sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

יהודים וסוציאליזם אלי בר–נביא סיפור האהבה בין היהודים לבין התנועה הסוציאליסטית לזרמיה הוא עובדה היסטורית . סיבותיו מורכבות , אך בכולן ניכרות השפעותיו של תהליך החילון . יש הטוענים שהנטייה היהודית לאוטופיה אינה אלא המשיחיות היהודית עתיקת היומין בגלגולה המודרני המחולן . בגלויה שנדפסה בצרפת נראה קארל מארקס ( ר' מדור תנועות לאומיות וחברתיות ) בדמותו של "משה מודרני , " העומד על "הר הפרולטריון" ומציע להמון המריע את הקפיטאל שלו החרות על לוחות הברית : אילוסטרציה נאיבית לגרסה חדשה של האידיאל הנבואי העתיק . ואמנם , הסוציאליזם הצטייר בעיני יהודים רבים כנוסח עדכני של מוסר "תורת הנביאים . " תורה מודרנית וחילונית זו היתה אמורה לאפשר להם להתחבר לעולם בן זמנם הלא יהודי לא כמתדפקים זרים על שערו , אלא כשותפים בזכות בעיצובו , בהתאם לאידיאלים שלהם עצמם . אחרים שמים דגש באוריינות היהודית , שהכשירה יהודים צעירים רבים שנטשו את לימודי הדת המסורתיים ליטול חלק פעיל בגיבוש תורות אוטופיות כוללניות . ורבים מורים על הגידול הדמוגרפי העצום שידע הקיבוץ היהודי במזרח אירופה ובמרכזה בעידן המודרני – וכמובן , תהליך התיעוש שעבר על האזור הזה – ואשר יצר , לראשונה בהיסטוריה , פרולטריון יהודי בקנה מידה ניכר . ואולם הכול מסכימים שאחת הסיבות העיקריות לתופעה היא האנטישמיות המודרנית – הפיתוח החילוני הגזעני של שנאת היהודים הנוצרית המסורתית . זו לא נעלמה לחלוטין , כמובן , בייחוד בחברות הנחשלות של מרכז אירופה ומזרחה . אבל תהליכי המודרניזציה המואצים הוסיפו עליה רכיבים חדשים , חילוניים במהותם , שהפנו עורף למסורת הנוצרית . העיור והתיעוש זעזעו את החברה המסורתית ויצרו זעיר בורגנות נטולת מסגרת , נבוכה ומאוימת , טרף קל לדמגוגים ולהוטה למצוא הסבר פשוט לתלאותיה ; חילון האליטות והסגידה למדע המודרני , על הלהט שלו לסווג , לשייך ולדרג תופעות טבע ובעלי חיים , אך גם לשונות ובני אדם , הרסו את המסגרת העוינת , ועם זאת בסך הכול המגוננת והמכלילה , של הכנסייה הקתולית – הלא אפשר להפוך לנוצרי , אי אפשר להפוך לארי ; ובאורח לכאורה פרדוקסלי , אפילו האמנסיפציה חשפה את היהודי לסכנות החדשות של העולם המודרני , שכן היא עשתה אותו לנראה פחות אך לבולט יותר ... כך או כך , מאמצע המאה ה , 19– וביתר שאת בשליש האחרון של המאה , התברר יותר ויותר שהאמנסיפציה האינדיווידואלית מבית מדרשה של המהפכה הצרפתית " ) הכול ליהודים כיחידים , לא כלום ליהודים כאומה ( " אין ביכולתה לחסל את האנטישמיות ; נהפוך הוא , היא מזינה את גרסתה החדשה . המסקנה : רק אמנסיפציה קיבוצית תעשה זאת . למסקנה זו היו שותפות שתי המשפחות הגדולות של החשיבה היהודית המודרנית : הציונות , שדגלה באמנסיפציה הקיבוצית של העם היהודי ; והסוציאליזם , שסבר כי רק שחרור האדם באשר הוא יבטיח זאת . בין השתיים התקיים כידוע קשר הדוק , שכן הזרם העיקרי בציונות – הציונות הסוציאליסטית – התמקד בתפר שביניהן . פרק זה אינו עוסק בציונות . ראוי רק להזכיר כי האיש המסמל יותר מכול את החיבור הזה הוא משה הס ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( שנאמר עליו שהוא ההוגה היחיד שהגה שתי אידיאולוגיות מודרניות חשובות , הציונות והקומוניזם . הס , שחיבר ב1837– את הספר הקומוניסטי הגרמני הראשון – ההיסטוריה הקדושה של האנושות ע"י תלמיד של יהודים מילאו תפקיד חשוב בתנועה הסוציאליסטית הכללית . קארל מארקס ( כאן בגל יוה משנת , 1906 המציגה אותו בדמות משה מודרני על הר סיני ) סיפק לה את התשתית התיאורטית , אבל הוא לא היה יחיד ממוצא יהודי ב ןי הוגי הדעות הסוציאליסטים החשובים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help