sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ההמונים בנושא שלא עמד בראש סדר העדיפות שלו . אמנם גם בגרמניה , למשל , נסוגו לעתים השלטונות מכוונות הרפורמה שלהם באשר ליהודים , כגון בשנת , 1849 כאשר פרלמנטים מקומיים חזרו בהם מתקנות האמנסיפציה של שנת המהפכה בתגובה לגל של פטיציות והפגנות נגד התקנות החדשות . אך אפילו שם גברה בשלב מסוים הרוח הליברלית ובשנים של שגשוג כלכלי ואווירה של פתיחות ציבורית התאפשרה חקיקה אמנסיפטורית נרחבת . רגע חסד כזה לא היה בתולדות יהודי רוסיה . במסגרות האימפריה הצארית אפשר היה לעתים להביע תמיכה ביהודים . מרבית עלילות הדם נסתיימו בזיכוי , ולפחות יהודים שהשתייכו למעמד הבינוני יכלו להמשיך ולשפר את מצבם הכלכלי , ללמוד באוניברסיטאות ולזכות לעתים גם במעמד חברתי מכובד למדי . אך כל ההישגים האלה היו תמיד חלקיים וזמניים . גזרות של גירוש הוטלו על חלק מיהודי מוסקבה עוד בשנת , 1891 'נומרוס קלאוזוס , ' המגביל את מספר הסטודנטים היהודים , מנע מרבים את האפשרות לזכות בחינוך גבוה , וכל שיפור באשר הוא עלול היה להתגלות כעניין של קוניוקטורה חולפת . הדגם החמישי והאחרון הוא זה שהיה אופייני למדינות המוסלמיות שבהן היו קהילות יהודיות בעלות מסורת ארוכת ימים . גם כאן , כמובן , כמו במרחב הנוצרי , אפשר להבחין ביותר ממסכת אחת של יחסים בין יהודים ללא יהודים , אך בכל מקום , וגם כאן , הביאה עמה המודרניזציה , ובמקרה זה בעיקר ההשפעות מן המערב , לשינויים מפליגים . לתהליכי חילון בחברה המוסלמית , חשוב להדגיש , יש תיקוף שונה ואינטנסיביות שונה מאלה המוכרים לנו מן ההיסטוריה האירופית . אך למרות זאת , הומר במהלך המאה ה19– מעמדם של היהודים במרחב המוסלמי ממעמד של בני–חסות ( ד'ימים ) – בדומה לבני דתות אחרות , שחייהם ורכושם מובטחים , אך הם נתונים למיסוי מיוחד ונחיתותם מודגשת באופנים שונים – למעמד של נתינים שווי מעמד , לפחות באורח פורמלי . בצפון אפריקה , למשל , כתוצאה מן הכיבוש הצרפתי , התפתח תהליך שבו זוהו היהודים יותר ויותר עם הכוח הקולוניאלי , ובאלג'יריה הם אף זכו באזרחות צרפתית מלאה . היה בכך משום שיפור במעמדם של היהודים , אך גם מקור לסכסוכים והחרפת יחסי האיבה . באימפריה העותמאנית , שיפרו הרפורמות הנרחבות במהלך המאה ה19– את מעמד היהודים , פתחו בפניהם אפשרויות כלכליות חדשות ואף מידה מסוימת של ניידות חברתית ותרבותית . אך רפורמות אלה , שנעשו " מלמעלה , " לא הפחיתו את הזרות ההדדית בין יהודים ולא יהודים , ודומה שדווקא בעידן המודרני הוחרפה לעתים העוינות של חברת הרוב המוסלמי כלפי היהודים . מסקירת חמשת הדגמים שלעיל , מסתבר כי המשתנה החשוב ביותר בקביעת אופי היחסים בין יהודים ללא יהודים בראשית העידן המודרני הוא אופיו של המשטר . לפחות באירופה , ככל שנחלשה האוטוקרטיה , הטיפוסית ל'משטר הישן , ' כך נתאפשרה פתיחות רבה יותר וקבלה פורמלית , ובמידה מסוימת אף לא פורמלית , של היהודים כאזרחים שווי זכויות . אמנם , במסגרת מדינית נתונה , היו תמיד מידת ההשתחררות מן המודל של המדינה הנוצרית או דרגת היישום של עקרון ההפרדה בין דת למדינה מרכיב חשוב בהשגת פתיחות זו , אך החילון כשלעצמו הוכח לעתים כמשני בחשיבותו . בארצות הברית , למשל , נשמרת עד היום רמה מפתיעה של השתייכות לגופים כנסייתיים ודתיים מכל המינים . לצדה קיימת פתיחות רבה כלפי המיעוט היהודי הנוהג להגדיר את עצמו במונחים של דת . הפתיחות הזו אמנם לא היתה מעולם מוחלטת וגילויים של אנטישמיות לא חסרו . אך ככלל , ברפובליקה המקפידה על הפרדת הדת מן מדינה לא יכלו גילויים אלה להשפיע השפעה גורפת . גם באנגליה , למרות הקושי בהפרדת האמונה האנגליקנית מן המערכת השלטונית , ולמרות גילויים של אפליה כלפי לא אנגליקנים , ולא רק יהודים , במהלך המאה ה , 19– נשמרה אווירת הפתיחות בגלל מבנה השלטון הליברלי בבסיסו . מחקרים חדשים נוטים דווקא להמעיט בהיקפו וברצינותו של תהליך החילון באנגליה הוויקטוריאנית ולהדגיש את החזרה המסוימת לדת ואת הבלטת חשיבותה גם במסגרותיהן של תנועות מודרניות במובהק . צרפת , שעליה עברו כלל תהליכי המודרניזציה באטיות רבה יותר מאשר על אנגליה לפניה , למשל , או על גרמניה אחריה , חוותה גם היא חילון אטי וחלקי בלבד במהלך המאה ה . 19– במקביל , המשיכה שנאת היהודים המסורתית לאפיין את האוכלוסייה באזורים מסוימים , אך בכל זאת הצליחה זו להסתגל לדרישות השוויון וההגינות שהכתיבו המשטרים הפחות או יותר ליברליים שהתחלפו במהירות בארץ זו במרוצת המאה , ולבסוף גם לעקרונות שהכתיבה הרפובליקה . בעידן המודרני , אם כן , כמו במאות שקדמו לו , היתה זו שוב המדינה ששימשה כעוגן העיקרי של המיעוט היהודי . אך בניגוד למצב , המגביל ביסודו , שנבע מן המסורת הנוצרית , יכלו עתה היהודים לקחת חלק בחיי המדינה המודרנית על כל היבטיהם . בצרפת הרפובליקנית , למשל , הם אף יכלו למלא תפקידים בכל הדרגים בשירות הביורוקרטיה הממשלתית : במערכת המשפט , בשירות החוץ ואפילו בצבא . אכן , במהלך משפט דרייפוס , שבו הוטלה אשמת ריגול ובגידה על קצין גבוה–יחסית ממוצא יהודי , הועמד הישג זה במבחן , אך התוצאות , למרות המאבק הקשה והממושך , חיזקו בסופו של דבר את העמדה האמנסיפטורית של הרפובליקה ואיששו את אמונם של יהודי צרפת במולדתם . בקצה השני של הקשת ניצבה האימפריה הצארית , שמעולם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help