sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

הקולוניאלית ידעו לא יותר מ 13 % – מכלל הילדים המוסלמיים שבגיל בית הספר בצפון אפריקה קרוא וכתוב בצרפתית . בקרב היהודים הגיע שיעור יודעי קרוא וכתוב בצרפתית לקרוב ל 100 % – באלג'יריה , ל 90 % – בתוניסיה ול 60 % – במרוקו . פער זה בין היהודים למוסלמים מוסבר בין היתר בתרומתם הסגולית של גורמי–חוץ יהודיים , דוגמת " כל ישראל חברים , " שהשתדלו לספק ליהודים מה שהשלטון לא היה מוכן לתת להם אלא במשורה , והוא היה אחד מגורמי המתח ששררו בין היהודים לבין סביבתם בתקופה הקולוניאלית . שכן , ראוי לדעת , כי הקולוניאליזם החריף ניגודים קיימים ויצר מתחים חדשים בין היהודים לבין סביבתם , ואלה נבעו מעצם נטייתו להפריד בין קבוצות אנושיות לפי מוצאן – ויהיו אלה ערבים , = ר = רים , יהודים או אירופים , שהם עצמם התפלגו לצרפתים , ספרדים , איטלקים , מלטזים ועוד . אכן , בלב לבה של החשיבה הקולוניאלית מונחת ראייה גזענית המדגישה במידה מוגזמת הבדלים אמיתיים או בדויים הקיימים בין בני אדם והמצדיקה מצד אחד את קיבועו של ה " יליד " בתחתית הסולם החברתי ומן הצד האחר מספקת לגיטימציה לניצולו ולשעבודו בידי בני ה " גזע " השליט . שימורה של המציאות הקולוניאלית מפני כניסתם של גורמים זרים , כמו מתאזרחים יהודיים או משכילים מקומיים , העלולים " לשבש " את הסדר הקיים , היתה ונשארה המטרה העיקשת של המתיישבים האירופיים שהתנגדו לכל צעד ולכל יוזמה שהיה בהם כדי לשנות את יחסי הכוחות בין ה " שליטים " הלבנים לבין ה " נשלטים " המקומיים . לפיכך , אזרוחם הקולקטיבי של יהודי אלג ' יריה בתוקף פקודת כרמיה ( 1870 ) נתקל בהתנגדותם הנמרצת של המתיישבים הצרפתיים , שפיתחו על רקע זה מגמות אנטישמיות מהחריפות ביותר שידע העולם היהודי עד השואה . מבחינתם היתה זו פגיעה אנושה בסדר ה " קוסמי " הקולוניאלי המפריד בין " שליטים " ל " נשלטים . " חדירתם של "ערבים בני דת משה" לרובד העליון לא יכלה שלא לזעזע את החברה הצרפתית המקומית , מה עוד שמדובר ביהודים שהשנאה אליהם מעוגנת היטב במסורת הנוצרית שהמתיישבים הביאו עמם לצפון אפריקה המוסלמית . כפי שהסופר היהודי יליד תוניסיה אלבר ממי היטיב לתאר בחיבוריו , דחייתו של היהודי – אמנם בתוניסיה ובמרוקו דחייה קיצונית פחות מאשר באלג'יריה האנטישמית – בידי האירופים שאליהם שאף בכל מאודו להתקרב , לא הביאה ל"אימוצו" בידי חברת הרוב המוסלמית שלא ראתה בו חלק ממנה . ככל שהתוודעה החברה הזו יותר לסכסוך היהודי–ערבי בארץישראל ולרוחות הפאן–ערביות שנשבו מהמזרח התיכון , כך היא נטתה יותר להתייחס ליהודים כאל גורם פוליטי עוין , התומך בציונות ובהמשך קיומו של הסדר הקולוניאלי . "הייתי נתין תוניסאי , כלומר נשלט , " ... כותב ממי . "כמו אל יתר התוניסאים , התייחסו אלי הצרפתים כאל אזרח מדרגה שנייה , כלומר , כאדם משולל זכויות פוליטיות שהגישה אל מרבית המשרות ממנו והלאה . אבל לא הייתי מוסלמי . לכך היתה משמעות מיוחדת ... כשהוא נסחף אחרי התרבות המערבית ומפנה את גבו אל המזרח , בחר לו היהודי את הצרפתית כשפת אם , התלבש לפי צו האופנה האיטלקית וסיגל לעצמו אפילו את העוויות הפנים של האירופים . בשל כך עלה היהודי במעלה אחת מעל בן ארצו המוסלמי . ערכו של ההבדל הזה היה אמנם מגוחך אבל הוא הספיק לו כדי להרים את גאוותו ולהפיח בו תקווה שאין הצרפתים רואים בו חלק מהמון הנשלטים המוסלמיים שהיו תחתית הפירמידה החברתית" . ( Memmi , L'homme domin , 1968 , pp . 58-59 Albert ) אכן , זאת היתה הדרמה שלתוכה נקלע היהודי הצפון אפריקאי בתקופה הקולוניאלית : התרחקותו מהרוב המוסלמי מצד אחד ודחייתו בידי ה"מיעוט" הצרפתי השליט מן הצד האחר . למרות זאת התנחם היהודי במחשבה שקיים הבדל עצום בין הצרפתים רודפי היהודים והמוסלמים בצפון אפריקה לבין הצרפתים "של צרפת , " ממשיכי המסורת ההומניסטית של מהפכת . 1789 נראה שהאמונה בהבדל זה היא שעודדה עשרות אלפים מיהודי צפון אפריקה לשים את מבטחם בשלטון הצרפתי ולבוא להשתקע בצרפת בתום העידן הקולוניאלי . הדבר נכון בייחוד בנוגע ליהודי אלג'יריה , שעברו כאיש אחד לצרפת ב1962– עם כלל המתיישבים הצרפתיים , שכה שנאו אותם . יהודים בפרלמנט של מרוקו , . 1952 בתום התקופה הקולוניאלית ידעו רק 13 % מהילדים המוסלמים בצפון אפריקה קרוא וכתוב צרפתית . בין היהודים , שסיגלו לעצמם גם לבוש ומנהגים צרפתיים , היה שיעור זה בין 60 % במרוקו ל 100 % - באלג'יריה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help