sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

יהודים בין אומות העולם רבים מיהרו להגדיר את היחס של אירופה כלפי ארצם במונחים של האנטישמיות הקלאסית ; יהודים רבים במערב תוהים כיום אם ההשתלבות ההרמונית שלהם בארצות מושבם לא היתה אלא אשליה מסוכנת . האומנם ? בחינה מפוכחת של תנודות היחס כלפי ישראל – ויהודי התפוצות – מלמדת שהתמונה משנה את צבעיה הן בהתאם למתרחש בשטח והן לפי זווית הצפייה . כך בנוגע לשני האירועים הפרדיגמטיים שהזכרנו : החלטת עצרת האו"ם מ1975– והוועידה בדרבן . הראשונה היתה תוצאה של "הרוב האוטומטי" של הגוש הסובייטי והמדינות הבלתי מזדהות ; התמוטטותה של ברית המועצות ו"אפקט אוסלו" אפשרו את ביטולה . בדרבן הצעות ההחלטה האנטי–ישראליות סוכלו בסופו של דבר . ואילו ההתקפות האנטישמיות היו רובן ככולן מעשיהם של בני המיעוט הערבי , הווה אומר תוצאה ישירה של הסכסוך המזרח–תיכוני . לא מקרה הוא שרובן התרחשו בצרפת , מדינה שעל אדמתה חיים בשכנות לא נוחה המיעוט הערבי–מוסלמי והקהילה היהודית הגדולים במערב . המסקנה המתבקשת : מצבה של ישראל בקרב גויי העולם אינו רק תוצר של היסטוריה ארוכת שנים ; הוא גם , ובעיקר , תולדה של התרחשויות פוליטיות , צבאיות ודיפלומטיות קונקרטיות . קשה להורות על קיומו של קו רציף . מעמדה של ישראל ידע במרוצת השנים עליות ומורדות . השלום עם מצרים שיפר אותו במשהו , האינתיפאדה הראשונה פגעה בו פגיעה קשה , הסכמי אוסלו היטיבו עמו מאוד , האינתיפאדה השנייה דרדרה אותו שוב לשפל נורא , אולי חסר תקדים . אבל באחד הימים שיבואו , עשויה התפתחות חיובית במשא ומתן עם הפלסטינים להרגיע שוב את הרוחות . ראייה פסימית ומיואשת , בבחינת "עם לבדד ישכון , " או , בגרסתו העדכנית של הפסוק , " העולם כולו נגדנו , " חוטאת לאמת ההיסטורית ואין בה תועלת . היא חוטאת לאמת ההיסטורית שכן ישראל תמיד זכתה , ועודנה זוכה , לתמיכה ניכרת , חומרית ומוראלית , בעולם . ללא התמיכה הזאת היא היתה נותרת בחזקת חלום בטרם הקמתה ומתקשה להחזיק מעמד לאחר מכן . וחשוב לא פחות , הראייה הזאת משכיחה מלב הישראלים אמת ציונית בסיסית : מעמדם בקרב אומות העולם תלוי בראש ובראשונה במעשיהם . זוהי , לדעת רבים , הציונות כולה על רגל אחת . יהודים כמיעוט בין מיעוטים – מבוא שולמית וולקוב מנקודת המבט של ימינו , כאשר למרות הניסיון האירופי ליצור מסגרת פדרטיבית על–לאומית , מדינת הלאום היא ללא ספק עדיין הנורמה הפוליטית , נקל לראות ביהודים החיים מחוץ לתחומי ישראל קבוצת מיעוט ולנתח את מעמדם בהשוואה וביחס לקבוצת הרוב שבתוכה הם חיים . יהודים , שיש להם מאפיינים דתיים ואתניים משלהם , אכן היו מאז ומעולם קבוצת מיעוט . באירופה הקתולית , למשל , היתה זהותם כמיעוט דתי סימן ההיכר החשוב ביותר שלהם . גם לאחר הרפורמציה , כאשר מאום לא נותר מן האחדות הנוצרית המפוארת של המאות הקודמות , נותרו בכל זאת היהודים כמיעוט דתי מובהק בסביבה הנוצרית . אך במקרים רבים , יש לזכור , לא היו היהודים אלא קבוצת מיעוט אחת בין אחרות , ואת מעמדם יש לבדוק לא רק אל מול מעמדה של קבוצת הרוב אלא גם בהשוואה לקבוצות מיעוט אחרות . המודל המציב אותם כנגד דת הרוב , או מול הלאום המובהק שבסביבתו חיו , מחמיץ אספקטים חשובים של הווייתם . בספרד של "תור הזהב" היו היהודים והנוצרים מיעוטים בעולם שנשלט על ידי האיסלאם , ועם הרקונקיסטה הם נהפכו למיעוט לצד המוסלמים בחברה שהאינקוויזיציה היתה לסימן ההיכר שלה . גם בעולם המודרני לא תמיד חיו היהודים מול רוב דתי או לאומי אחד , השואף לאחידות . במדינות השונות של גרמניה , שבניגוד לשאר הארצות האירופיות שחוו את הרפורמציה , כללו תמיד תושבים קתוליים ופרוטסטנטיים ( אוונגלים , כפי שהם מכונים שם ) גם יחד , אפשר היה לנסות ולראות ביהודים לא יותר מ"קונפסיה" אחת נוספת . בבתי ספר במדינות רבות בתחומי גרמניה במהלך המאה ה19– ניתנו שיעורי הדת בשלושה מסלולים מקבילים : לקתולים , לפרוטסטנטים וליהודים . למרות זאת תחושת המיעוט של יהודי גרמניה נשארה ברורה וחריפה . הם חיו מול רוב של גרמנים בעלי הכרה לאומית הולכת ומתחזקת , גם למרות מציאותם של מיעוטים נוספים במדינות גרמניה , ובעיקר פולנים , דנים , איטלקים וצרפתים . אין ספק שהצירוף של דת אחרת עם מוצא אתני אחר עשה אותם למיעוט באורח מובהק במיוחד , ותחושה זו נותרה בעינה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help