sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:45

השפה העותמאנית" ושנה אחר כך פורסם באיסטנבול , באישור משרד החינוך , ספר לימוד לשפה התורכית–עותמאנית המיועד לתלמידים יהודיים . חרף המאמצים המשולבים האלה נשארה , במרבית בתי הספר היהודיים , השפה התורכית כשפה שלישית בלבד ( לאחר הצרפתית – או השפה האירופית האחרת ששלטה בבית הספר – והעברית ) וגם לאחר מהפכת "התורכים הצעירים" היתה למאמצי הנחלת השפה התורכית הצלחה דלה מאוד . יעיד על כך מנהגם של סופרים תורכיים של המחצית הראשונה של המאה ה20– להכניס תורכית משובשת ומגוחכת לפיות הדמויות היהודיות . לצד הרצון להגביר את השליטה והפיקוח על הלא מוסלמים , ביקשה המדינה להוכיח כלפי פנים וכלפי חוץ את נחישותה לקיים שוויון בפני החוק לכל אזרחיה . כבר בשנת 1856 הוכרז על שוויון ללא–מוסלמים ובוטל מס הגולגולת – הג ' זיה – שהוטל עליהם עד אז . מנהגה של הביורוקרטיה העותמאנית להוסיף ביטויים מבזים לשמותיהם של לא מוסלמים בוטל גם הוא . במסגרת זה נמנעה גם האדמיניסטרציה לעשות שימוש בכינוי יהודי , שנתפס ככינוי גנאי , והחליפה אותו במונח החדש " מוסאווי " – בן דת משה . בפני הלא מוסלמים נפתחה האפשרות להצטרף לשורות הביורוקרטיה והצבא . עם זאת ניתנה בידם האפשרות החוקית גם לחמוק משירות צבאי על ידי תשלום כופר שכונה " בדל–י עסכרי . " נראה שהמוצא הזה הלם את רצון שני הצדדים . רק בשנת , 1909 בעקבות מהפכת " התורכים הצעירים , " הוטל גיוס חובה על כל הלא מוסלמים ( במקביל לביטול הפטור שניתן לאוכלוסיות אחרות , כגון תושבי הבירה איסטנבול . ( בשנת , 1912 על רקע מלחמות הבלקאן , גויסו לראשונה יהודים רבים לצבא העותמאני , ובכלל זה ליחידות לוחמות . בעקבות התבוסה במלחמות האלה נשלחה אצבע מאשימה גם כלפי הלא מוסלמים והם הואשמו , עם אחרים , בכישלון הצבאי . הלא מוסלמים נדחקו אז ליחידות שירותים שעסקו בעיקר בסלילת דרכים ובעבודות מבזות . התופעה הזאת באה לידי ביטוי בעיקר במהלך מלחמת העולם הראשונה . יהודים מעטים בלבד ניצלו את האפשרות לקבל משרות במנהל העותמאני . סביר להניח שחוסר שליטתם בשפה התורכית , גם ביחס למיעוטים לא מוסלמיים אחרים כארמנים , מנע מהם את היכולת ליטול חלק פעיל בחיים הציבוריים . ייצוגם של יהודים , כאחוז אחד מהאוכלוסייה הכללית , לא עלה , בדרך כלל , בשנות הפעילות של הפרלמנטים , ( 1918-1908 ; 1878-1876 ) על ארבעה נציגים , שנשלחו מסאלוניקי ( עד כיבוש העיר בידי היוונים בשנת , ( 1912 איזמיר ובגדאד . מספר החברים הכללי בכל הפרלמנטים נע בין 119 בתקופה הפרלמנטרית הראשונה ל288– בתקופה הפרלמנטרית השנייה . יהודים מעטים , גם בהשוואה למיעוטים הלא מוסלמיים האחרים , מילאו תפקידים מנהליים בפרובינציות – בעיריות , במועצות המנהליות , במשטרה ועוד . קליטת התרבות הצרפתית הרפורמות הביאו לנקודות מפגש רבות ואינטנסיביות יותר בין הקבוצות האתניות והדתיות למיניהן . השינויים הכלכליים והחברתיים פתחו הזדמנויות ליזמות כלכלית , ובמידה פחותה לניידות חברתית . המיעוטים הדתיים היו פתוחים יותר לשינויים ועל כן נמצאו בעמדות יתרון לנצל את ההזדמנויות הכלכליות . עם זאת לא הביאו השינויים האלה לקירוב לבבות דווקא ; להפך , במאה ה19– רבו ההידרדרויות ביחסים בין קבוצות שונות במדינה . בולט המתח חסר התקדים שהיה קיים באותה תקופה בין יהודים לנוצרים והגיע לשיאו בעלילות הדם . אמנם היו מקרים מעטים גם קודם למאה ה , 19– אבל במהלכה של המאה הזאת נעשו עלילות הדם שכיחות יותר ויותר . עלילת דמשק ( 1840 ) היא אולי הידועה שבהן , אך האשמות דומות בדבר רצח ילדים נוצריים הוטחו ביהודים באזורים רבים שבהם היתה נוכחות נוצרית בולטת . העוינות בין נוצרים ליהודים תחילתה בשנאה על רקע דתי , אך במאה ה19– נוספה עליה גם התחרות הכלכלית והפוליטית . השלטונות ניסו להתמודד עם התופעה באמצעות פרסום צווים המפריכים את עלילת הדם ולעתים גם על ידי שליחת כוחות שיטור שיגנו על היהודים . השינוי התרבותי הבולט בקרב היהודים העותמאניים באותה העת היה קליטת התרבות הצרפתית , ובעיקר השפה הצרפתית . למעשה , בעיקר יהודים ממערב אירופה , ולא המדינה העותמאנית , הם שקיבלו עליהם , ובהתלהבות , את המשימה של "תיקון" מצבם של היהודים העותמאניים . הגורם האחראי העיקרי לשינוי הזה היה רשת בתי הספר של חברת כל ישראל חברים ( כי"ח , ה"אליאנס . ( " רשת זו הוקמה בצרפת בשנת 1860 במטרה להרים את מעמד היהודים באמצעות התרבות הצרפתית , מתוך רצון להופכם לאזרחים מלאים המקבלים את כל הזכויות במקומות מושבם . ההנחה היתה שחינוך צרפתי , לצד חינוך יהודי "מתקדם" הבנוי על הישגיהם התרבותיים והפוליטיים של יהודי צרפת , יאפשר ליהודי המזרח להגיע לדרגתם של יהודי צרפת . מערכת החינוך של אליאנס הביאה לידי שלושה שינויים בעלי משמעות רבה בחינוך היהודי : לימוד מקצועות שנתפסו כפרודוקטיביים , מתן אפשרות לבנות לרכוש חינוך והוראת שפות . בשיא פעילותה , בשנת , 1913 החזיקה כי"ח ב183– בתי ספר לבנים ולבנות ובהם 43 , 700 תלמידים , ממרוקו ועד איראן . מערכת החינוך של כי"ח החליפה במידה רבה את מערכת החינוך המסורתית בארצות האלה ותרמה הרבה ליצירת מעמד בינוני יהודי בבלקאן , במזרח התיכון ובצפון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help