sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

גישות איסלאמיות בנות ימינו ליהדות , יהודים וישראל ראובן פז שלושה גורמים מרכזיים הביאו במהלך המאה ה20– לשינוי חד בגישות האיסלאמיות כלפי היהדות , היהודים וישראל . הגורם הראשון הוא גיבוש עצמאותן של מדינות לאום ערביות ומוסלמיות , אשר היה כרוך באימוץ אידיאולוגיות ונורמות תרבותיות מערביות ובמתח קבוע בין לאומיות וחילון לבין מסורת וערכים דתיים . הגורם השני הוא התרחקות האידיאל האיסלאמי של חידוש הח'ליפות או המדינה האיסלאמית האחת , העדר מועמד לתואר הח'ליפה , ויצירת מציאות חדשה , שבה הפרשנות והפסיקה ההלכתית האיסלאמית ניתנת בידי מספר גדול של גורמים בעלי תפיסות וגישות שונות . הגורם השלישי הוא הופעתה של הציונות כתנועה מדינית , ההתיישבות היהודית בארץ–ישראל והקמת מדינת ישראל . כישלונן של רוב מדינות הלאום הערביות והמוסלמיות בהתגברות על מתחים שבטיים , דתיים או אתניים גרם בעיות זהות שפתרונן נראה בעיני רבים רק במסגרת האיסלאם ומתוך הישענות על תפיסת ישראל , היהודים והיהדות כאויב . ריבוי מרכזי הכוח באיסלאם , תחושת החולשה מול המודרניזציה ולעתים אף מול ממשלים חילוניים עוינים , גרמו גם לפוסקים האיסלאמיים השונים להישען על העוינות ליהודים ולישראל . כך אנו מוצאים , בעיקר מאז המחצית השנייה של המאה ה , 20– שיתוף פעולה הדוק בשאלות מרכזיות הנוגעות ליהדות ולישראל בין אינטלקטואלים ערביים ומוסלמיים חסידי אידיאולוגיות מערביות , רפורמה ומודרניזציה , לבין גורמים איסלאמיים רדיקליים או פונדמנטליסטיים . נראה שמצב זה החריף דווקא במדינות שכרתו הסכמי שלום עם ישראל , ובראשן מצרים וירדן , או במדינות המקיימות מידה זו או אחרת של יחסים עמה , כגון מרוקו . הציונות העמידה לראשונה בהיסטוריה שמאז הופעת האיסלאם את היהודים כגורם מדיני מתחרה ונתפסה לכן מלכתחילה כגורם עוין וכחלק בלתי נפרד מקונספירציה מערבית כוללת נגד העולם המוסלמי . הקמת מדינת ישראל זירזה מאוד את התהליך הזה . בו בזמן החלה גם הגירה יהודית מן העולם המוסלמי וזה התרוקן במהירות כמעט מכל הציבור היהודי שחי בו עד אז . בעולם הערבי התפתחה במהירות עוינות מוסלמית כלפי היהודים ולעתים אף אלימות , אם כי בעיקר מצד הציבור ולא מצד ממשלות . האיסלאם הממסדי המשיך , שהטיל חבר הלאומים על איטליה , המאבק עם השמאל והקומוניזם במלחמת האזרחים בספרד , והתערער באיטליה מעמדה של הציונות , שנתפסה כבעלת ברית של בריטניה . ביולי 1938 פורסם "מנשר המדענים הגזענים" אשר קבע שהיהודים אינם חלק מהגזע האיטלקי . מגמה גזענית ברורה התפתחה במהירות בצמרת השלטון הפאשיסטי וב1938– ו1939– נחקקו חוקי הגזע האיטלקיים . אלה לוו בפרסומים בעלי אופי אנטישמי גזעני . יהודי איטליה הוצאו מן החיים הציבוריים וסבלו אפליה קשה , אך לרוב ללא פגיעה גופנית . ליהודי איטליה , אשר עד 1938 נחשבו לאזרחים ואף לפאשיסטים לכל דבר , היתה זו פגיעה קשה . במלחמת העולם השנייה היתה הידרדרות נוספת במצבם של היהודים . תחילה הכניסו למחנות ריכוז את היהודים הלא איטלקיים אשר מצאו מקלט באיטליה . יהודים איטלקיים הואשמו באשמות שונות בעלות אופי פוליטי–גזעני ונשלחו לבתי כלא . בספטמבר , 1943 כאשר השתלטה גרמניה הנאצית על מרביתה של איטליה , היה גורלם של יהודי המדינה כגורל יתר יהודי אירופה תחת הכיבוש הנאצי . במשך שבעה–עשר חודשים נרדפו יהודי איטליה , ובהם יהודים פאשיסטים לשעבר אשר בשל חוקי הגזע גורשו מהמפלגה הפאשיסטית , נשלחו למחנות ריכוז ונרצחו . השמדת יהודים באיטליה בוצעה בידי כוח הכיבוש הנאצי בשיתוף פעולה עם אנשי רפובליקת סאלו , המשטר הפאשיסטי המחודש שהוקם בצפון המדינה בהנהגתו של מוסוליני ובחסות גרמנית . מתוך כ 45 , 000– יהודים איטלקיים שהיו במדינה בסוף , 1943 נשלחו יותר מ 8 , 000– למחנות המוות ונרצחו . רק כ600– מהמגורשים שרדו וחזרו לאיטליה . אף שרוב יהודי איטליה שרדו את המשטר הפאשיסטי והשואה , הרי זהותם הקולקטיבית כאיטלקים יהודיים ספגה מכה קשה . לשאלה מדוע נהפך הפאשיזם האיטלקי לתנועה אנטישמית רצחנית תשובות רבות . עם זאת נראה , כי מלבד הנסיבות שנוצרו במלחמת העולם השנייה , עודדו גם שניים ממאפייניו את ההתפתחות הזאת . ראשית , הפאשיזם , כאידיאולוגיה המקדשת את המלחמה , חיפש תדיר אויבים כדי לגייס את ההמון ולשלחו בהם , ויהודים היו אויב פוטנציאלי נוח תמיד . שנית , הפאשיזם כמגבש זהות קולקטיבית הומוגנית וברורה אינו מותיר מקום לזהויות אחרות . ליהודים היו , כמובן , מאפיינים טרומיים של זהות נוספת שלא יכלה להשתלב בפאשיזם . שתי מגמות אלו באו לידי ביטוי בחוקי הגזע והיו בגורמים להתרחשותה של שואת יהודי איטליה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help