sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

בהן – לא אבד לתנועת הפועלים לזרמיה כוחה למשוך יהודים בשנים שבין שתי מלחמות העולם . באיטליה , למשל , היה אומברטו טראצ'יני , ממוצא יהודי , שותף מלא לפלמירו טוליאטי ולאנטוניו גראמשי בייסוד המפלגה הקומוניסטית האיטלקית . ( 1921 ) במצב שבו היו כל הזרמים הליברליים הפרוגרסיביים נחלשים והולכים , שימשו לא אחת המפלגות הסוציאליסטיות השונות בית פוליטי ליהודים , גם לאלה שלא אימצו את המכלול האידיאולוגי שייצגו . השסע בין שני ענפי התנועה הסוציאליסטית אפיין את כל ההיסטוריה של המאה ה , 20– עד לקבורתה של האוטופיה הקומוניסטית בלבושה הטוטליטרי תחת הריסות החומה של ברלין בשלהי המאה . בעקבות מלחמת העולם השנייה הוקמו ממשלות קומוניסטיות במזרח אירופה , ובהן היתה נוכחות בולטת של מנהיגים יהודיים שחזרו לארצם עם הצבא האדום . הסוציאליזם הדמוקרטי חוסל מאחורי מסך הברזל והברית בין המפלגות הקומוניסטיות והיהודים חושלה בזמן המאבק המשותף נגד האויב הנאצי . עם זאת , הדמויות היהודיות הבולטות בצד השמאלי של המפה הפוליטית פעלו במפלגות הסוציאל–דמוקרטיות : הרולד לאסקי , בלייבור הבריטי , ליאון בלום ( ר' מדור תנועות לאומיות וחברתיות , ( ז'יל מוק , דניאל מאייר ופייר מנדס–פראנס ( ר' ערך במדור זה ) בשמאל הצרפתי , הם רק אחדים בין רבים אחרים . תרומתם של יהודים לסוציאליזם אינה מתמצית בפעילותם של אישים פוליטיים בולטים . רבים היהודים שחיפשו דרכים להחיות את הרעיון הסוציאליסטי שאיים להישחק בין הרודנות הקומוניסטית מכאן לעוצמתו המנכרת של הקפיטליזם מכאן . ארנסט בלוך , "פילוסוף התקווה" ( ספרו העיקרי , העיקרון תקווה , , Das Prinzip Hoffnung ראה אור ב , ( 1959– היה אחד מהם . המארקסיזם ההומניסטי , האתי והאוטופי שלו , המהול במילינריזם נוצרי ובמשיחיות יהודית , לא התיישב כל כך עם המארקסיזם הנהוג במזרח גרמניה הקומוניסטית , שלשם הוזמן להרצות באוניברסיטת לייפציג , ובסופו של דבר הוא עקר למערב . הפילוסוף ההונגרי גיאורגי לוקאץ , ' אולי ההוגה המארקסיסטי הנודע בדורו , אמנם החזיק מעמד עד סוף חייו במולדתו ואף זכה לכיבודים רבים , אך גם הוא חש שלא בנוח בסד הקומוניסטי . הוא הושפע עמוקות ממשה הס , חיפש כמוהו דרך לסוציאליזם הומני המכבד את זכויותיו של היחיד והיה ביקורתי ביותר כלפי זן הסוציאליזם שהתפתח ברוסיה הסובייטית ובגרורותיה . לקטגוריה זו של הוגי שמאל ביקורתיים שייכים גם אנשי אסכולת פרנקפורט , רובם ככולם יהודים , שהתחילו לפעול כקבוצה בראשית שנות ה30– והשפיעו השפעה עצומה על התפתחות מדעי החברה במאה ה – 20– תיאודור אדורנו , מאקס הורקהיימר , הרברט מרקוזה ואחרים . האיש בעל ההשפעה הפוליטית העמוקה ביותר היה ללא ספק מרקוזה , אשר ספרו האדם החד–ממדי ( 1964 ) היה לאורים ותומים של דור המתרסים של שנות ה60– משני עברי האוקיינוס . ואכן , מעורבותם של מהפכנים יהודיים צעירים במאורעות של אביב , 1968 בייחוד במהפכה הרומנטית של פריז , חותמת למעשה פרק בן מאה וחמישים שנה בסימביוזה המרתקת הזאת בין יהודים , בתורת שכאלה , לבין הסוציאליזם . כמעט כל מנהיגי הסטודנטים הצרפתיים המורדים – דניאל כהן–בנדיט ובני לוי , אלן קריווין ואלן ז'יסמאר – היו יהודים . עובדה זו ( שיש הסוברים כי היא שהגנה על המהפכנים הצרפתיים מפני ההידרדרות אל האלימות הקשה שאפיינה את עמיתיהם היפניים , הגרמניים והאיטלקיים ) בלטה לעין . וכשמישהו אמר על כהן–בנדיט שהוא אינו אלא "יהודי גרמני , " צעדה הפגנת ענק בחוצות פריז בקריאה : "כולנו יהודים גרמנים . " אמת , תלמידים בעייתיים אלה של מרקוזה והסוציאליזם הליברטרי שלו סגדו לאלילים בעייתיים עוד יותר : מאו דזה דונג , טרוצקי או אף אנוור הודג'ה האלבני . אבל סטאליניסטים הם לא היו . כאשר לואי אראגון , משורר וסופר דגול וקומוניסט אורתודוקסי , ניסה להתקרב למתרסים ולהביע אדוארד ברנשטיין , אף הוא ממוצא יהודי , היה מייסדו של הזרם הרפורמיסטי שכונה "רוויזיוניסטי" בסוציאליזם הגרמני , שנאמני המארקסיזם נלחמו נגדו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help