sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

בדרך כלל , לראות ביהודים בני חסות . האירוע המרכזי שחתר לשינוי גישה זו היה הוועידה הכלל–איסלאמית שיזם המופתי חאג' אמין אל–חוסייני בירושלים ב , 1936– בהשתתפות אנשי דת מרוב מדינות העולם המוסלמי . זה היה ניסיון ראשון להפוך את המאבק על ארץ–ישראל לנושא איסלאמי . עם הקמת המדינה נתפסה המלחמה הערבית בה כג'יהאד לכל דבר , ג'יהאד שקיבל את אישורם של רוב הממסדים האיסלאמיים . הגישה כלפי ישראל והיהודים מילאה מאז תפקיד מרכזי במאבקים פנימיים בתוך העולם הערבי והמוסלמי . בשנות ה50– כתבו חברי "האחים המוסלמים" כי ב1948– "נתנו המשטרים הערביים שהיו בובות בידי המערב ליהודים במתנה מחצית מפלסטין , " ולאחר מלחמת ששת הימים בשנת 1967 נאמר כי "יורשיהם של אותם משטרים , שהיו בובות בידי המערב או המזרח הסובייטי , נתנו ליהודים במתנה את המחצית השנייה של פלסטין . " הגורמים שהצמיחו את ארגוני הטרור של הג'יהאד העולמי בשנות ה80– טענו לא אחת כי "הדרך לשחרור ירושלים עוברת דרך שחרור קהיר ודמשק . " יחד עם זה היו גם גורמים איסלאמיים רדיקליים שהסתכלו בהערצה מוסתרת על מעמדה של היהדות במדינת ישראל , על הזיקה ההדדית בין ישראל לבין יהדות התפוצות ועל כוחן של מפלגות דתיות בישראל . הדגם של יהדות שבה קיימת זהות בין אומה לדת נראה מתאים גם לאידיאל האיסלאמי . המאבק נגד היהדות וישראל שימש גם גורם מלכד . הוא נתפס לא אחת כחלק ממאבק נגד קונספירציה עולמית , בנוסח המזכיר את "הפרוטוקולים של זקני ציון , " שנהיו מקובלים מאוד בעולם הערבי מאז שנות ה40– של המאה ה , 20– אך גם הושפע מסוגי שיח שנפוצו בעולם הערבי והמוסלמי בהשפעתם של משטרים חילוניים , לאומיים ואפילו סוציאליסטיים . לעתים נהפך "השטן" מקולוניאליסט ואימפריאליסט לאנטי–איסלאמי , אך במרכזו נותרו ישראל , היהדות והיהודים והברית בינם לבין העולם הנוצרי , שנהפך לעתים , בשיח זה , ל"צלבני . " אכן , התמקדותו של הסכסוך בטריטוריה מסוימת – ארץ–ישראל – בצד העלייה המהירה של גישות פונדמנטליסטיות איסלאמיות , חיזקה את מרכזיותה של ההיסטוריה הערבית המפוארת , וסמלים של ניצחונות היסטוריים על היהודים ( מלחמות הנביא מוחמד נגד היהודים בח'ייבר שבצפון ערב ) או בעלי בריתם ( בעת מסעי הצלב ) נהפכו ליסוד מרכזי במאמץ להשבת יוקרתה של התרבות האיסלאמית מול המערב . הדמוניזציה של האויב הציוני–צלבני , והשימוש בו כגורם לגיוס המונים , נעשו שכיחים למדי . המהפכה האיסלאמית באיראן הביאה לשיא אבסורדי את האיבה ליהודים . בתמונה : שולחן הנשיאות בוועידת מכחישי השואה שכינס נשיא איראן בטהראן בדצמבר 2006

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help