sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תהליך התקרבות חרף גילויי אנטישמיות ערב מלחמת העולם הראשונה רבו גילויי האנטישמיות בעיקר במרכז אירופה ובמזרחה . אפשר היה לאתרה במפלגות וארגונים , במוסדות החינוך , בעיתונות ובפובליציסטיקה . וחרף זאת נמשך תהליך ההתקרבות של יהודים ולא יהודים . יהודים היו אז פעילים בכל תחומי החיים בארצות מושבם כפי שלא היו – ולא יכלו להיות – מעולם . על תרומתם הבולטת בתחומים השונים נכתב לא מעט . במהלך ארבעת העשורים הראשונים של המאה ה , 20– היו כמעט שליש ממקבלי פרס נובל שחיו בגרמניה או שבאו ממנה – יהודים . מקומם בפקולטות לרפואה , למדעי הטבע ולמדעים המדויקים בארצות מרכז אירופה לא יכול היה שלא למשוך תשומת לב מצד אוהדים ושונאים כאחד . אך יהודים בלטו בעידן זה גם בתחומים שהיו בעבר סגורים בפניהם כליל , כמו בעולם המשפט ובפוליטיקה . יהודים רבים היו פעילים באגפיה השונים של התנועה הסוציאליסטית ולקחו חלק , כפרטים כמובן ולא כמייצגים של איזו שהיא עמדה יהודית , בתנועות שאימצו להן מטרות הומניטריות , עודדו שיתוף פעולה בינלאומי , וכו . ' אך יהודים לקחו חלק גם בתנועות פוליטיות ממוסדות יותר . ככלל , בארצות שבהן הותרה השתתפותם בפוליטיקה , ניתן היה למצוא יהודים בכל המחנות , מלבד אותם פלגים של הימין אשר חרתו על דגלם במוצהר ובמפורש את המצע האנטישמי . גם בתחומי הספרות והאמנות אפשר לאבחן ייצוג בולט של יהודים . וינה בסוף המאה ה19– היתה חממה אינטלקטואלית ליהודים מוכשרים . אלה היו בדרך כלל מעורים היטב בחיי הרוח והיצירה של החברה שבה חיו , ויהדותם מילאה תפקיד משני , אם בכלל , ביצירתם . הדרך לשילוב מלא של היהודים בחברות המודרניות והמפותחות כלכלית , שנוצרו ביבשת האירופית ובאמריקה באותם הימים , נראתה סלולה , גם אם היה ניכר שהתהליך עצמו לא הושלם ונסיגות אישיות וקולקטיביות היו לחוויה יהודית נפוצה ומוכרת . המהלך הכפול הזה היה טיפוסי גם בשנים הראשונות שאחרי מלחמת העולם הראשונה . ואילו לקראת סוף שנות ה20– של המאה ה20– חלה תפנית מסוכנת . לא מיד היה ברור שמרכז הסכנה מצוי בגרמניה . במפנה המאה העריכו רבים שרעה , אם תפרוץ , תבוא מצרפת . עד שנות ה , 30– וגם לאחר שעלו הנאצים לשלטון בגרמניה , העריכו מרבית הגופים היהודיים הרשמיים – ציונים ולא ציונים כאחד – כי האנטישמיות בפולין , המסכנת את אחת הקהילות הגדולות בעולם , היא שמהווה את עיקר הסכנה . רק במבט היסטורי , ברור עתה שהיו אלה ההתרחשויות בגרמניה אשר שינו מן היסוד את כל המגמות הקודמות . הנאצים היו הראשונים שביקשו מלכתחילה לבצע תוכנית של ביטול האמנסיפציה . מיד עם מינויו של היטלר לראש ממשלה , בינואר , 1933 הוחל בניסוחן , פרסומן ויישומן של תקנות נגד שיתופם של היהודים בחיים הכלכליים , המקצועיים והחברתיים–תרבותיים בגרמניה . לא כאן המקום לתאר בפרוטרוט את המדיניות האנטי–יהודית של הנאצים . אך חשוב לציין , שכבר בשלב הראשון היתה הכוונה לבטל את ההישגים שהשיגו היהודים במאה וחמישים שנה של התקרבות לחברה הלא יהודית . בתחילה אכן בוטל הישגם האחרון – הזכות לקחת חלק באדמיניסטרציה הממשלתית , שכללה בגרמניה גם את המערכת המשפטית ואת מוסדות ההשכלה הגבוהה . אך מיד לאחר מכן הסתבר שהנאצים ביקשו לבודד את היהודים בכל התחומים , ולבצע מהלך הפוך בדיוק לזה שהתרחש מאז ראשית העידן המודרני . הם ביקשו להוציא את היהודים מן הכלל , להחרימם , לאסור עליהם פעילות בתחום הציבורי * לאפשר להם חיים רק בינם לבין עצמם . מידת אישמירת המצוות , אפילו המרת הדת – ולו גם במרחק של שלושה דורות – נעשו מעתה מרכיבים זניחים . השתייכות " גזעית , " כביכול , היא היתה עתה לגורם המכריע . ידועה הכרזתו של גרינג , סגנו של היטלר , שהוא זה המחליט מי הוא יהודי . אכן , בשנים הראשונות לשלטונם של הנאצים , רק יהודים שהשתתפו באורח פעיל במלחמת העולם הראשונה היוו במשך זמן–מה קטגוריה נפרדת של יוצאים מן הכלל . כל היתר הוגדרו על פי קריטריונים ביולוגיים–גזעיים , שהיה בהם כדי לבטל כל אלמנט של בחירה אישית . תקוותם של יהודים גרמנים רבים , שכמו בעבר יופנה הזעם האנטישמי אל " יהודי המזרח , " על מנהגיהם הזרים ודתיותם המופגנת , לא היה לה על מה לסמוך . הנאצים טשטשו את כל האבחנות הפנימיות בין יהודים . מיותרת במיוחד נראתה להם זו שהפרידה בין שומרי מצוות לחילונים . גם מנקודת המבט ההפוכה אבדה חשיבותן של השתייכות דתית ואמונה דתית במהלך ההסתגלות המהיר שעברה החברה בגרמניה לדרישות הנאציזם . הכנסיות הקתולית והפרוטסטנטית הממוסדות שיתפו פעולה , כמעט ללא יוצא מן הכלל , עם המשטר , למרות הטון האנטי–נוצרי שהיה כה אופייני לו , ורק חברים ב " כנסיית העדות " הקטנטנה , שצמחה באותם הימים , התנגדו למדיניותו . המדיניות הנאצית נהייתה עניין חילוני מובהק . המדע היה , כביכול , נר לרגליה – לא הדת . מובן ששום שיקול של מוסר נוצרי לא היה עוד בכוחו לעצור את המעבר ממדיניות של בידוד והחרמת היהודים לשלב הגירושים , ה"ריכוז" בגטאות וההשמדה . אווירת יום הדין , גם באמצעות מלל העושה שימוש בדימויים נוצריים , שררה בגרמניה למן עליית הנאצים לשלטון ונתחזקה במהלך המלחמה העקובה מדם , בעיקר בחזית המזרח . אך באלה לא היה יותר מאשר אימוץ בלבד , בלתי–מודע לעתים קרובות , של קליפה דתית : פיהרר שהוא מעין מושיע חילוני , חזון לאחרית הימים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help