sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

ללא קשר לתפקוד הוותיקן בזמן המלחמה , היתה שואת יהודי אירופה נקודת מפנה חשובה ביחסי האפיפיורות והיהודים . לאחר שהתברר היקפה המחריד , הבינו ראשי הכנסייה , גם אם עדיין לא הכריזו על אחריות להזנת שנאה ליהודים , כי עליהם לקום ולנער מתוך תורת הכנסייה ( לכל הפחות בגבול האפשר , שהרי גם האפיפיור אינו כול יכול , ( אמירות העשויות להיחשב לאנטישמיות . יוחנן ה , 23– אפיפיור מ1958– עד , 1963 הוא שהוביל לשינויים בעלי המשמעות הרבה ביותר , בעיקר בכל הנוגע לדברים שבכתב . זמן קצר לאחר שנבחר הוא הורה להסיר מהליטורגיה של יום שישי שלפני הפסחא ביטויים אנטי–יהודיים . קריאתו אל קבוצת נציגים יהודיים שבאו לפוגשו ב1960– "אני יוסף אחיכם , " משפט הלקוח מסיפור יוסף המקראי והמתאים לעובדה שאכן שמו היה ג'וזפה , הפכה לסמל מודרני של פיוס בין האפיפיורות ליהודים . כאשר כינס את ועידת הוותיקן השנייה , ( 1965-1962 ) ששינתה באופן חסר תקדים כמעט כל אספקט אפשרי של הכנסייה הקתולית , התעקש יוחנן ה , 23– כנראה בהשפעת מפגשים שהיו לו עם ההיסטוריון היהודי הצרפתי ז'יל איזק , שהוועדה תפרסם גם הצהרה רשמית בנוגע ליהודים . הצהרה כזו נכללה לבסוף בהכרזה הדנה ביחס הכנסייה לדתות לא נוצריות והיא נקראת , על פי ראשיתה , "נוסטרה אטאטה" , Nostra Aetate ) "בזמננו 28 , " באוקטובר . ( 1965 הסעיף הרביעי בהכרזה מוקדש ליחס הכנסייה אל היהודים . הוא מכריז כי הכנסייה זוכרת את מוצאם היהודי של ישו ושל מרבית תלמידיו ומצהיר כי האל לא זנח את היהודים : בכך חורג הוא מעיקרון תיאולוגי נוצרי קדום שעל פיו החליפה הכנסייה את היהודים בתוכנית האלוהית . על פי סיכומי הוועידה , היהודים אינם אחראים , כקבוצה , לא בעבר ולא בהווה , למותו של ישו על הצלב , אף כי , באותו הזמן , ראשיהם ואחדים מהם היו מעורבים בהוצאתו להורג . ישו הלך אל מותו מרצונו : מעורבות היהודים היתה , מבחינה מסוימת , רק "אמצעי" בתוכנית האלוהית . הסעיף מגנה גינוי נחרץ כל גילוי אנטישמיות וקורא ל"דיאלוג של אחווה" ולכבוד הדדי בין יהודים לנוצרים , שיתבסס , כך נאמר בהצהרה , בעיקר על לימודי מקרא ותיאולוגיה . אין בהצהרה הבעת תקווה שהיהודים יתנצרו , אפילו לא באחרית הימים , אם כי יש בה תקווה שאז תפנה האנושות כולה אל האל בקול אחד . אף שאפשר למצוא ליקויים רבים בהצהרה הזאת , חשיבותה רבה בשל היותה תוצר של ועידה כללית של הכנסייה , שנערכה בהשתתפות כל הבישופים . הדבר הזה מקנה לה מעמד גבוה הרבה יותר מכל ההצהרות , שמקצתן חשובות מאוד , שפורסמו אחריה . זאת ועוד , מאחר שההכרזה הזאת , כיתר חמישה–עשר מסמכי הוועידה , נחתמה בידי האפיפיור שכיהן באותו זמן , פאולוס השישי ( יוחנן ה23– נפטר במהלך הוועידה , ( היא יכולה להיחשב גם להצהרה של הכנסייה כגוף וגם להצהרה של האפיפיורות . היבטים רבים של ה"נוסטרה אטאטה" ראויים ללימוד מעמיק , אך נדון כאן רק בשאלה אחת : האם היהודים שעליהם ואליהם מדברת הכנסייה הם יהודי סוף המאה ה ? 20– האם מכירה הכנסייה בכך שיהודים רבים כיום מגדירים את עצמם חילונים ? בניגוד למוסלמים , שאליהם פונה הוועידה בסעיף השלישי של ה"נוסטרה אטאטה" ובין מעלותיהם מצוינת אמונתם באל ויחסם המיוחד לישו ולאמו , אין בסעיף על היהודים כל אזכור של אמונתם בהווה . כמו בעבר , מעלתם וחשיבותם של היהודים קשורות , מבחינת הכנסייה , לכך שהם , על פי כתבי הקודש , עמו הנבחר של האל , וצאצאיו , "על פי הבשר , " של אברהם . בעיני יהודים רבים , הדבר הזה עשוי להיחשב למגרעת : הוועידה לא מצאה ערך חיובי בפולחן היהודי , חיסרון שהוא בולט בעיקר כיוון שציינה נקודות חיוביות בדתות אחרות . באופן פרדוקסלי , דווקא ליקוי זה עשוי להיראות בעיני יהודים חילוניים כנקודה חיובית : גם על פי הכנסייה אין קשר בין מידת מחויבותו של יהודי למסורת היהודית לבין הכבוד המגיע לו בעיני הכנסייה כיהודי . בכל זאת , נראה שחילוניות יהודית אינה עניין מובן מאליו בעיני הכנסייה : האם יש להתייחס ליהודים חילוניים כמו שמתייחסים ליהודים דתיים ? האם יש להתייחס אליהם כמו שמתייחסים לאנשים חילוניים אחרים , שאינם יהודים ? או שמא היהודים האלה הם קבוצה אנושית מיוחדת וחדשה ? האם יש משמעות תיאולוגית בעיני הכנסייה לעובדה שמרבית יהודי העולם לא רק שלא קיבלו את הבשורה הנוצרית , אלא אף פנו עורף להיבטים מרכזיים של המסורת הדתית היהודית עצמה ? על השאלות האלה עדיין לא ענו ראשי הכנסייה . יוחנן פאולוס השני ( נבחר בשנת ( 1978 בחר להגשים באופן ברור את הוראת הוועידה לקיים "דיאלוג של אחווה" עם היהודים . אף כי דעותיו ומעשיו בתחומים רבים הם מקור לא אכזב למתחים בכנסייה ומחוצה לה , קשה לחלוק על כך שהאפיפיור הזה פעל , יותר מכל קודמיו , לשיפור בפועל של יחסי הכנסייה הקתולית עם היהודים ועם קבוצות דתיות אחרות . לבד מהצהרותיו הרבות בעניין , יש להזכיר במיוחד את הכרת הוותיקן בישראל ב1993– וכן את שני הביקורים הסמליים שערך : ביקור בבית הכנסת הגדול של רומא בשנת 1986 וביקור ממלכתי בישראל בשנת . 2000 יש לציין כי למרות האווירה הכללית החיובית לא כל הצהרותיו של יוחנן פאולוס השני בענייני יהודים מתקבלות בברכה בקרב נציגים יהודיים . המסמך " אנחנו זוכרים" שפורסם ב1998– על פי דרישתו , והמוקדש לבירור חלקה של הכנסייה בליבוי שנאת יהודים ובשואה , זכה לתומכים ולמתנגדים בקרב הארגונים היהודיים . היו שטענו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help