sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

באיזמיר , בבגדאד , בירושלים ועוד . המיעוט היהודי לא היה הומוגני : בבלקאן ובמערב אנטוליה היו מרבית היהודים בני המגורשים שהגיעו מספרד החל בסוף המאה ה . 15– שפתם היתה לאדינו . שעה שמרבית היהודים שישבו באזורים האלה ערב בואם של מגורשי ספרד נטמעו בקרב היהודים הספרדיים הרבים מהם , הרי באזורים מסוימים בבלקאן נותרו קהילות רומאניוטיות קטנות ששמרו על השפה היוונית–היהודית . באיסטנבול אף נוצרה קהילה אשכנזית קטנה במהלך המאה ה . 19– בפרובינציות הערביות היה רוב ברור ליהודים " המסתערבים" שדיברו דיאלקטים שונים של השפה הערביתהיהודית וכתבו אותם באותיות עבריות . במזרח אנטוליה וצפון עיראק של היום ישבו בעיקר יהודים כורדיים שדיברו ארמית . עם זאת , בערים מרכזיות , כדוגמת קהיר , דמשק וחלב , יכלו היהודים הספרדיים לשמור על ייחודם בשל הצלחתם הכלכלית . בחלב ( וגם בערי מסחר ראשיות אחרות ) בלטה קבוצה חשובה ומובילה של יהודים שכונו "פראנקוס . " הללו היו צאצאי סוחרים מאירופה , בעיקר מהערים האיטלקיות , שהתיישבו בחלב ועסקו בסחר בינלאומי ובייצוג של מעצמות אירופיות . בני הקבוצה הזאת שמרו על זכויותיהם כנתיני חוץ וצברו עוצמה כלכלית ופוליטית בקהילה המקומית . מאחר שהקשר עם המערב היה סימן ההיכר המרכזי שלהם , היו הם בין החלוצים והתומכים הנמרצים בהחדרת רעיונות ומוסדות אירופיים לעיר ; בירושלים ובערים אחרות בארץ–ישראל הצליחו הספרדים לרכוש מעמד של העדה היהודית המובילה . רפורמה במעמד העדות הלא–מוסלמיות ערב הרפורמות היה מעמדם החוקי של היהודים – כדוגמת שאר הלא מוסלמים – כשל בני חסות ( ד'ימים . ( ההלכה המוסלמית מאפשרת ללא מוסלמים הנמנים עם בני הדתות שזכו בעבר להתגלות אלוהית באמצעות קבלת ספר קדוש , להמשיך ולחיות תחת חסות ( ד'ימה ) האיסלאם תוך כדי הבטחת חייהם ורכושם . בתמורה לכך חייבים היו הלא מוסלמים לשלם מס גולגולת שנתי – ג'זיה – ולקבל עליהם מגבלות וסימני היכר שהדגישו את נחיתותם של הד'ימים מול המוסלמים . בזמן שהיוונים והארמנים זכו להכרה רשמית של השלטונות ויכלו לקיים מוסדות משלהם באמצעות כתבי המינוי הרשמיים שניתנו לפטריארכים , המנהיגים הדתיים של העדות הנוצריות , הרי העדה היהודית לא זכתה להכרה רשמית דומה ; ההנחה היא שמאחורי ההבחנה הזאת עמד העדר הייררכיה דתית אצל היהודים , ולא רצון להפלות בין נוצרים ליהודים , הפליה שאיננה מקובלת באיסלאם . למרות האי הכרה הרשמית באוטונומיה יהודית רק לעתים רחוקות התערבו השלטונות בעניינים הפנימיים של הקהילות היהודיות . מבחינתם , מיופי הכוח של יהודים לא היו מיעוט דתי יחיד באימפריה העותמאנית . גדולים וחזקים מהם היו המיעוטים היוונים-אורתודוקסים והארמנים . בתמונה : צופים יהודים , יוונים וארמנים בטיול משותף בשנת 1919

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help