sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

שפינוזה , פרסם ב1862– את חיבורו הפרוטו ציוני רומי וירושלים , השאלה הלאומית האחרונה . במחצית השנייה של המאה ה19– קמו ברחבי אירופה מפלגות סוציאל–דמוקרטיות שאת תשתיתן התיאורטית סיפק ' הסוציאליזם המדעי' של קארל מארקס . מארקס עצמו לא היה יהודי מבחינה טכנית , אך התנצרות המשפחה לא שינתה דבר : בעיני הבריות , אבי 'המטריאליזם הדיאלקטי' ומייסדו של האינטרנציונל הראשון ( 1864 ) היה ונשאר בעיני הכול יהודי . ואמנם , תרומתם של הוגים ופעילים יהודיים במפלגות הסוציאל–דמוקרטיות בכל מקום היתה עצומה . בהשפעת האמנסיפציה , ולא במעט על רקע תהליכי התבוללות בקרב חלק מהקיבוצים היהודיים , התאפשרה השתלבותם של יהודים בתחומים שונים של הפעילות התרבותית והחברתית ובהנהגות התנועות הסוציאליסטיות השונות בכלל זה . פרדיננד לאסאל ( ר' מדור תנועות לאומיות וחברתיות , ( שיסד ב1863– את ההסתדרות הכללית של הפועלים הגרמניים , הוא שהפך את הסוציאל–דמוקרטיה לכוח בעל משמעות בזירה הפוליטית הגרמנית . ערב מלחמת העולם הראשונה , שנים–עשר מבין מאה הצירים הסוציאל–דמוקרטיים בפרלמנט של הרייך הגרמני היו יהודים . באוסטריה היה ה'אוסטרו–מארקסיזם' במידה ניכרת יצירה של יהודים , ודי בהזכרת "שלושת האדלרים" – ויקטור , פרידריך ומאקס אדלר – ואת אוטו באואר ( ר' מדור תנועות לאומיות וחברתיות , ( התיאורטיקן של השאלה הלאומית והסוציאל–דמוקרטיה . ( 1907 ) היהודים כחלוצי הסוציאליזם ואולם היה זה ברוסיה של מפנה המאה שהשפעתם של היהודים על התנועה הסוציאליסטית היתה מכרעת . הפיגור החברתי והאינטלקטואלי של החברה הסובבת , משקלו הדמוגרפי של הקיבוץ היהודי הגדול בעולם , המספר הרב של משכילים יהודיים צעירים שהפנו עורף למסורת הרבנית והאנטישמיות האלימה שאפיינה את האימפריה הצארית , הכול חבר כדי להפוך את היהודים לחלוצי הסוציאליזם . באוקטובר 1897 נוסד בווילנה שבליטא ' האיחוד הכללי של פועלים יהודים בליטא , פולין ורוסיה , ' הידוע בשמו המקוצר ה * = ' נד . ' המפלגה החדשה דגלה בסוציאליזם ובאוטונומיה תרבותית יהודית . אך הבונד היה יותר ממפלגה יהודית : הוא היה הגרעין לסוציאל–דמוקרטיה הרוסית . פחות משנה לאחר ייסודו , במארס , 1898 בכינוס היסוד של מפלגת העבודה הסוציאל–דמוקרטית הרוסית , היו שלושה מבין תשעת מייסדיה חברי הבונד . שנים ספורות לאחר ייסודה , ב , 1903– המפלגה התפצלה למנשביקים ולבולשביקים . מנהיגיה היהודיים של המפלגה הסוציאל–דמוקרטית הרוסית התפלגו אף הם לפי קווים אידיאולוגיים אשר חלקו של מוצאם היהודי בהם לא תמיד בלט לעין . אך גם במצב החדש הם המשיכו להיות חלק נכבד מהנהגת סיעותיהם – כך יולי מרטוב ( ר ' מדור תנועות לאומות וחברתיות ) בקרב המנשביקים וכן ליאון טרוצקי ( ר ' ערך במדור זה ) בין הבולשביקים . ניצחון מפלגתו של לנין במהפכת 1917 הכריע גם את הוויכוח האידיאולוגי וגם את המאבק הפוליטי בין האחים היריבים . מהפכת אוקטובר 1917 ברוסיה היתה קו פרשת המים לתנועה הסוציאליסטית העולמית כולה . בימים הסוערים שלאחר סיום מלחמת העולם השנייה שטף גל של מהפכות את מרכז אירופה ונדמה לרגע שאכן מפציע שחר הסוציאליזם . בגרמניה , אוסטריה והונגריה קמו ממשלות סוציאליסטים מגוונים שונים , ובהן מילאו יהודים תפקידים מרכזיים : קורט אייזנר היה ראש ממשלת בוואריה , פאול הירש – ראש ממשלת פרוסיה , הוגו פרויס התמנה לשר הפנים בממשלת הרפובליקה של ויימאר שקמה על חורבות הרייך השני . אוטו באואר היה לשר החוץ בממשלת אוסטריה שקמה בעקבות מהפכת . 1918 בהונגריה מהפכת 1919 הביאה לשלטון דיקטטורה " סובייטית " שבראשה עמד בלה קון , עם ממשלה מהפכנית שרוב ה " קומיסרים " שלה היו יהודים כמותו . ואולם הגל המהפכני נבלם במהרה והחלום נמוג . יותר מכל דמות אחרת סימלה את המהפכה רוזה לוקסמבורג ( ר ' מדור תנועות לאומיות וחברתיות , ( יהודייה פולנייה ומהפכנית גרמנייה שניסתה לשמר את טוהר המידות של המהפכה הן מפני המארקסיזם ה " רוויזיוניסטי " של אדוארד ברנשטיין , אף הוא ממוצא יהודי , והן מפני הדיקטטורה הבולשביקית . יותר מכל אירוע אחר סימל הירצחה – יחד עם שותפה להנהגה , קארל ליבקנכט – בעת דיכוי המרד הספרטקיסטי בברלין , ב , 1919– את כישלונה של המהפכה . כעת נעשה הפיצול , שהיה מנת חלקה של הסוציאלדמוקרטיה הרוסית , לנחלתה של הסוציאל–דמוקרטיה באשר היא . האינטרנציונל השלישי או ה'קומינטרן' של לנין ( מוסקבה , ( 1919 לא הותיר לנאמני הסוציאליזם ברירה : מעתה הם נתבעו לבחור בין שתי הגרסאות העיקריות שלו – הקומוניסטית , מבית מדרשה של מוסקבה , והדמוקרטית . הבחירה הכאובה הזאת מצאה את ביטויה הדרמתי ביותר בוועידת טור של המפלגה הסוציאליסטית הצרפתית ( או , כשמה הרשמי , ה , S . F . I . O . – ' הסקציה הצרפתית של אינטרנציונל הפועלים . ( ' הנציגים הקומוניסטים פרשו ; ליאון בלום נשאר כדי "לשמור על הבית הישן , " כדבריו . המפלגה הקומוניסטית הצרפתית , שמנתה בין פעיליה ומנהיגיה לא מעט יהודים , היתה לימים החזקה במערב . אך בלום הוא שעמד ב1936– בראש החזית העממית והיה לראש הממשלה היהודי הראשון בהיסטוריה שנבחר בהליך קונסטיטוציוני רגיל . גם בארצות אירופה האחרות – ולא רק

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help