sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

אוונגליסטים , ' כלומר פונדמנטליסטים , שתמיכתם במדינת ישראל היא קרוב לוודאי מוחלטת יותר מזו של הקהילה היהודית בארצות הברית . ואכן , ניתן לקשר בין הציונות של היהודים עצמם לבין המשיחיות הפרוטסטנטית , שנבעה מהציונות הנוצרית . לבד ממה שהיהודים מבקשים לעצמם , הרי הם היו תלויים תמיד ברצונם של אחרים . אף כי רעיון הגלות והשיבה היה תמיד חלק חשוב מן המחשבה היהודית , הרעיון בדבר שיבה בפועל , בגוף , לארץ–ישראל כישות מדינית ניזון לא רק מכמיהתם של יהודים להגדרה עצמית ( שאותה מדגיש הנרטיב הציוני ) כי אם גם מתפיסותיהם של הנוצרים את המפעל הנישא הזה . אדם כארתור ג'יימס בלפור , למשל , ששמו חתום על ההצהרה המכריזה על תמיכתה של בריטניה בהקמת בית לאומי יהודי בפלשתינה , היה משוקע עמוקות ביוזמות דומות . אבי הציונות המודרנית , תיאודור הרצל , שאב את השראתו לא מהמסורת התלמודית או מלימודים יהודיים , שכמעט לא למד , ולא רק מן התנועות הלאומיות האחרות בעיקר באימפריה ההאבסבורגית , כי אם גם מרעיונות הציונות הנוצרית שנפוצו בזמנו . יהודים וקולוניאליזם מישל אביטבול המפגש עם הקולוניאליזם האירופי היה בלי ספק אחד הגורמים המכריעים ביותר בעיצוב פניה ובקביעת גורלה של יהדות ארצות האיסלאם במאה ה . 20– הדבר אמור בעיקר ביהדות צפון אפריקה , שהתנסתה בקולוניאליזם צרפתי הידוע באופיו החודרני והטוטלי , לעומת הקולוניאליזם הבריטי , שאפשר במידה רבה לעמים שחיו בחסותו להמשיך ולקיים את סדרי חייהם כראות עיניהם . די אם נזכיר בהקשר הזה שיהודי מצרים דיברו צרפתית , ולא אנגלית , ושיהודי עיראק בחרו בערבית לשפתם העיקרית אף שחיו בצלו של השלטון הבריטי . אפשר להשכיל להבין את משמעותו של המפגש הזה לאחר התבוננות במהותה של החברה הקולוניאלית כפי שהתגבשה בצפון אפריקה לאחר הכיבוש של אלג'יריה בשנת 1830 וכינון הפרוטקטוראט בתוניסיה ( 1881 ) ובמרוקו . ( 1912 ) זו היתה ביסודה חברה הייררכית–ריבודית , לפי קריטריונים אתנייםתרבותיים , שבראש הסולם שלה ניצבים יוצאי המעצמה הקולוניאלית לצדם של מתיישבים אחרים ממוצא אירופי ; מתחתיהם – ילידים מקומיים מעטים אשר סיגלו לעצמם את תרבותה ושפתה של המעצמה הקולוניאלית , והרחק בתחתית הסולם החברתי כלל הילידים , שמסיבה כלשהי לא רצו או לא יכלו להתקרב לתרבותו של הכובש . בפועל לא היתה השונות הזאת תרבותית גרידא והיו לה השלכות כלכליות ופוליטיות מרחיקות לכת : ככל שמתקרבים לרובד העליון של בעלי השררה הקולוניאליים , כך מתרבות הזכויות האזרחיות והפריווילגיות הכלכליות , ולהפך , ככל שיורדים אל תוך חברת הילידים , כך מתמעטות הזכויות האזרחיות וגוברת העריצות היומיומית מצדו של השלטון הקולוניאלי . נקל להבין מה גבוהה היתה הקפיצה שעשו יהודי אלג'יריה לאחר שביוזמתו של השר היהודי אדולף כרמיה קיבלו כולם כאיש אחד את האזרחות הצרפתית , ( 1870 ) שהעבירה אותם בן לילה ממש ממעמד נחות של "ד'ימים" מופלים ומושפלים למעמד של אזרחים שווי זכויות ל"אדונים" הצרפתיים . זאת ועוד : שלא כמו המעצמות הקולוניאליות האחרות , הניחה צרפת לנתיניה להבין כי מעמדם האישי הוא בר שינוי וקידומם ועלייתם בסולם החברתי–הקולוניאלי תלויים בנכונותם לקבל את אזרחות המעצמה השלטת , מצד אחד , ובמידת חשיפתם ופתיחותם לתרבותה , מן הצד האחר . ההנחה המובלעת כאן היתה שאת התרבות הצרפתית , בהיותה אוניברסלית וחילונית , יכול לאמץ כל אחד ללא הבדל דת או גזע . אלא שעד מהרה התברר ששני מפתחות הקסם לאושר הקולוניאלי – האזרחות הצרפתית והחינוך הצרפתי – הם מצרכים נדירים : חוץ מאשר ביחסם המיוחד כלפי יהודי אלג'יריה ( שעליו הם התחרטו כעבור הזמן , ( היו הצרפתים בדרך כלל "חסכנים" ביותר במתן אזרחותם לנתיניהם מעבר לים , ואף תבעו מכל המבקש להיות צרפתי לוותר מראש על זיקתו לחוק הדתי של קהילתו בכל הנוגע לענייני אישות . לעומת המוסלמים , שלא היו מוכנים לקבל עליהם את הוויתור הנדרש , עשו היהודים במרוקו ובתוניסיה – והדור הצעיר בייחוד – כל שביכולתם כדי לזכות למעמד דומה לזה של אחיהם באלג'יריה . מאמציהם נחלו הצלחה חלקית בלבד , שכן פרט לתוניסיה , שבה אפשרו הצרפתים לקטגוריה מסוימת של יהודים לקבל את אזרחותם , נתקלו היהודים בסירוב עקרוני של צרפת לחזור על התנהגותה באלג'יריה . יצוין שהדבר לא מנע מיהודים את שיפור מעמדם המדיני , ולו מהסיבה הפשוטה שאחת מהשלכותיו המיידיות של המצב הקולוניאלי היתה ביטולה הפורמלי של "אמנת עומר , " שהפלתה בין יהודים לבין מוסלמים . גם בתחומי החינוך התגלה פער עצום בין הצהרותיה של צרפת בדבר "השליחות המתרבתת" שקיבלה עליה לבין מעשיה בשטח . ואכן , צרפת הפיצה טיפין טיפין בלבד את תרבותה ואת שפתה בקרב נתיניה הקולוניאליים : בתום התקופה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help