sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

יהודים בעולם הקומוניסטי מרדכי אלטשולר במהלך ארבעת הדורות שבין 1915 ל2000– התחוללו תמורות מופלגות בהרכבה ובמאפייניה של האוכלוסייה היהודית באימפריה הרוסית ( וברית המועצות ) הן מבחינת מבנה התעסוקה , צורת המגורים ורמת ההשכלה והן מבחינת מדיניות השלטונות שהטביעה את חותמה על היחסים בין היהודים לאוכלוסייה הסובבת . מרבית התמורות לא היו בעלות אופי אבולוציוני–אטי , אלא הצטיינו במפנים חדים למדי . יש אפוא מקום לחלק את התקופה הנ"ל לשישה פרקי זמן : א . עידן מלחמת העולם הראשונה , המהפכות ומלחמת האזרחים ; ב . ימי המדיניות הכלכלית החדשה בברית המועצות ;( 1928 -1921 ) ג . תקופת התיעוש ו"הטיהורים ; " ד . מלחמת העולם השנייה , השואה והשלכותיה ; ה . העשורים האחרונים של ברית המועצות ; ו . התקופה הבתר–סובייטית . א . מלחמת העולם הראשונה , המהפכות ומלחמת האזרחים ערב מלחמת העולם הראשונה נמצאה בתחום האימפריה הרוסית כמחצית מהעם היהודי בעולם ( יותר מחמישה מיליוני נפש . ( כרבע מהם ישבו במחוזות של מלכות פולין , שבשלטון הרוסי , כ 70 % -65 % – במחוזות של " תחום המושב , " ורק 8 % -6 % באזורים שמחוצה לו . אזורי תחום המושב היו רב–אתניים ( רוסים , אוקראינים , ביילורוסים , פולנים , ליטאים ואחרים ) וביישובים רבים היו היהודים רוב מוחלט או יחסי של האוכלוסייה . הלאומים העיקריים ( האוקראינים , הביילורוסים , הליטאים ) היו בעיקר תושבי כפרים , ואילו העיר היתה רוסית ויהודית . היחסים בין המוני היהודים לאוכלוסייה הסובבת היו שטחיים והוגבלו במידה רבה לתחום המשקי–הכלכלי וכל הקשור בו . רק במהלך מלחמת העולם הראשונה נפרץ במידה משמעותית " תחום המושב " והורחב באופן ניכר המגע היומיומי של המוני יהודים עם החברה הלא יהודית . קווי החזית , שהיתה סטאטית , עברו באזורים שבהם התגוררו יהודים רבים , ולא מעטים מהם מצאו אז מקלט בפנים המדינה . נוסף על כך האשים הפיקוד הרוסי , שביקש להצדיק את מפלותיו , את היהודים בשיתוף פעולה עם האויב , ויהודי עיירות רבות גורשו מיישוביהם . כפועל יוצא של כל אלה נוצרה אוכלוסייה יהודית , שלפי אומדנים מנתה כ 500 , 000– נפש , במקומות שבהם קודם לכן כמעט לא היו יהודים . ביישובים החדשים , שבהם היו עתה היהודים מיעוט קטן , היה עליהם ללמוד במהירות את השפה הרוסית ולהיות מעורבים יותר באוכלוסייה הסובבת . כך התרחשה בקרב אותם המוני היהודים – רובם פשוטי העם – התרופפות של אורח החיים המסורתי , מצד אחד , תוך שהם נתקלים בביטויים של אנטישמיות , ששאבה מן המסורת הרוסית–הנוצרית , מצד אחר . מקורית , בשפות האלה , שחוברה למען קהל קוראים שנעשה קשוב יותר ויותר לטעם המערבי אך עדיין ביקש לקיים את המפגש בתיווך של שפתו המסורתית . השילוב בין מסורת יהודית לתרבות צרפתית–חילונית נעשה לאחד מסימני ההיכר של יהודים רבים במדינה העותמאנית . לקריאה נוספת : בוניס , דויד , קולות משאלוניקי היהודית , ירושלים ושאלוניקי , תש"ס . בנבסה , אסתר , היהדות העות'מאנית בין התמערבות לציונות , , 1920 -1908 ירושלים , תשנ"ז . בנבסה , אסתר ואהרן רודריג , יהודי ספרד בארצות הבלקן , ירושלים , תשס"א . הראל , ירון , ב'ספינות של אש' למערב : תמורות ביהדות סוריה בתקופת הרפורמות , ירושלים , תשס"ג . כהן , אמנון , יהודים בבית המשפט המוסלמי : חברה , כלכלה וארגון קהילתי בירושלים העות'מאנית , ירושלים , תשס"ג . לוי , אבנר , תולדות היהודים ברפובליקה הטורקית , ירושלים , תשנ " ב . סעדון , חיים ( עורך , ( קהילות ישראל במזרח במאות התשע–עשרה והעשרים : עיראק , ירושלים , תשס"ב . Levy , Avigdor ( ed . ) , Jews , Turks , Ottomans : A Shared Princeton 1992 . Levy , Avigdor , The Sephardim in the Ottoman Empire , History , Fifteenth through the Twentieth Century , . Cultures of the Jews : A New History ( New York 2002 ) , Fall of Ladino Literary Culture" , in David Biale , Rodrigue , Aron , "The Ottoman Diaspora : The Rise and World : The Roots of Sectarianism , Cambridge 2001 . Masters , Bruce , Christian and Jews in the Ottoman Arab Syracuse 2002 . pp . 863-885

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help