sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

שיעים , צ * פים . הם אינם מזניחים , כמובן , גם את היהודים ובעלי בריתם . מול המתקפה של הברית "היהודית–צלבנית" חלה על כל מוסלמי , לפי תפיסה זו , חובה דתית אישית להתגונן באמצעות ג'יהאד אלים , חסר פשרות וחסר מגבלות . ג'יהאד זה משמש גם כור היתוך לעיצוב דור חדש של מוסלמים הנלחמים בראש מורם , נגד היהודים , המערב בעל בריתם , והממשלות המוסלמיות המשתפות עמו פעולה . הקולוניאליזם היהודי–הצלבני הוא תרבותי ביסודו ולפיכך רק אימוץ של נורמות מיליטנטיות של ג'יהאד חובק עולם הוא הפתרון האפשרי . ארגוני הג'יהאד העולמי לא פיתחו גישות חדשניות כלפי היהדות והיהודים , אך העצימו במידה ניכרת גישות שהתפתחו במהלך המאה ה20– ועודדו את "נצחיותו" של המאבק . לממסדים האיסלאמיים המתונים אין עד כה תשובה הולמת להקצנה זו ואילו לחלק מהממשלות הערביות והמוסלמיות נוח לאפשר לכל הגורמים הללו "לשחרר לחצים" פוליטיים , חברתיים וכלכליים , באמצעות הקצנת תפיסות אנטי–יהודיות , המלובות גם בידי גורמים חילוניים–לאומיים בתקשורת . יחד עם זאת , למרות תפוצתן והשתרשותן של תפיסות האיסלאם הרדיקלי בקרב הציבור הרחב הערבי והמוסלמי , אין העולם המוסלמי עשוי מקשה אחת . אירועי ה11– בספטמבר הזינו אמנם את תיאוריות הקונספירציה הנפוצות על היהודים , אך אלו גם משקפות אי נחת והכחשה שמוסלמים מסוגלים לבצע מעשים מסוג אלה , הנתפסים כמנוגדים לרוחו של האיסלאם . אירועי ה11– בספטמבר והמאורעות שהתחוללו בעקבותיהם – המלחמה בטרור באפגניסטאן , המלחמה בעיראק , פעולות טרור נגד יעדים במדינות ערביות ומוסלמיות – לא רק הבליטו את המתח בין האיסלאם למערב , אלא זעזעו את חברותיהן ועוררו תהיות וחשבון נפש בנוגע לאיסלאם , ערכיו ותפקידו בצמיחתן של תנועות ודעות קיצוניות . לחשבון הנפש הזה שותפים משכילים מוסלמיים החיים במערב ומכירים בצורך בהיפתחות האיסלאם לפרשנות חדשה ברוח הזמן . גם אם תהליך זה לא גרם לשינוי תפיסתי בנוגע ליהודים , לציונות ולישראל , הוא בא לידי ביטוי בשני מישורים : במישור היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למדינות ערביות ומוסלמיות ובמישור היחסים הבין–דתיים . ניצנים של דיאלוג יהודי–מוסלמי החלו להיראות בעשור האחרון בעיקר בקהילות של מהגרים מוסלמיים באירופה , ובעיקר מקרב קהילות שלא היו במגע עם יהודים בארצם , כגון מדרום–מזרח אסיה , הודו ופקיסטאן ואפריקה . אף שגם בקרב קהילות המהגרים האלה היתה בעשור האחרון הקצנה , בעיקר אצל הדור הצעיר , הרי בעיות חברתיות קשות וניכור חברתי , לצד העדר דעות קדומות והשפעות של מודרניזציה מוגברת , הביאו ליצירת קשרים עם קהילות יהודיות ולפחות לדו–שיח מסוים . דיאלוג בין דתי כזה מתקיים באופן טבעי יותר בין מוסלמים לנוצרים , אך הדינמיקה שלו מביאה גם לשינוי מסוים בראייה המוסלמית של היהודים , ולהפרדה , שאינה קיימת בארצות המוצא , בין היהודים ככלל לישראל כפרט . קריקטורה בעיתון "אלחיאת אל-ג'דידה" המדגימה את כוונותיו של היהודי להשתלט על כל העולם . המסע האנטי-יהודי מסתמך על פסוקים מן הקוראן מצד אחד ועל כתובים מן התלמוד מצד אחר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help