sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

בדרך כלל באהדה מסויגת לפעילות החסידים וזיהה בהם , ברוב המאה ה , 19– גורם שמרני ואנטי–ליברלי מובהק . בניגוד לפטריוטים פולניים , רותניים ( אוקראיניים ) או מדיאריים ( הונגריים , ( לא ביקשו חסידי גליציה , בוקובינה וצפון–מזרח הונגריה לשנות את מבנה המדינה ואת מוסדותיה ולא סיכנו אותם . אהדת השלטונות עזרה מאוד לחסידות להתפשט בצפוןמזרח המונרכיה בעשורים הראשונים של המאה ה . 19– למרות ביטולה הרשמי של האוטונומיה של הקהילות היהודיות בשלהי שלטונה של מרייה תרזה ותחת הקיסר ה " נאור " יוזף השני , ( 1790-1780 ) והפיכתן בעיני החוק למסגרות דתיות גרידא , המשיך בדרך כלל היישוב היהודי במזרח המונרכיה בהיבדלות מן האוכלוסייה הלא יהודית . כלומר , חרף הסרתן של מרבית המחיצות הפורמליות על ידי השלטונות ההאבסבורגיים , כמעט לא נחצו קווי ההפרדה התרבותיים והחברתיים בין יהודים ובין לא יהודים בצפון–מזרח המונרכיה . אפילו הבורגנות היהודית של צ ' רנוביץ , שאימצה במהלך המאה ה19– את הגרמנית כשפת הדיבור היומיומית , והבורגנות היהודית של למברג וקראקוב , שעברה בהדרגה לשימוש בפולנית , נבדלו מן האוכלוסייה הלא יהודית בכל מדדי האינטגרציה שיש להם משמעות . הן התגוררו באזורים נבדלים , נמנעו מנישואי תערובת ושמרו על מרחב פעילות חברתי נפרד ועל דפוסי פעילות פוליטיים משלהן . גליציה ובוקובינה נהפכו בראשית המאה ה20– למרכזים חשובים של לאומיות יהודית הן בנוסחתה הציונית והן בזו האוטונומיסטית ") לאומיות הגולה . (" עם זאת העדיפו מרבית יהודי המחוזות להצביע כבלוק פוליטי בעד נציגים פוליטיים פולניים ( בגליציה , ( מדיאריים ( בצפון–מזרח הונגריה ) וגרמניים ( בבוקובינה ) במסגרת הסכמים מיוחדים שנעשו עם התנועות הלאומיות של עמים אלה . המרכז היהודי השני הגדול בשלהי המאה ה18– היה בארצות הכתר הבוהמי , בוהמיה , מוראביה ושלזיה האוסטרית . זה היה אחד המרכזים היהודיים העתיקים והחשובים ביותר באירופה ; פראג היתה בעשורים הראשונים של המאה ה18– הקהילה האשכנזית העירונית הגדולה בעולם 11 , 000 ) תושבים . ( צמיחתה הדמוגרפית של יהדות בוהמיה ומוראביה היתה יוצאת דופן בהשוואה למדינות אחרות במרכז ומערב אירופה של אותה תקופה . עובדה זו נתקלה בעוינות מצד השלטון ההאבסבורגי והובילה לצעדים שונים להצרת פעילותם של יהודי ארצות הכתר הבוהמי , למשל קביעת תקרות למספר היהודים הרשאים לגור בפראג ובאזורים הכפריים של בוהמיה ומוראביה , הגבלת מספר היהודים היכולים להינשא ואף גירוש זמני מפראג בשנות ה40– של המאה ה . 18– עקב כך היגרו רבים מיהודי האזור לצפון–מערב הונגריה ובפרשבורג ( ברטיסלבה של היום ) התפתחה קהילה גדולה מאוד . ניסיונותיו של הקיסר ההאבסבורגי יוזף השני לערוך רפורמות יסודיות בדפוסי המדינה , החברה והכלכלה השפיעו בעיקר על ארצות הכתר הבוהמי ועל האוכלוסייה היהודית שבהן . "תקנות הסובלנות" ( Toleranzpatente ) היו חלק ממערך רחב יותר של צעדי חקיקה שנועדו להגביר את השליטה המרכזית של הממשל ההאבסבורגי , להעלות את רמת החינוך הכללי , ליצור תמריצים לפעילות כלכלית ולהגדיל את הכנסות השלטון . החקיקה בענייני היהודים נועדה לשפר , מצד אחד , את מעמדם האזרחי ולהביאם , מצד אחר , להשתלב כפרטים במרקם החברתי והכלכלי של המדינה האוסטרית . היא לא נועדה להביא לשוויון זכויות חוקי – "אמנסיפציה" – של יהודי בוהמיה ומוראביה וגם לא לאפשר ליהודים לשגשג , אלא , כפי שהסביר יוזף השני למועצת שריו בשנת , 1781 "להופכם למועילים יותר לשלטון . " כחלק מרפורמות אלו בוטלו כמה מההגבלות הקשות יותר שהוטלו על היהודים , כגון "מס הגולגולת" היהודי המיוחד , ונוצר המנגנון לשילוב היהודים בחברה : הוקמו בתי ספר יהודיים בשפה הגרמנית שלימדו לימודים כלליים לצד מקצועות יהודיים , נאסר השימוש ביידיש ובעברית לצרכים מנהליים–קהילתיים , נקבע שיהודים חייבים לאמץ שמות פרטיים ושמות משפחה גרמניים , רבני הקהילה נצטוו לרכוש תואר בפילוסופיה באוניברסיטה אוסטרית כתנאי הכרחי להכרה במנהיגותם הדתית , ונקבעה מחויבותם העקרונית של יהודים לשירות בצבא . כך , במשך עשור אחד בשלהי המאה ה , 18– חוסלה האוטונומיה הקהילתית של יהודי בוהמיה ומוראביה ובוטלו מרבית המחיצות הפורמליות שהפרידו בינם לבין האוכלוסייה הלא יהודית . ברית פוליטית עם הבורגנות הגרמנית אף שהתקנות העוסקות ביהודים נועדו להשפיע על כלל יהודי המונרכיה , הן הורגשו בראש ובראשונה בקהילות בוהמיה ומוראביה . בתוך שני דורות עברו היהודים בארצות הכתר הבוהמי לשימוש רחב מאוד בלשון הגרמנית ואימצו בהתלהבות את התרבות הגרמנית הבורגנית בנוסחתה הליברלית–הומניסטית . הנוכחות היהודית בפראג ובערי השדה הגבירה מאוד את הקשרים עם הבורגנות הגרמנית הלא יהודית , והביאה ליצירתה של ברית פוליטית על בסיס של לאומיות גרמנית ליברלית . ההזדהות הנרחבת של יהודי בוהמיה ומוראביה עם התרבות הגרמנית הביאה אותם לעימות הולך וגובר עם אוכלוסיית הרוב הצ ' כית ועם התנועה הלאומית הצ ' כית . בשלושת העשורים האחרונים של המאה ה19– התחילו פוליטיקאים צ ' כיים ללחוץ על האוכלוסייה היהודית של ארצות הכתר הבוהמי להימנע מללכת לבתי הספר היהודיים בשפה הגרמנית , בייחוד באזורי היישוב

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help