sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

הקהילה היהודית העירונית היו הנציגים שלהם נזקק השלטון בענייני מיסוי בעיקר . התיקונים של המאה ה19– שינו את המצב הזה באמצעות רפורמה במעמד העדות הלא מוסלמיות ובהן גם היהודית . אפשר להבחין בשני כיוונים שונים של רפורמות : מצד אחד ביקשה המדינה לרכוש לעצמה יכולת פיקוח ושליטה בענייני הלא מוסלמים ; מן הצד האחר , וכאן אפשר לראות גם היענות ללחץ המעצמות האירופיות , שאפה המדינה העותמאנית להוכיח כי היא נותנת שוויון לתושבים הלא מוסלמיים . חשוב לציין שהשינויים במעמד היהודים היו רק נגזרת של הדאגה הגדלה והולכת בקרב העותמאנים בנוגע להתנהלותם של הנוצרים החיים תחת שלטונם . במסגרת הרפורמות האלה שאפו השלטונות ליצור מסגרת דתית–מנהלית זהה לכל אחת מהעדות הלא מוסלמיות המוכרות . השלטונות ביקשו למנות ראש לכל קהילה – חכם באשי במקרה של היהודים – והוא נעשה פקיד מדינה הזכאי למשכורת ולכל מיני כיבודים מצד השלטונות בתמורה ליתר פיקוח ושליטה מצדם . לפיכך מינו העותמאנים בשנת 1835 רב ראשי ראשון לקהילת איסטנבול . בעקבות המינוי הזה נקבעו גם רבנים ראשיים בכל אחת מערי השדה העיקריות . כל העדות הלא מוסלמיות נדרשו לאמץ גם חוקות אורגניות שיקבעו את דרך התנהלותן ( החוקה היהודית אושררה בידי השלטונות בשנת , ( 1865 ולמנות מועצות מעורבות של אנשי דת ו"חילונים" לטפל בענייני החולין של הקהילה ולשמש , כך קיוו השלטונות , משקל נגד לממסד הדתי . לא רק מעמדה של הקהילה השתנה , גם מעמדם של יהודים כיחידים הושפע מאוד מהשינויים שיזמו השלטונות . במסגרת הרפורמות המשפטיות נעשו היהודים – כשאר אזרחי המדינה שלא היו בעלי אזרחות זרה – כפופים למשפט המסחרי והפלילי שהוחל על כלל האוכלוסייה . בשנת , 1870 עם התחלת הפרסום של ספר החוקים האזרחיים החדש , המג'לה , הוגבלה זכותם של היהודים לאוטונומיה שיפוטית לנושאי אישות בלבד . מעורבותה של המדינה התגלתה גם בתחום החינוך של הלא מוסלמים , תחום שכלפיו גילתה אדישות גמורה עד המאה ה . 19– המדינה ביקשה לרכוש לעצמה מונופול גם על החינוך של הלא מוסלמים מתוך הבנה שהדבר יאפשר לה לעצב דור חדש ונאמן של עותמאנים . בשל הקשיים הכלכליים ויכולתם של הלא מוסלמים לנצל את קשריהם עם המעצמות ולהמשיך בקיום מערכות החינוך הנפרדות שלהם , נאלצה המדינה להסתפק בניסיון להחדיר את השפה התורכית , שפתה הרשמית מאז החוקה של , 1876 לכל בתי הספר של הלא מוסלמים , ובשנת 1894 הוצא צו רשמי ומחייב בנושא הזה . בהיענות לכך הקימו יהודים באיסטנבול בשנת 1900 את "האגודה להפצת בגלל יכולתם של המיעוטים הלא-מוסלמים לנצל את קשריהם עם המעצמות ולהמשיך בקיום מערכות החינוך הנפרדות שלהם , נאלצה המדינה להסתפק בניסיון להחדיר למערכות אלו את לימוד השפה התורכית . בתמונה משנת : 1910 חצר החווה הלימודית של "כל ישראל חברים" בבורנאבאט שליד איזמיר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help