sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

שהחקיקה הראשונית , מן ה28– בינואר , 1790 ניתנה ליהודים הספרדים בלבד והורחבה לשאר יהודי צרפת רק בספטמבר . 1791 כעבור זמן , משנרגע הלהט המהפכני בתקופת שלטונו של נפוליון , ומשהסתבר עד כמה חזקים קשרי הקהילה היהודית גם בתנאים של שוויון חוקתי מלא , ביקש המחוקק החדש לאשש את ההנחות שעליהן התבססה האמנסיפציה בעזרת אספתנכבדים יהודית , 'הסנהדרין . ' זו נדרשה לענות על שורת שאלות על עמדתם של היהודים כלפי לא יהודים , למשל בשאלת נישואים מעורבים , נאמנות למדינה ועוד . ההסדר הנפוליוני לא היה בסופו של דבר גורף והחלטי כמו זה שנבע מן העקרונות הרדיקליים של המהפכה , אך גם הוא אפשר את המשך שילובם של היהודים בחברה הצרפתית . למרות הדגשת זכויות הפרט היהודי , אפשר 'הקונסיסטואר , ' גוף שנועד להחליף את הקהילות הקורפורטיביות הישנות , ביטוי קולקטיבי ליהודי המדינה ; וחרף המלל הרשמי , גם בצרפת נלוותה תמיד לאמנסיפציה הדרישה להתבוללות . כאשר יושווה מעמדם של היהודים לזה של לא יהודים במדינה המודרנית , נטען שוב ושוב , ילכו אלה ויקבלו בהדרגה את מנהגי הרוב . במדינה שבה , לפחות להלכה , מופרדת הדת מן המדינה , יוכל תהליך זה להתבצע בהדרגה וללא מעצורים . גם במהלך הרפובליקה השלישית , שייצבה את מעמדם השוויוני של היהודים באורח מלא והיתה למושא נאמנותם המוחלטת של יהודי צרפת , לא נעלמו לחלוטין התקוות האלו . הדגם השלישי הוא הדגם הגרמני . כאן הושגה האמנסיפציה של היהודים לא על בסיס מהפכני , למרות שניסיון לפעול בכיוון זה אכן נעשה בימי אביב העמים , במסגרת האספה הלאומית של מהפכת . 1848 הגישה המקובלת במדינות הגרמניות השונות , עד להקמת הרייך הביסמארקי בשנת , 1871 היתה שהענקת שוויון הזכויות ליהודים לא יכולה לבוא לפני שהוכחה נאמנותם ונבדק כושר השתלבותם בחברה הכללית . עמדה זו פתחה פתח לוויכוח מתמשך בעד ונגד האמנסיפציה , לבחינה ובדיקה בלתי–פוסקת של אורחותיהם של היהודים , ולבירור השאלה אם אמנם הם הולכים ונעשים עם הזמן דומים יותר לאוכלוסייה הכללית . מכאן , שבגרמניה נתפסה האמנסיפציה כפרס על התנהגות טובה . אך חשוב לזכור כי לא רק האמנסיפציה של היהודים נחשבה שם כתמורה לנאמנות בלתימסויגת ולהוכחה של מכלול הכישורים הנדרשים לשם קבלת אזרחות מלאה . גם האמנסיפציה הבורגנית ככלל , כלומר הליך שיתופם של האזרחים במפעל הפוליטי של המדינה , היתה מכוונת לאזרחים ראויים בלבד . נשים הוצאו מכלל דיון בשוויון הפוליטי מפני שחסרו להן , כך נטען , התכונות ההכרחיות לשותפות אמת בתחום הציבורי . וחשוב מכול , פועלים ובני המעמדות הנמוכים זכו בשוויון זכויות פוליטי מלא רק לאחר שהוכיחו את נאמנותם בשדות הקטל של מלחמת העולם הראשונה . קודם לכן ניתנה להם אמנם זכות בחירה שוויונית לרייכסטאג הגרמני , אך זה היה מוסד שתוכנן מראש כבמה לנאומים והבעת דעות ולא כזירה פוליטית אמיתית . במסגרת הפרלמנט הפרוסי , הגוף הייצוגי בעל המשמעות הרבה יותר בחיים המדיניים של גרמניה באותם הימים , היתה השתתפותם רחוקה מלהיות שוויונית , ורפורמה התחוללה שם לבסוף רק עם הקמת הרפובליקה הוויימארית בסוף שנת . 1918 זכויותיהם הפוליטיות של היהודים , לעומת זאת , הושוו לאלה של שאר האזרחים במדינות הגרמניות , כולל פרוסיה , כבר בסוף שנות ה60– של המאה ה . 19– הדגם הרביעי הוא הדגם האופייני לאימפריה הרוסית . שם רק המהפכה הבולשביקית הביאה לביטול ההגבלות והאיסורים על הנתינים היהודים . למן ימיה של יקטרינה הגדולה ועד לנפילת האימפריה ב , 1917– אופייני היה למדיניות הרוסית כלפי היהודים הזיג–זג שבין ניסיונות לשיפור מעמדם ולבין החמרת האפליה נגדם . קו ברור של הטמעה בכוח אפשר לראות בצווים שהטילו גיוס חובה על יהודים ובניסיונות להעביר אותם על דתם במסגרת השירות הצבאי הממושך שנכפה עליהם . גם בתחום החינוך הוצאו מדי פעם תקנות שדרשו הקניית חינוך רוסי לילדים יהודים . לעומת זאת ניתנו ליהודים מדי פעם הקלות חוקיות מסוימות , בעיקר בשאלת הרשות להתיישב מחוץ ל " תחום המושב . " הסיבות להקלות אלה לא היו רק כלכליותאינטרסנטיות אלא גם עקרוניות . המאמץ למזג את היהודים בסביבה נחשב לעניין ראוי . אך בסך הכול , המאמץ הזה נעשה תמיד , בהתאם לאופיו האוטוריטרי של המשטר , בעזרת תקנות , גירושים , הגבלות וכיוצא באלה . גם אם בפועל היו יהודים שיכלו להתיישב בערים המרכזיות של רוסיה ולפעול שם כסוחרים או בעלי מלאכה בעלי כישורים מיוחדים , נשארו מרביתם ב " תחום המושב , " סובלים בחלקם הגדול מעוני ומאבטלה – גלויה וסמויה , חיים בעיקר בינם לבין עצמם , דוברים בלשונם ושומרים – אם כי כבר לא תמיד באופן מלא – את מצוות דתם . האנטישמיות שרווחה בשדרות השונות של החברה הרוסית הגיעה לידי ביטוי קיצוני בשורה של עלילות דם ולבסוף בסדרה של פוגרומים , שנתמכו בידי השלטונות וערערו את עצם הקיום היהודי בעיקר בדרומה של רוסיה ובמערבה . קבוצות פוליטיות שתמכו באמנסיפציה גם ברוסיה היו כמובן זרמי מחשבה ליברליים והיו קבוצות פוליטיות שתמכו באמנסיפציה וראו בחיוב אפשרות של מתן שוויון זכויות ליהודים . אך הממשל מעולם לא הצליח להינתק מן המסורת האנטישמית ולא היה מוכן להסתכן בעוינותם של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help