וכיוצא באלה . גם הביורוקרטיה התרחבה והלכה . צעירים יהודיים , שכבר חונכו בתקופת המשטר הסובייטי , אך גם אחרים , בני גיל הביניים , נעו בהמוניהם לערים הגדולות ולמוקדי התעשייה והמנהל . מספרם האבסולוטי וחלקם היחסי של היהודים באליטות ( חוץ מאשר באליטה הפוליטית ) נמצא בקו של עלייה . אף ששינויים מעין אלה מגבירים בדרך כלל את האנטישמיות , הרי משטר הפחד בברית המועצות , בייחוד במחצית השנייה של שנות ה , 30– מנע ביטויים גלויים של שנאה ליהודים . אין תמה אפוא כי רבים מהם , בעיקר מן הדור הצעיר , ראו עצמם בראש ובראשונה כ " אנשים סובייטיים " והרישום בתעודות הזהות שלהם כבני הלאום היהודי היה חסר משמעות . חברותם של יהודים במפלגה הקומוניסטית , שבה היתה תלויה לא במעט העלייה בסולם החברתי , עלתה בהרבה על חלקם באוכלוסייה העירונית . גם האחוז של נישואי התערובת בין יהודים ללא יהודים נמצא בעלייה מתמדת בתקופה זו ומשפחות מעורבות נעשו תופעה נפוצה , שאליה התרגלו במשך הזמן גם היהודים שלא חיו במרכזים העירוניים הגדולים . יהודים אלה הסתגלו בהדרגה למציאות החדשה . הם השתלבו במערכת המשקית החדשה , אם כי רבים המשיכו לעסוק ב"מקצועות יהודיים" מסורתיים במסגרות הסובייטיות . הם מצאו דרכים לחיות בשלום עם האדמיניסטרציה המקומית , שנזקקה לטובות מסוימות מהגופים שבהנהלת יהודים ( קואופרטיבים לשירותים שונים או לניהול אספקת מוצרים שתמיד היו במחסור ) והאדמיניסטרציה , מצדה , העלימה עין מהתנהגות שנחשבה לבלתי מקובלת בברית המועצות , כגון קיום מניינים בבתים פרטיים , אפיית מצות , ביטול עבודה ביום כיפור וכו . ' מחוץ למוקדי האוכלוסייה היהודית בערים הגדולות , ובייחוד ברוסיה , נמשך בפומבי הדיבור בלשון יידיש ומועדי החגים היהודיים הורגשו לא רק בבתים אלא גם ברחובן של עיירות . ואולם ערב מלחמת העולם השנייה התגוררו בעיירות רק כחצי מיליון יהודים מתוך יותר משלושת המיליונים של יהודי ברית המועצות . יחסה של האוכלוסייה הסובבת כלפי יהודי העיירה ינק מהתדמית שלפני המהפכה ופה ושם נשמעו גם מילות גנאי כלפיהם . ואולם נוכח הפחד הכללי , אלה באו לכלל ביטוי רק בחוג צר של בני משפחה או ידידים . בדיווחים הסודיים של שירותי הביטחון הסובייטיים מובאות התבטאויות מסוג זה כתופעות שליליות , בדומה להשמעת דברים נגד השלטונות . ד . מלחמת העולם השנייה , השואה והשלכותיה במהלך מלחמת העולם השנייה סופחו לברית המועצות בהתאם להסכם בינה לבין גרמניה הנאצית חלקיה המזרחיים של פולין ( ביילורוסיה ואוקראינה המערבית , ( הארצות הבלטיות ( ליטא , לטביה ואסטוניה ) ואזורים מרומניה ( בסרביה וצפון בוקובינה . ( באזורים אלה התגוררו כשני מיליוני יהודים . באותה העת היו אפוא נתונים לשלטון הסובייטי כ 40 % – מיהודי אירופה . האוכלוסייה היהודית באזורים אלה היתה שונה מהיהדות הסובייטית . רובה היה מושרש במסורת היהודית על גווניה , חלק גדול ממנה עסק ב"מלאכות יהודיות" מסורתיות ושכבת האינטליגנציה המקצועית בה היתה דקה יחסית . המדינות שמהן סופחו האזורים הללו נקטו מדיניות אנטי–יהודית מובהקת ערב מלחמת העולם השנייה ואין תמה אפוא שמרבית היהודים שם קיבלו את השלטונות הסובייטיים , לפחות בתחילה , בזרועות פתוחות . גורם נוסף שתרם ליחסה החיובי של האוכלוסייה היהודית לשלטונות הסובייטיים היה ההכרה כי האלטרנטיבה היא שלטון נאצי ישיר או עקיף . לעומת זאת ראו חלקים ניכרים של האוכלוסייה הסובבת בהתנהגות היהודים בגידה הנותנת תוקף לזיהוי שבין היהודי והבולשביקי . העוינות כלפי היהודים גברה אז במידה ניכרת , אף כי לא היו לה בשלב זה ביטויים אלימים . רק בהתקרב הפלישה הגרמנית ובמהלכה , ועם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help