sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

יהודים ולא יהודים במונרכיה ההאבסבורגית אלון רחמימוב המונרכיה ההאבסבורגית , ששלטה במרחב המרכז אירופי והמזרח האירופי משלהי ימי הביניים ועד שנת , 1918 היתה המסגרת המדינית המורכבת ביותר באירופה ערב מלחמת העולם הראשונה : היו בה אחת עשרה שפות רשמיות "מוכרות" ( ושפות נוספות לא מוכרות כגון יידיש ;( הבדלים כלכליים עצומים בין מזרח הממלכה למערבה ; תרבות עירונית מרתקת וחדשנית לצד מגוון עשיר של מסורות מקומיות ; ובראש הפירמידה בית מלוכה קתולי , שחלש אמנם על אוכלוסייה קתולית של שלושים מיליון בני אדם , אך גם על קיבוצים גדולים של פרוטסטנטים , נוצרים–אורתודוקסים , יוונים–קתולים , יהודים ומוסלמים . ההטרוגניות העצומה של המונרכיה ההאבסבורגית יצרה מערכת יחסים מורכבת ועדינה בין יהודים ובין לא יהודים וסיפקה ליהודים שחיו במסגרתה מרחב גדול ביותר לפיתוח זהותם העצמית . באותה העת לא היה קיים מרחב מהסוג הזה בשום מקום אחר בעולם . בדומה לחברה הלא יהודית , העמידו גם יהודי המונרכיה פסיפס צבעוני ומורכב . יותר משני מיליונים יהודים נמנו באוסטריה–הונגריה במפקד האוכלוסין האחרון שנערך בשנת , 1910 כמעט פי תשעה מאשר מאה וחמישים שנה קודם לכן . היהודים האלה פיתחו , ביטאו ושכללו גישות שונות למסורת ולזהות היהודיות . במזרח המדינה היתה אוכלוסייה של חסידים אדוקים שהכניסה שינויים דרמתיים באופי הפולחן היהודי המסורתי ; במרכזים העירוניים היה אפשר למצוא אורתודוקסיה מודרנית על שלל גווניה והדגשותיה ; תנועת רפורמה דתית רבת השפעה ( בעיקר בהונגריה ;( מסורתיות חילונית אשר התירה ליחיד לברור ולהגדיר בעצמו את משמעות יהדותו , וגם חילונים רבים , שרחקו מהדת אבל לא תמיד ניתקו עצמם מזהותם היהודית ; ולבסוף , תנועה לאומית יהודית ( לא רק ציונית ) אשר ניסחה אלטרנטיבות חדשות נוספות להגדרת הזהות היהודית בעולם המודרני . מורכבות של יהדות המונרכיה ההאבסבורגית אפשר לקבל מושג טוב יותר על מורכבותה של יהדות המונרכיה ההאבסבורגית ועל מגוון אפשרויות הזהות שהציעה באמצעות בחינת תולדות המרכזים היהודיים העיקריים : בצפון מזרח המדינה – בגליציה , בוקובינה ומזרח הונגריה – התגוררה אוכלוסייה יהודית אדוקה , אשר מצאה את עצמה תחת שלטון בית האבסבורג עם חלוקות פולין בשנים 1793 , 1772 ו . 1795– ליהודי מזרח המדינה היה אופייני בעיקר מעמדם הכלכלי הירוד והדבקות בשפת היידיש ובאורח חיים יהודי המקובל במזרח אירופה . מחוזות גליציה ובוקובינה – בחלקה האוסטרי של הממלכה – כללו יישוב יהודי צפוף ביותר שהיו בו ב1910– כ 13 % – מהאוכלוסייה בכללה . כמה מערי השדה הקטנות , כגון ברודי , טרנופול וקולומיאה , היו בעלות רוב יהודי גדול שהגיע עד ל 80 % – מכלל התושבים . למעט בורגנות יהודית בערים המחוזיות , צ'רנוביץ ( בוקובינה , ( למברג / לבוב ( מזרח גליציה ) וקראקוב ( מערב גליציה , ( התגוררו כ 90 % – מיהודי צפון–מזרח המונרכיה בפריפריה הכפרית והתפרנסו ממסחר זעיר וממקצועות תיווך וייצור בקנה מידה זעיר . האזור כלל גם אוכלוסייה חסידית גדולה , שאכלסה כמה מהחצרות הידועות ביותר כגון ויז'ניץ , סאדיגורה וסאטמר . חרף תפיסתם את עצמם כמשמרי המסורת היהודית בטוהרתה , הרי סגנון הפולחן הכריזמטי–מיסטי של החסידים חרג במידה ניכרת מן המסורת הלמדנית–קהילתית שרווחה גם באזור הזה בטרם הופעת החסידות באמצע המאה ה . 18– השלטון האוסטרי מצדו התייחס גם בארצות אירופיות אחרות , שהמבנה שלהן הלם את רעיון מדינת הלאום , כגון צרפת ובריטניה . אך היו גם מבנים פוליטיים שבהם ניטשטשה תחושת הייחוד הזאת . כך היה הדבר באימפריות הרב–לאומיות באירופה ומחוצה לה . באימפריה העותמאנית חיו מיעוטים שונים , בעלי זהות דתית ואתנית שונה מקבוצת הרוב . זה היה המצב גם באימפריה ההאבסבורגית וכן תחת שלטון הצאר הרוסי . גם בארצות הברית , רפובליקה השונה תכלית שינוי מן האימפריות הרב–לאומיות האלה , שרר ריבוי קבוצות ממקורות אתניים שונים , שנבע במקרה הזה מהיותה מדינת הגירה מובהקת . מסיבות שונות אפוא לא תמיד היה מצבם של היהודים במסגרות הפוליטיות של העולם המודרני יוצא דופן באופן מוחלט . גם במדינות הלאום , שהוקמו אחרי תום מלחמת העולם הראשונה במרכז אירופה , ונתנו ביטוי לשאיפה לחלק את העולם על פי עקרון הלאומיות באורח " נקי " ככל האפשר , נותרו מיעוטים שונים . מעמדם של היהודים היה אכן בדרך כלל בעל מאפיינים מיוחדים , אך ההקשר של חיים עם קבוצות אתניות שונות ומיעוטים דתיים נוספים הוא שהכתיב לא אחת את עקרונות קיומם ואת יחסיהם עם סביבתם הלא יהודית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help