sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

לא השלימה עם אפשרות קיומו של מיעוט יהודי שווה זכויות והיהודים ראו בה אויב , המתנכל להם בכל הזדמנות . את יחסי הגומלין שהתגבשו בין היהודים לשלטונות ברוסיה אפיינה עוינות ; בצרפת – פתיחות ; ואת כל גווני הביניים ניתן לגלות בתווך הגיאוגרפי והרעיוני שביניהן . למרות חשיבותה של המדינה בתהליכי השינוי שחלו ביחסים בין יהודים ללא יהודים בעידן המודרני , לא תמיד נבע מעמדם האמיתי ממבנה המשטר או מן המערך החוקתי הרלוונטי . יהודי גרמניה מספקים דוגמה מעניינת למצב שבו , למרות היסוסיה של המדינה ולמרות הוויכוח המתמשך בשאלת האמנסיפציה הפורמלית , עבר על היהודים שם תהליך עמוק של השתלבות בחברה ובתרבות . יהודים אמידים ומשכילים זכו להתקבל , לפחות באופן חלקי , כבר בשלהי המאה ה18– בחברה "הניטרלית–למחצה , " כפי שכינה אותה ההיסטוריון יעקב כ"ץ . אמנם , כניסה לחברה באמצעות כוח כלכלי היתה דרך מוכרת ליהודים גם בעבר , אך עתה השתתפו בתהליך לא רק "יהודי חצר" עתירי ממון ונכסים אלא גם סוחרים עירוניים מצליחים או תעשיינים מתחילים . ברלין היתה אבן שואבת למצליחנים מסוג זה . אך החידוש הבולט בעידן החדש היה כניסתם של משכילים יהודים , מי שאימצו לעצמם את ערכי התרבות של סביבתם החברתית . משה מנדלסון היה לדמות המופת בתהליך זה , אך יש עוד דוגמאות של יהודים ואף יהודיות שלקחו אז חלק בחיים האינטלקטואלים של ברלין . ובעוד מנדלסון נשאר נאמן לאורך כל הדרך לדת אבותיו ולחיים לפי ההלכה , היו בין המשכילים היהודים גם כאלה שזנחו מסורת זו , ולעתים אף המירו את דתם ופרשו מן הקהילה כליל . מכיוון שפתיחת האפשרויות החדשות בפני היהודים מעולם לא התנהלה באורח רצוף והיהודים מצאו עצמם שוב ושוב נבלמים במהלך כניסתם לחברה ולתרבות הסובבת , היו שנואשו והחליטו לוותר על יהדותם . הטבילה נראתה להם , כפי שכתב היינה , כ"כרטיס הכניסה לחברה האירופית . " אך להשגת מטרה זו נקטו יהודים גם בטקטיקות נוספות , רדיקליות פחות מן ההמרה . היו שחיפשו דרכים לעשות תיקונים בפולחן הדתי , לשנות חלקים מן הטקסטים בספר התפילה * לאמץ מנהגי קודש וחול דומים לאלה הנהוגים בסביבתם . תנועת הרפורמה לגווניה היתה , בלי ספק , חלק ממאמץ כללי זה להתקרב לתרבות ה ' חיצונית ' בלי לוותר על היהדות . בתנועה זו היו אגפים קיצונים יותר וקיצונים פחות , ואפילו את הניאו–אורתודוקסיה , מין שילוב בין שמירת מצוות לתרבות הגבוהה של הסביבה , אפשר לראות כאגף מאגפיה . אחרים ביקשו להתמקד במה שהחלו לכנות " מדע היהדות , " הכולל את חקר ההגות וההיסטוריה היהודית ולימוד השירה העברית . במחצית השנייה של המאה ה19– העדיפו רבים חילון מרחיק לכת , נעשו אדישים לנושא הדתי והתרחקו ממנו בהדרגה , גם אם לא נטשו את זהותם היהודית לחלוטין . כל הדרכים האלה הקלו בסופו של דבר על יצירת מגע עם לא יהודים וחיזקו את תהליכי השילוב . שכן , מחוץ לתחומי המדינה והחוק הנהוג בה , לא היה לחברה הלא יהודית קו אחיד בהתייחסות ליהודים , ורצונם הטוב של יהודים ולא יהודים היה תלוי בסבך של גורמים – כלליים ומקומיים . לשאלה אם יכולים יהודים להיות חברים , למשל , באגודות השונות שאכלסו את מרחב התרבות של החברה הבורגנית , ניתנו תשובות שונות בהתאם לזמן , למקום ולאופי האגודות . בדרך כלל , באזורים ובתקופות שבהם שררה אווירה פוליטית ליברלית יותר היתה גם הגישה החברתית לשילוב היהודים חיובית יותר . בתקופות של חולשת הליברליזם , כגון בשנות ה70– של המאה ה , 19– שבו ונסגרו בפניהם הדלתות . האגודות והארגונים מנעו את כניסתם – זמנית או לצמיתות ; הרחוב נעשה עוין יותר ; הקשרים הקיימים הפכו מתוחים ורגישים יותר . בולטים במיוחד היו גלי האנטישמיות שעמם נאלצו להתמודד . בסוף שנות ה70– של המאה ה19– הוקמו בגרמניה מפלגות שמצען כלל סעיפים אנטישמיים מובהקים . בשנות המאבק סביב משפט דרייפוס צמחו גם בצרפת ארגונים פוליטיים אנטישמיים . מפלגות שמרניות בכל מקום גלשו מדי פעם לעמדות אנטישמיות גלויות פחות או יותר ; בגרמניה – מתוך היסוס , ברוסיה – בשצף קצף . וגם השמאל לא נותר תמיד במחנה הנגד–אנטישמי . יהודים שנישאו על גלי ההצלחה בעקבות החידושים הפיננסיים והתעשייתיים של המודרניזציה נחשבו בעיני דורות של סוציאליסטים לנציגים מובהקים של הקפיטליזם הדורסני החדש . כבר בחיבורו המפורסם משנת , 1844 לשאלת היהודים , זיהה אותם קארל מארקס כנושאי הדגל של שיטת הניצול הזו . בזרם האנרכיסטי של התנועה הסוציאליסטית ידוע לשמצה המלל האנטישמי של פרודון בצרפת , באקונין ברוסיה , ואישים אחרים ידועים פחות בכל חלקי אירופה . לאסאל – יהודי בעצמו – שם לו למטרה לתקוף את האינטלקטואלים היהודים התומכים בשיטה : עיתונאים , אנשי עט וספר , וחברים לשעבר שבחרו בדרך אחרת . בעוד שהמפלגה הסוציאל–דמוקרטית בגרמניה יצאה בדרך כלל נגד האנטישמיות , גם אם לא הצליחה לנכש את כל גילויי השנאה ליהודים בשורותיה , היססו הפלגים הסוציאליסטיים השונים בצרפת זמן רב עד שהכריעו , לפחות חלקם , לתמוך בגלוי ובמרץ במאבק לטיהור שמו של דרייפוס . גם ברוסיה נתקבלה באיחור רב הכרה מסוימת בזהותם הנפרדת , אולי אף בלאומיותם , של יהודים ; וגם זאת רק בפלג המנשביקי של התנועה הסוציאליסטית המהפכנית . מלבד הסוציאל–רבולוציונרים , היו כל הפלגים המהפכנים בארץ זו נגועים במידה זו או אחרת באנטישמיות , אף כי אחדים ממנהיגיהם היו ממוצא יהודי .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help