sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

המקומי , למשל , או יהודים החברים במועדוני קריאה ומשתתפים כקוראים וככותבים בכתבי העת החדשים שצצו אז בכל עיר ועיר . התעניינות פסיבית או אקטיבית בתרבות הסביבה נרשמה גם ברוסיה , אם כי מעבר לפעילותם של בודדים קיבלה זו ביטוי ממשי רק כמאה שנה מאוחר יותר . מכל מקום , יהודים לא פעלו בתחום התרבות הכללית כקולקטיב ולכן אפשר למצוא בקהילות השונות דגמים שונים של התנהגות וכן מחלוקות , גלויות וסמויות , בהקשר זה . עלה צורך במתן תשובות קולקטיביות למרות האופי האינדיווידואלי של תהליכי ההיתרבתות , עלה בכל זאת מדי פעם הצורך במתן תשובות קולקטיביות לנושאים שעמדו על הפרק . היו אלה ה ' משכילים ' היהודים שעשו להם למטרה להפיץ את מסקנותיו של המדע החדש בין היהודים ולספחם לא רק כיחידים אלא גם כקבוצה לשיח של עידן הנאורות . בשלב ראשון הם ביקשו לעשות זאת באמצעות מפעל פרסום מקיף בשפה העברית . צעד מקדים לכל השכלה אמיתית , כך סברו , הוא השימוש בשפה טבעית , ' טהורה ' – עברית במקרה של היהודים , ולא יידיש , כמובן . בתוך זמן קצר יצרה קבוצה קטנה של משכילים , משוגעים לדבר , מדף ספרים יהודי אלטרנטיבי , שיכול היה להחליף את המדף הדתי–מסורתי או לשמש לצדו . בהתאם לרוח הזמן , ובעיקר במרכז אירופה , שם לא היתה גם הנאורות הכללית אנטי–דתית במובהק , נמנעו המשכילים היהודים בדרך כלל ממאבק חזיתי בדת ובמוסדותיה . זו גם הסיבה שהממסד הרבני לא יצא מיד נגדם . רק מאוחר יותר , משלא ניתן היה עוד להסתיר את העובדה שהמשכילים מהווים עילית חילונית המתיימרת להחליף את הממסד הישן , פרצה מעין ' מלחמת תרבות ' ביניהם . אך גם בשלב זה התעקשו מרבית המשכילים , כמו משה מנדלסון שהיה להם לדוגמה ומופת , שאין ביהדות דבר המונע השכלה חילונית ושאין בה דבר המפריע לפעילותם השוטפת של יהודים כשווי זכויות וחובות במדינה , בחברה ובתרבות . קהילת המשכילים הקטנה עשתה את ההתקרבות לתרבות הסביבה הלא יהודית לדגלה הרעיוני ולמרות חולשתה המספרית היתה לה בכל מקום השפעה מרחיקת לכת . אחד הנושאים שעמדו במרכז השקפת עולמם של המשכילים , מתונים ורדיקלים כאחד , היה שאלת תוכנית הלימודים בבתי הספר היהודים . לקראת סוף המאה ה18– רבתה הביקורת על ה ' חדר ' המסורתי ועל בורותם של חניכיו בכל התחומים . סמכותם הבלעדית של הרבנים החלה להתערער אז גם בתחומים אחרים הקשורים למערכת החינוך היהודית . היה זה דוד פרידלנדר , מתלמידיו הקרובים של משה מנדלסון , שהקים בשנת 1781 בברלין ' בית ספר חינם ' לילדים נזקקים , שבו פיתח תוכנית לימודים שכללה לצד לימודי קודש גם מבחר לימודי חול ובעיקר לימוד השפה הגרמנית . בתי ספר כאלה , שלא כולם היו מיועדים לנזקקים דווקא , הוקמו לאחר מכן בערים גדולות נוספות בגרמניה , ומה שנחשב בסוף המאה ה18– כחידוש רדיקלי , נהפך בתוך עשורים מעטים לדבר מובן מאליו . אפילו בתי ספר בעלי נטייה שמרנית במובהק הקדישו חלק מזמנם ומן המאמץ הפדגוגי שלהם להפיכת חניכיהם לאזרחים בני תרבות בעולם ' החיצוני . ' השליטה בשפת חברת הרוב היתה עניין בעל חשיבות מרכזית בתהליך ההתקרבות של היהודים לבני המקום . גם היא הושגה כתוצאה של מאמץ דו–כיווני . המדינה האבסולוטית , שפיקחה מקרוב על כל פעילות ציבורית בתוך גבולותיה , דרשה מן הקהילות לעשות שימוש בשפת המקום בכתב ובעל פה . במדינות גרמניות אחדות , למשל בבאדן , בדרום–מערב גרמניה , נדרשו היהודים לאמץ שמות משפחה ' גרמניים ' ולהשתמש בפומבי אך ורק בשפת המדינה . היה זה פרויקט שהצריך מאמץ ממושך ובלתי–פוסק , שכן יהודים המשיכו במשך כל התקופה ההיא לנדוד ממקום למקום – בעיקר ממזרח אירופה למערבה – ובכל מקום היו תמיד יהודים מהגרים שדיברו יידיש ושמרו על מנהגי ארצות המוצא שלהם . בגרמניה נעשתה התלונה על חלקיות השימוש ובעיקר על ליקויי השימוש בשפה הגרמנית לאחד המוטיבים האנטישמיים הנפוצים ביותר . גם מי שידעו גרמנית על בורייה הואשמו לא אחת בכך שטון הדיבור שלהם זר , ששפתם מלאכותית וכיוצא בזה . מתוך כך מסתבר היבט נוסף של תהליכי ההתקרבות בין היהודים לסביבתם . כל עוד נתקבלה עובדת זרותם המוחלטת , יכלו היהודים לשמר את ייחודם ולחיות במסגרותיהם כדבר שבשגרה . אמנם נוצרים רבים בזו להם ונמנעו ממגע עמם , אך היה להם מקום לגיטימי – אם גם נמוך שבנמוכים – בחברה הנוצרית . מרגע שנשתנו עקרונותיה של חברת הרוב ומאז שבוטלו – ולו רק להלכה – הקורפורציות הנפרדות והוקמו המדינות האבסולוטיות , אלו שנהפכו אחר כך ברוב המקרים למדינות–לאום לכל דבר , נוצרה במסגרותיהן גם " השאלה היהודית . " במדינה בעלת תרבות אחידנית ואוריינטציה לאומית אקסקלוסיבית לא היה מקום לגיטימי ליהודים , ובוודאי שלא היה מקום למוסדותיהם האוטונומיים . הטענה על היותם " מדינה בתוך מדינה " נעשתה תכופה ומשמעותית יותר והדרישה להתבוללות היתה לצדו השני של מטבע האמנסיפציה . למעשה היה החידוש שברעיון האמנסיפציה טמון בעובדה שיהודים יכלו עתה להתקבל כחברים שווי זכויות במדינה המודרנית בלי לוותר על זהותם , שהרי ויתור כזה על זהות , למשל בדרך של המרת הדת , היה פתוח לפניהם תמיד . תיאורטית , אפשר היה עתה להימנע מדרישה לוויתור על זהות נפרדת ועל התבוללות כצד השני של מטבע האמנסיפציה , אילו הוסכם לראות ביהודים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help