sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

תמיכה במאבק הסטודנטים , הטיח כלפיו "דני האדום : " "הסתלק מכאן , נבלה סטאליניסטית , השיער הכסוף שלך מגואל בדם " ! יהודים וסוציאליזם – לא תמיד סיפור אהבה היהודים באו אל הסוציאליזם בשורות צפופות והעניקו לו אחדים מהוגיו וממנהיגיו הבולטים ביותר . ואמנם , התנועה הסוציאליסטית על גווניה היטיבה , בחשבון אחרון , עם היהודים , ודאי בהשוואה לימין השמרני . לא זו בלבד שחזון השוויון החברתי הבטיח להם עתיד של אחווה אנושית נטול אנטישמיות ; אלא שהמציאות תאמה בדרך כלל את החזון . ככלל , היהודים חשו בנוח במסגרות סוציאליסטיות או כמו–סוציאליסטיות , ורק מתוך מסגרות אלה יכלו לצמוח ראשי ממשלה יהודיים דוגמת ליאון בלום ופייר מנדס–פראנס . אך אין זה הסיפור כולו . הרומן של היהודים עם הסוציאליזם לא היה תמיד סיפור אהבה הדדי . הסיפור הטראגי ביותר ביחסי היהודים והסוציאליזם התרחש בברית המועצות ובמדינות קומוניסטיות אחרות . אפשר כמובן לטעון שמה שהתחולל ב"מולדת הסוציאליזם הממשי" אין לו ולא כלום עם הסוציאליזם , כשם שהאינקוויזיציה לא היה לה ולא כלום עם הנצרות "האמיתית . " אבל שתי הטענות האלה הן טענות א–היסטוריות . הקומוניזם מבית מדרשם של לנין וסטאלין היה הגרסה הסובייטית של הסוציאליזם , ורבבות קומוניסטים ברחבי העולם , כולל יהודים רבים , תמכו בו עד סופו המר . יש אפוא להתייחס אליו כאל אחד מענפיה של המשפחה הסוציאליסטית . עם זאת , המסורת האנטישמית הפוגרומיסטית בקיסרות הצאר ובמזרח אירופה , סירובם של הבולשביקים , גם הלא אנטישמיים שביניהם , להכיר באופי הלאומי של הקיבוץ היהודי , ובשלב מאוחר יותר הצביון הפרנואידי והאלים שקיבל המשטר תחת סטאלין , חברו יחדיו כדי להפוך את יחסיו עם היהודים לסיפור מיוחד במינו , שברוב זמנו היה גדוש סימני דיכוי , שהעמידו בצלם גם תופעות חיוביות מסוימות שליוו אותו . הניסיון הסובייטי–היהודי נהפך לנטול רלוונטיות של ממש לסוציאליזם המערבי , אפילו בגרסתו הקומוניסטית . אבל גם במערב לא היתה קבלת היהודים אל המשפחה הסוציאליסטית ללא חריקות . גם אם צדקה חנה ארנדט בטענתה שהמעמד החברתי היחיד שנותר חף מאנטישמיות היה מעמד הפועלים – ומותר להטיל בכך ספק , לא תמיד היה זה המצב בקרב אלה שהתיימרו לדבר בשמו . ואמנם , השמאל האירופי פיתח מלכתחילה זן אנטישמיות משלו , לכאורה לא תמיד שונה במהותו מזה של הימין השמרני . בכל אחד מענפיו בלטו לצד ידידי היהודים מושכי עט ופעילים אנטישמיים . מארקס עצמו חיבר בצעירותו את חיבורו הידוע , לשאלת היהודים , שאם כי *? ון בעיקרו להגן על זכותם של היהודים לאמנסיפציה , היה רווי וגדוש בביטויים אנטי–יהודיים חריפים . מארקס לא התנער עד יומו האחרון מדעותיו הקדומות , שהיו מן הסתם מושפעות גם ממוצאו היהודי . מה שאיחד סביב "השאלה היהודית" אנשים כה שונים , כמארקס , סוציאליסטים אוטופיים כשארל פוריה ואלפונס טוסנל או אנרכיסטים כמיכאיל באקונין ופייר ז'וזף פרודון , היה זיהוי היהודים עם הקפיטליזם המודרני . נוסף על כך התקשתה הסוציאל–דמוקרטיה על מוקדיה השונים להשלים עם רעיון האומה היהודית , אף שהוא היה רעיון חילוני ביסודו . מרבית דובריה הקפידו לראות ביהודים קבוצת מיעוט דתית ולהתייחס בחשדנות גלויה לציונות . עם זאת , לא מקרה הוא שמרבית הדוגמאות האלה הן מן המאה ה , 19– כלומר מן ההיסטוריה המוקדמת יחסית של התנועה הסוציאליסטית . עם הזמן הצליח , בדרך כלל , הסוציאליזם המערבי להשתחרר מנגע שממילא היה זר למהות תורתו . ליאון בלום , שמעולם לא התכחש ליהדותו , עורר שנאה עזה בימין , אך זכה להערצה עצומה במחנה שלו . בתקופה שקדמה להקמת המדינה , ובשני העשורים שבאו אחריה , האהדה שרחשו הסוציאליסטים האירופיים למפעל הציוני ובייחוד לניסיון הסוציאליסטי הישראלי – לרבות הקיבוץ , שנראה בעיניהם כמעין אוטופיה קולקטיביסטית בהגשמתה – תרמה אף היא לחיזוק הקשר בין היהודים למפלגות הסוציאליסטיות והסוציאלדמוקרטיות במערב , זאת בניגוד לאיבה שגילה כלפי הציונות הגוש הקומוניסטי ברוב התקופה , למעט , בעיקר , השנים המעטות שבהן תמך , תמיכה מדינית וצבאית , בהקמתה של מדינת ישראל . עם הזמן , בעיקר במרוצת המחצית השנייה של המאה ה , 20– פחתה אף הרלוונטיות של " השאלה היהודית " בארצות המערב , בשמאל ובימין גם יחד . האנטישמיות הפסיקה להיות כוח פוליטי ואינטלקטואלי בעל משמעות . אמת , נדמה שהיא מרימה ראש שוב ; אך היא כיום בעיקר מוסלמית ובמקרים אחרים דואגת לעטות מסכה אסתטית יותר , מחשידה פחות אך מוכרת היטב במחנה שלה – זו של אנטי–ציונות . מכל מקום היהודים שוב לא נזקקים לבעלי ברית כדי להשתלב בחברה הסובבת ; השתלבותם היא עובדה מוגמרת . זאת ועוד , עם קריסתה של ברית המועצות וההאצה חסרת התקדים של הגלובליזציה , הסוציאליזם עצמו איבד מכוח משיכתו , ולא רק בעיני היהודים . אלה ממשיכים אמנם להצביע למפלגות סוציאל–דמוקרטיות באחוזים גבוהים מבני ארצם הלא יהודיים , אך דפוסי הצבעתם עוברים תהליך מזורז של נרמול . לקריאה נוספת : זילברנר , אדמונד – הסוציאליזם המערבי ושאלת היהודית . סלומון , רוברט – יהודים במהפכה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help