sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

חתני פרס נובל היהודים אלי בן–גל במאתיים השנים האחרונות , בצד המשך יצירתו הקיבוצית של העם היהודי , בולטת תופעה חדשה : השתתפותם של יחידים ממוצא יהודי בשורה הראשונה בכל תחומי הפעילות התרבותית והמדעית האנושית , שלא במסגרת שייכותם היהודית אלא במסגרות כלליות או לאומיות אחרות . אם יש דוגמה שבה מתבלטת תופעה זו במידה שקשה להתעלם ממנה , הריהי במספר בני אדם ממוצא יהודי אשר זכו בפרס היוקרתי ביותר בעולם , פרס נובל . מספר זה חורג הרבה מעבר לכל יחס דמוגרפי או לסתם מקריות , דבר שאיננו יכול שלא לעורר תשומת לב , יהיו ההסברים השונים לתופעה אשר יהיו . פרסי נובל מחולקים מאז 1901 על פי צוואתו של ממציא הדינמיט השוודי אלפרד נובל ( 1896-1833 ) "לאנשים שתרמו תרומה בעלת משמעות רבה ביותר לטובתה ולרווחתה של האנושות . " הפרסים ניתנים בשישה תחומים : פיזיקה , כימיה , פיזיולוגיה / רפואה , ספרות ועשייה למען השלום . משנת 1969 נוסף גם פרס בתחום הכלכלה . שיעור היהודים על פי מוצאם שזכו בפרס נובל בששת התחומים הנזכרים במהלך המאה ה20– הוא קרוב ל , 20 % – גבוה בהרבה משיעורם של היהודים באוכלוסייה בארצות שמהן באו כלל הזוכים בפרסי נובל . לפי ארצות לידתם נחלקים היהודים זוכי פרס נובל כך : 14 % הם ילידי מזרח אירופה ; 29 % ילידי מרכז אירופה ; 12 % ילידי מערב אירופה ; 42 % ילידי אמריקה ; 3 % ילידי אסיה ואפריקה . עובדה מעניינת מתגלה בבדיקת החלוקה הגיאוגרפית הזאת : כמעט שליש מזוכי הפרס מוצאם ממרכז אירופה – גרמניה והקיסרות האוסטרו–הונגרית . אבל , יחד עם זאת , שני שלישים מחתני פרס נובל האמריקניים הם בני דור שני או שלישי למהגרים יוצאי אותן הארצות . מתברר שיהודי מרכז אירופה , אשר זכו במאה ה – 19– שלא כיהודי מזרח אירופה – להשתלב בכל תחומי היצירה של תרבות דוברי הגרמנית וההונגרית , אך , שלא כיהודי מערב אירופה , שאוכלוסייתה היהודית דלילה יחסית , לא איבדו את האופי והמקורות הייחודיים של יהודיותם – הם אלה שמתוכם היו עתידים לצמוח כעשירית מכלל זוכי פרס נובל בעולם . מתוך 38 זוכי פרס נובל מגרמניה עד 1938 תשעה היו יהודים , 24 % ) לעומת כ – 1 % – שיעורם של היהודים באוכלוסייה הגרמנית . ( יש קושי עצום בקביעת הגורמים שהביאו לתופעה ייחודית זאת . ד"ר אלי בן–גל , שהיה העורך הראשי של האנציקלופדיה הממוחשבת "אנשי סגולה" שסיכמה מחקר יסודי על חתני פרס נובל היהודיים , ופרופ' ישעיהו ליבוביץ , שכיהן כיועצה המדעי , נמנעו בכוונה מניסיון כזה והחליטו להימנע מכל פרשנות מכלילה לעובדה היבשה של ריבוי יהודים חתני פרס נובל . ושבמסגרתם הורגש פחות השיטור האידיאולוגי . גם בשני המרכזים האלה , כמו לפני כן בגרמניה , חוו יהודים שילוב של התקבלות ודחייה בחברה בכלל ובממסד המדעי בפרט . גם בהם פרצו היהודים את המגבלות שהוטלו עליהם הן בגלל הישגיהם המיוחדים והן בגלל אימוצה של עמדה אוניברסליסטית עקרונית ( לפחות כלפי חוץ ולפחות בדרך כלל ) בידי הממסד המדעי . כמו בגרמניה בעבר , אופייניים לממסד המדעי שלהם גודלו היחסי , ריבוי המרכזים הפועלים בתחומו והרבגוניות של הפעילות המדעית המתבצעת בו . בינתיים נוצרה גם מסורת של עיסוק מדעי בין יהודים , מסורת שהלכה והתרחבה ממדעי הטבע והמדעים המדויקים גם למדעי החברה והרוח . בין מקבלי פרס נובל לכלכלה , שמחלק הבנק הלאומי של שוודיה מאז , 1969 יש ייצוג בולט לכלכלנים יהודיים . עם זאת כבר ניכרת בלימה מסוימת של ההצטיינות היוצאת דופן של יהודים במדע . בלימה כזו באה לידי ביטוי בישראל , בתנאים של מדינה קטנה יחסית , הסובלת מהקצאת משאבים מוגבלת למחקר ולפיתוח , אף שלאחרונה זכו שני חוקרים מן הטכניון בחיפה , אברהם הרשקו ואהרן צ ' חנובר , בפרס נובל לכימיה וישראל אומן בפרס נובל לכלכלה . בארצות הברית נראה שסטודנטים וחוקרים סיניים וקוריאניים בולטים היום לא פחות מן היהודים . בסופו של דבר , אין – וכנראה לא יכולה להיות – תשובה חד–משמעית לשאלת הסיבות למצוינות היהודית במדע . בכל המקרים , יש לשער , היתה ההצטיינות הזאת פועל יוצא משולב של מטען מסורתי ותרבותי מצד אחד והתנאים המיוחדים של המערכת המדעית הכללית על מוסדותיה השונים מצד אחר . ניכר כי השתתפותם של יהודים במפעל המדע המודרני היא דוגמה לא רק לפוטנציאל התרומה היהודית לחברה האנושית בכלל , אלא גם – ואולי בעיקר – לתרומה של שילוב תרבותם של היהודים בחברה האנושית בעידן המודרני .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help