sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

יהודים בעולם לא–יהודי עם תום המלחמה , ומשהגיעו כוחות בעלות הברית למחנות ההשמדה ונוכחו במו עיניהם בממדי השואה , נוצר מצב חדש . חלק מן הניצולים ביקשו אז לחזור לארצות מושבם ונתקבלו לא אחת באיבת שכנים , שניצלו בדרכים שונות את 'העדרם . ' באזורי הכיבוש של בעלות הברית בגרמניה הוקמו מחנות עקורים ונעשה מאמץ להסדיר את יישוב היהודים , אם ביבשת הישנה , המלקקת את פצעיה , ואם בארצות שמעבר לים . ב , 1948– עם הקמת מדינת ישראל , נפתחו שערי העלייה ותוך זמן קצר נוצרה מפה חדשה של פיזור היהודים בעולם ונשתנה מעמדם בארצות מושבם . במרוצת שנים אחדות איבדו שני המושגים הבסיסיים , שבעזרתם ביקשנו לדון ביחסי יהודים ולא יהודים בעת החדשה , את מרכזיותם . במקום ה ' פזורה ' התפתחו עתה שלושה מרכזים יהודיים עיקריים : בישראל , בארצות הברית ובברית המועצות , ובכל אחד מהם נתגבשו דפוסים חדשים של יחסים בין יהודים ללא יהודים . כמו כן , לא בכל שלושת המרכזים האלה תופסים היהודים מעמד של מיעוט . מדינת ישראל הריבונית , המגדירה את עצמה כמדינה יהודית ודמוקרטית , נדרשת עתה להסדיר את מעמדם של מיעוטים דתיים ולאומיים בתחומיה ולקבוע את יחסה , הפורמלי והבלתי–פורמלי , כלפיהם . עם זאת , נמצאת המדינה – שאזרחיה מהווים בלי ספק מיעוט קטן במרחב הערבי סביבה – בסכסוך מתמשך עם לא יהודים בארץ–ישראל ומחוצה לה . בארצות הברית גובשה זהות יהודית חדשה , לפחות חלקית , על בסיס הקשר עם מה שהפך להיות " ארץ–האם " המדומיינת של יהודים בכל אתר ואתר . נורמליזציה זו הפכה אותם רק לעוד קבוצה של אמריקנים שזהותם " נתמכת במקף " ורוקנה מתוכן את מושג המיעוט בכל הקשור למעמדם . גם בברית המועצות התחוללו שינויים מפליגים במעמדם של היהודים , וברוסיה הפוסט–קומוניסטית ממשיכות לעבור עליהם תמורות מפליגות . שם אפשר אכן לשוב ולזהות , גם בימינו אלה , את מה שהפך להיות סימן ההיכר של יחסי יהודים ולא יהודים בעת החדשה : שילוב של קשר הדוק וקבלה מלאה פחות או יותר של היהודים מצד הלא יהודים , אימוץ מלא של השתייכותם – החברתית , התרבותית והפוליטית – לארצות שבהן הם חיים , מצד היהודים , וכל זאת תוך כדי קיום מתמשך של זרם אנטי–יהודי , הפורץ שוב ושוב אל פני השטח בדרכים שונות . חשובה לא פחות היא העובדה , שמאז ראשית שנות ה70– של המאה ה20– הצטמק במידה ניכרת מספרם של יהודי רוסיה . נותרו רק שני מרכזים יהודיים בעלי משמעות , בישראל ובארצות הברית , ולצדם , בכמה מרכזים נוספים , מתקיימות רק קהילות אחדות של מאות אלפים ספורים . ' פזורה ' ו ' מיעוט ' אינם יכולים לשמש עוד כמושגי מפתח להבנת היחסים בין יהודים ללא יהודים . ובתוספת לכך , בניגוד לתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה , לא זוכה עוד הזרם האנטישמי ללגיטימיות במרבית ארצות העולם . הנציגים הרשמיים של המדינות השונות ודוברי האליטות המובילות אותן מפגינים בדרך כלל התנגדות נמרצת לביטויים של שנאה כלפי היהודים . יחסי יהודים ולא יהודים – למרות רגעי השפל שידעו ובוודאי עוד יידעו – תלויים היום במסכת גורמים חדשה . זו אינה משוחררת אמנם ממטעני העבר , אך היא נשענת ביתר–שאת על ערכים דמוקרטיים ושוויוניים . היא משקפת את מעמדה של ישראל בקהילה הבינלאומית מחד גיסא , ואת מעמדם של היהודים בארצותיהם מאידך גיסא . יהודים והתמורות בחיים הכלכליים דרק יונתן פנסלר במהלך ההיסטוריה כולה שימש התחום הכלכלי זירה של פעולת גומלין בין יהודים ובין לא יהודים . הסובלנות כלפי יהודים בנצרות ובאיסלאם של ימי הביניים נסמכה לא על יסודות דתיים בלבד אלא גם על ההבנה שיהודים ממלאים תפקידים כלכליים חיוניים . בעידן המודרני הפעילות הכלכלית של יהודים היא שקדמה למעבר מסובלנות מוגבלת כלפי יהודים להיקלטות נרחבת יותר שלהם במרקם החברה האזרחית והיא גם קידמה אותה . במאות ה17– וה18– היתה ההערכה שהעריכו לא–יהודים את התועלת הכלכלית שמביאים יהודים מוגבלת בדרך כלל לאליטה צרה של ספקי חצרות מלכים , אנשי מימון וסוחרים בינלאומיים " ) יהודי החצר" האשכנזיים של מרכז אירופה ו"יהודי הנמל" הספרדיים והאיטלקיים , שחיו בערי הנמל של הים התיכון והים הצפוני . ( המוני הרוכלים היהודיים במרכז אירופה ובמזרחה שימשו על פי רוב מטרה להשמצות , אף שהביורוקרטים באימפריה הרוסית ובקיסרות ההאבסבורגית ידעו לעתים להעריך , כמילותיו של פקיד אחד בגליציה , כי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help