sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

כניסת היהודים לחברה הבורגנית בו בזמן נעשו היהודים , בעיקר במסגרות העירוניות החדשות , למרכיב חשוב של המעמד הבורגני המתעצב באותם הימים . ההיסטוריוגרפיה – היהודית והכללית גם יחד – נטתה תמיד להדגיש את תהליך " כניסת " היהודים לחברה הבורגנית . זו נתפסה כחלק מן השילוב של יהודים בסביבתם וכהיבט חשוב של התבוללותם . אך חשוב לזכור , שבמקומות רבים , בעיקר במרכז אירופה ובמזרחה , התרחשה ה " כניסה " הזו באותו זמן ממש שבו הלכה והתהוותה הבורגנות עצמה , נתגבשו ערכיה ונקבעו אורחות חייה . היהודים לא רק ספגו ערכים אלה ואימצו מנהגים זרים באורח פסיבי . הם גם היו שותפים מלאים להיווצרותה של הבורגנות ולהתגבשות ערכיה . העובדה שיכלו לקחת חלק בתהליך זה היתה תלויה בשני גורמים : בנכונות מצדם לפרוץ את גבולות החיים המסורתיים שלהם , על ההתבדלות וההתנכרות שהיו אופייניות להם ; ובנכונות מצד החברה הסובבת – במקרה זה בעיקר החברה הבורגנית – לקבל אותם , ולו רק באופן חלקי , לשורותיה . היסטוריונים חלוקים בשאלה באיזו מידה היו מקורותיו של תהליך ההתקרבות הזה " חיצוניים " ובאיזו מידה היו " פנימיים . " סביר להניח שהשינויים שהתחוללו בשטח היו בסופו של דבר תוצאה של פעולה משולבת : המדינה והחברה הכללית , אם בגלל החילון המתמשך ואם בגלל צורכי השעה , נעשו פתוחות יותר לאפשרות של שילוב היהודים , בעוד שהיהודים עצמם , שהושפעו אף הם מן החילון הכללי , נמשכו עתה גם אל התרבות הכללית וגם אל שפע ההזדמנויות הכלכליות והתרבותיות החדשות שעמדו לפתע לפניהם . " מן החוץ " פעלה קודם כול המדינה הריכוזית החדשה לשנות את מעמד היהודים . במאמץ לשנות את אופייה , ביטלה המלוכה האבסולוטית בהדרגה את כל הגופים הקורפורטיביים , האוטונומיים או האוטונומיים–למחצה , שהתקיימו ב % רבה . דוגמה לכך נמצאת במתקפה המשולבת על הגילדות . המדינה הריכוזית ייצגה כאן את האינטרסים של הבורגנות המודרנית , המבקשת לפעול בתחום הכלכלי בכל מקום וללא מגבלות , והעושה לתיעושם המקיף של תהליכי הייצור . גילדות של בעלי מלאכה ושל סוחרים , המקפידות על אכיפת מגבלות הייצור והתמח * ר , הפריעו לה במשימות אלו . ומן הצד האחר , גם המדינה החדשה לא יכלה עוד לסבול גופים בעלי אוטונומיה מקפת כל כך – כלכלית , חברתית ומשפטית . כדי להקים מדינה שכל נתיניה שווים לפני המלך היה על הגילדות להתפרק . התהליך היה ארוך וכואב , אך בלתי–נמנע . אפילו הפריבילגיות שנוצרו במרוצת הדורות – בתחום המיסוי , הניהול האזורי ועוד – לא היו עוד לגיטימיות במסגרת המדינה החדשה . בצרפת הן בוטלו אחת ולתמיד במהפכה הגדולה , ובסופו של דבר נפלה עמן גם המלוכה עצמה . באנגליה ובמרכז אירופה הן נתערערו בהדרגה – בכל מקום בדרך שונה במקצת . מעמדם הייחודי של היהודים – הן באשר לפריבילגיות הקהילתיות והפרטיות שלהם הן באשר למסים והאיסורים המפלים שמהם סבלו תמיד – נעשה גם הוא בלתי–לגיטימי . צווי הסובלנות משנת 1782 של הקיסר ההאבסבורגי יוזף השני הם דוגמה מעניינת לנושא זה . במהלך רפורמי אופייני לאותם הימים ביקש הקיסר להפוך את כל נתיניו לשווים בפני החוק ולהפיק את המקסימום מפועלם הכלכלי . צווי הסובלנות שהתייחסו ליהודים בפרובינציות השונות של האימפריה שלו לא היקנו להם שוויון זכויות ולא ביטלו את כל ההגבלות והאיסורים שהיו מוטלים עליהם . לעומת זאת היה בהם כדי להחליש את עצמאות קהילותיהם מחד גיסא , ולאפשר להם טווח פעילות כלכלית גדול יותר מאידך גיסא . יהודים נצטוו עתה ללמוד גרמנית ונושאים ' חיצוניים ' אחרים , אם בבתי ספר מיוחדים שהקימו להם ואם במוסדות חינוך כללים . שורה שלמה של מקצועות נפתחה בפניהם , ולא היה ספק שיש בכל אלה לפחות התחלה של תמורה במעמדם . מלכתחילה היה ברור שלאמנסיפציה הנרמזת כאן יש לגבי היהודים צדדים חיוביים ושליליים גם יחד . השינוי נשען אמנם על עקרונות הנאורות , אך היו אלה צורכי השלטון שהכתיבו בסופו של דבר את מהותו והיקפו . היה כאן סיכוי שסיכון בצדו . אמנם יהודים לא נשאלו בשלב זה לדעתם , אך אין ספק שרובם הגדול היה מוכן להתמודד עם הסיכון ולבחון את הסיכוי . הסיבה העיקרית לכך שיהודים קיבלו בדרך כלל בהתלהבות את ניסיונות האמנסיפציה הראשונים – באוסטריה ובפרוסיה , בצרפת המהפכנית ובאנגליה של ראשית המאה ה , 19– נעוצה במידת ההתקרבות שלהם עצמם באותה עת לחברה הכללית . כשהציע דוהם בספרו על שיפורם האזרחי של היהודים להעניק להם זכויות מלאות , היו ביניהם כבר רבים שגם בלי גושפנקה ממלכתית הפכו בהדרגה לנתינים מן השורה . אזרחים במובן המלא של המילה , יש לזכור , לא היו אז גם הלא יהודים . רק המהפכה הצרפתית , ובדרכה שלה אף המהפכה האמריקנית , הציעו ליהודים שוויון זכויות במסגרת אזרחית מלאה . הן עשו זאת בד בבד עם כינונן של רפובליקות דמוקרטיות שהיתה להן יומרה להעניק אמנסיפציה לכול . אך במרבית מדינות אירופה היתה ל"שיפור האזרחי" משמעות כלכלית ותרבותית יותר מאשר פוליטית , ובתחומים אלה אכן יכלו היהודים גם מצדם לעשות צעדים לא מבוטלים . חשובה לא פחות מהכניסה לחיי הכלכלה היתה כניסתם הנמרצת לחיי התרבות בארצות מושבם . היקפה של זו לא היה כמובן שווה בכל מקום . בתחומי התרבות הגרמנית התרבו במהלך המאה ה18– סטודנטים יהודים לרפואה ולמדעי הטבע , וכבר מן המחצית הראשונה של המאה ההיא ידועים לנו מקרים של יהודים המבקרים בתיאטרון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help