sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

השפעת הסכסוך הישראלי–ערבי על מעמדם של ישראל ויהודי העולם " אלי בר–נביא אפשר לטעון שמדינת ישראל היא הכלי שאותו יצר העם היהודי בשביל לנרמל את יחסיו עם אומות העולם . לו היו יחסי היהודים עם הגויים בעידן המודרני הרמוניים , סביר להניח שהקשר בינם לבין הארץ המובטחת היה נשאר במתכונת המסורתית היהודית : קשר רוחני במהותו , ללא כל השלכות מעשיות . אך היחסים האלה היו רחוקים מלהיות הרמוניים . בתנאים שיצרו תהליכי החילון , ועליית הלאומיות באירופה , צמחה הציונות כאידיאולוגיה לאומית מודרנית אשר מטרתה המוצהרת לחסל את ה"אנומליות" של הקיום היהודי ולהעניק לעם המנודה את הכלים להפוך לאומה "ככל האומות . " אלא שהתנאים הממשיים שבהם נולדה מדינת היהודים היו שונים לגמרי מחזון אבותיו של הרעיון הציוני . הס , פינסקר , הרצל ודומיהם הגו את מדינת חלומותיהם במציאות האירופית של המאה ה . 19– באירופה זו של ההתעוררות הלאומית היתה הציונות בעיניהם עוד תנועה של שחרור לאומי – "הבעיה הלאומית האחרונה , " כמאמרו של משה הס , הוגה אירופוצנטרי כמו כל בני תקופתו . לא כך התנהלו הדברים . המציאות הארצישראלית היתה שונה מן התוכניות והאידיאולוגיות שנרקמו בווינה , פינסק ואודסה . מדינת ישראל נשתלה במזרח התיכון , בלבו של העולם השלישי שזה עתה בא לאוויר העולם , ותוך כדי מלחמה מתמדת עם תנועה לאומית מתחרה . הסכסוך הזה – יהודי–ערבי בראשיתו , ישראלי–ערבי מאז קום המדינה , ישראלי–פלסטיני כעבור זמן , ושוב , כך נדמה , יהודי–ערבי , או אף יהודי–מוסלמי – עתיד היה להשפיע השפעה עמוקה על מעמדה של ישראל בעולם ועל מעמדם של היהודים בתפוצות . במרוצת שני העשורים הראשונים לקיומה של המדינה פעל הסכסוך עם שכנותיה דווקא לחיזוק מעמדה בזירה הבינלאומית . הממסדים הפוליטיים במערב נטו להיות צוננים כלפי המדינה היהודית ; לא כך דעת הקהל . הגילוי המזעזע של ממדי ההשמדה הנאצית , רגשות האשם של מי שעמדו בצד ולא עשו דבר למנוע את הזוועה , ההרפתקה המופלאה של עם עתיק ורדוף השב למולדתו והנאבק באומץ לב נגד סביבה עוינת המכריזה השכם והערב על רצונה להשמיד אותו – כל אלה חברו יחדיו לכדי גל עצום של אהדה והערצה . אף שהעולם המוסלמי והגוש הסובייטי נותרו חסומים בפניה , חדרה ישראל בהצלחה לאמריקה הלטינית ולאפריקה . אמת , חבירתה של ישראל לשתי המעצמות הקולוניאליות השוקעות , בריטניה וצרפת , בעת מלחמת סיני , פגעה בתדמיתה בקרב חוגים פרוגרסיביים במערב ובעולם השלישי ; אך דווקא מלחמה זו הבטיחה לה , בזכות הפתיחה של מפרץ אילת לספינותיה , צוהר אל אסיה ואל אפריקה . זו היתה גם תקופת הזוהר של יהודי המערב . עמי המערב טיפחו את היהודים החיים בתוכם מאותן הסיבות שבשלן תמכו בישראל . באורח פרדוקסלי משהו , דווקא קיומה של מדינה יהודית , המוחקת בעלילותיה בשדות החקלאות ובשדות הקרב את הסטריאוטיפים שדבקו ביהודים , הקל את היקלטותם של היהודים האלה בארצות מושבם . ההרמוניה בין היהודים לבני ארצם הלא יהודים סביב התמיכה המשותפת במדינת היהודים הגיעה לשיאה בימי החרדה שלפני פרוץ מלחמת ששת הימים . בצרפת חשפו הפגנות תמיכה המוניות את עומק הפער שנפער לראשונה בסוגיה של מדיניות החוץ בין הגנרל דה גול לבין דעת הקהל של ארצו , וכן בינו לבין רבים מראשי תנועתו שלו עצמו . מבחינת מעמדה של מדינת ישראל בקרב האומות , וגם מבחינות רבות אחרות , הציר שסביבו סובבת ההיסטוריה הקצרה של מדינת ישראל הוא מלחמת ששת הימים . המלחמה שינתה את מאזן הכוחות במזרח התיכון , הוסיפה ממד חדש לשאלה הפלסטינית בסכסוך הישראלי–ערבי וגרמה לישראל , שלא בכוונה תחילה , להחליף משענת בינלאומית : צרפת פנתה לה עורף וארצות הברית מילאה את מקומה – מלחמת ששת הימים היא שפתחה את עידן "היחסים המיוחדים" עם המעצמה האמריקנית . ואילו בעולם השלישי התקופה שבין מלחמת ששת הימים למלחמת יום הכיפורים היא מעין תור זהב של שיתוף פעולה עם ישראל . אבל , בצד אלה , שינו הניצחון ומשטר הכיבוש שבא בעקבותיו את תדמיתה של המדינה . הם שמו קץ לעידן החמלה והאשם שבא בעקבות השואה והפכו ערב רב של פליטים וניצולי שואה , שלכאורה שוב מאיים עליהם רצח עם , לאומה של סופרמנים . בדמיון המערבי החליף עתה גלית את דוד . כך , למשל , איבדה ישראל את הקמפוסים , המעוז המסורתי של התגרות בבעלי השררה ושל סולידריות עם עלובי החיים . בעיני הסטודנטים המערביים , שלא סבלו מתסביכי הוריהם , ישראל השתייכה מעתה למחנה בעלי השררה ואילו הפלסטינים – לעלובי החיים . במהלך מלחמת וייטנאם הם קראו "וייטנאם , פלסטין – מאבק אחד , " ומשהסתיימה המלחמה נותרה ישראל האויב האידיאולוגי היחיד . מלחמת יום הכיפורים האיצה את תהליך ההידרדרות של תדמית ישראל בעולם . הערבים גילו את עוצמתו של נשק הנפט

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help