sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

גיבשו החיים השבטיים במדברות המזרח–הקרוב את אופיו של העם היהודי , וטען , כי אין דרך לשנות אופי זה . יהודים ימשיכו להיות זרים ושונים בכל מסגרת אירופית , ולעולם אי אפשר יהיה לבטוח בנאמנותם . על סף עידן הלאומיות היתה להכרזות מסוג זה חשיבות רבה . אמנם , היו גם כאלה שראו באור חיובי יותר את יהדות המקרא . לשיטתו של יוהן גוטפריד הרדר , למשל , שיקפה השירה העברית הקדומה חברה לאומית ייחודית ומופלאה , הראויה לחיקוי . אך הרדר הקפיד להפריד בין יהודי העבר לבין יהודי הקהילות היהודיות בזמנו . האחרונים , כך קיווה , ייעשו בסופו של דבר אירופיים לכל דבר רק כשיינטשו את דתם האנכרוניסטית . התקווה ל % דמה כללה לא אחת , גם אצל נציגים מובהקים של הנאורות – ובהם תומכים נודעים בשוויון ובליברליזם , כווילהלם פון הומבולדט , למשל – את הדרישה הישנה והמוכרת להתנצרותם של היהודים . תחושת הזרות כלפי היהודים , אם כך , אף שלא תמיד היתה זו שנאה חסרת פשרות , קיבלה אמנם ביטויים מסוג אחר אך לא נעלמה גם בעידן הרציונליזם . לעומת דאיסטים אנגליים כשפטסברי או מתיו טינדל , שראו ביהודים עם עבדים נבער וברברי , עמד ג'ון טולנד שדיבר בזכותם של היהודים . לצד ד'הולבאך בצרפת , בולטת סובלנותו של מונטסקיה , ולצד כתביו האנטישמיים של יוהן אנדריאס אייזנמנגר , בפתח המאה ה , 18– אפשר להציב את ספרו של יוהן יעקוב שודט מוזרויות היהודים . התקווה להתנצרות נמצאת גם כאן , אך היא משולבת עתה בעניין אתנוגרפי במנהגיהם ובייחודם של היהודים , אפילו במידה של כבוד למנהגים אלה ולייחוד זה . ולבסוף , עשורים אחדים של חילון הדרגתי אפשרו את פרסום ספרו של כריסטיאן וילהלם דוהם על שיפורם האזרחי של היהודים , הקורא להעניק ליהודים שוויון זכויות ומנסה להסביר את מגרעותיהם , כביכול , במבט היסטורי . אמנם קל לגלות שרידים של דעות קדומות נוצריות באשר לאופיים ותכונותיהם של היהודים גם בספרו של דוהם , או אצל מקבילו הצרפתי אבה גרגואר , אך קו המחשבה הנאור והרציונליסטי מכתיב בסופו של דבר את הטון הכללי של פרסומים אלה . גם איש כנסייה כגרגואר הטיל עתה בלי היסוס את מלוא האשמה במצבם הנוכחי של היהודים ובגילויים השליליים , לדעתו , של אופיים , על החברה הנוצרית המפלה אותם לרעה . בשלב זה , אפילו אמונה נוצרית בוטחת יכלה להכיל סובלנות דתית מסוימת ולהכיר בצורך לשנות את יחס הסביבה הלא יהודית כלפי יהודים . למי שהתרחקו מן הדוגמה הנוצרית היה צעד זה , בהדרגה , להיבט נוסף , הכרחי כמעט , של עמדתם הליברלית . חילון הדרגתי אכן הכין את הקרקע האידיאולוגית למיתון האיבה ליהודים ויצר נכונות , חלקית ככל שתהיה , לקבלתם במסגרות האזרחיות החדשות . אך גם מי שלא הצטרף לספקנים ולמתחלנים יכול היה באותם הימים למצוא דרך לשלב באמונתו גישה חדשה כלפי יהודים , שכן , תהליכי השינוי לא נסמכו על תפנית אידיאולוגית בלבד . היבטים נוספים של המודרניזציה השפיעו על היחסים בין היהודים לבין סביבתם : תמורות מפליגות בכלכלה , תהליכי העיור , גיבושה של בורגנות והיווצרותה של המדינה הריכוזית החדשה . כל אלה הטביעו חותם , כל אחד לחוד וכולם יחד , על מעמדם של היהודים ופתחו לפניהם אפשרויות שכלל לא היו קיימות קודם לכן . המעבר לשוק קפיטליסטי , הגדל והולך בהיקפו , וראשית התיעוש היקנו חשיבות מיוחדת לתחומי הפעילות הכלכלית שבהם עסקו יהודים מימים ימימה , מרצונם או שלא מרצונם . בראש הפירמידה החברתית–כלכלית עמדו בנקאים יהודים שקשריהם הפיננסיים הבינלאומיים אפשרו להם לגייס הון ניכר , בעיקר לצרכים החדשים של נסיכים ומלכים . אלה ניסו באותם הימים לבסס שלטון ריכוזי ואפקטיבי יותר בנחלותיהם , תוך שהם מארגנים אחרת את צבאותיהם ומקימים מערכים ביורוקרטיים פעלתניים ויעילים . במקרים רבים לא היה תחליף למטביעי המטבעות ולסוחרים הגדולים היהודים . אלא שגם בתחתית הפירמידה היו ליהודים פונקציות כלכליות חשובות . רוכלים קשי–יום , שהוקעו לא אחת כמכת מדינה , מילאו תפקיד חשוב בכלכלה המתפתחת . הם סיפקו לתושבי הכפרים , גם באזורים מרוחקים ונידחים , מוצרים חיוניים , גם מסורתיים וגם חדשים , וחיברו בינם לבין השוק העירוני המתפתח . באזורים אלה ישבו גם גובי–מסים יהודים , מלווים בריבית , סוחרי בהמות וכיוצא באלה . מרבית תפקידי המימון והתיווך היו אמנם גם בעבר בידי יהודים , אך חשיבותם של תפקידים אלה בכלכלה המתבססת על שוק רחב–היקף ודינמי יותר גדלה והלכה עם הזמן . במהלך המאה ה18– היו שליטים שעודדו יהודים להתיישב בארצותיהם ונתנו להם פריבילגיות מיוחדות מתוך תקווה שבואם ימריץ את הכלכלה . הבולט שבהם היה פרידריך השני , מלך פרוסיה , הידוע בכינויו " הגדול , " אשר אפשר הגירת יהודים , אפילו לבירת ממלכתו , ברלין . אך מעניין שהוא גם הזמין גולים הוגנוטים מצרפת , מגורשים פרוטסטנטים מזלצבורג ומנוניטים מארצות השפלה להתיישב בארצו ולתרום לפיתוחה . תפיסת העולם המרקנטיליסטית , ששלטה בביורוקרטיה שלו , התגברה על שיקולים תיאולוגיים , שנראו אז מיושנים ובלתי–רלוונטיים לצורכי המשק הממלכתי . היהודים לא נעשו בשל כך אהודים יותר , כמובן , אך המגע עמם נעשה הדוק ויומיומי יותר – בעיר ובכפר , במרכז ובפריפריה . למרות שעדיין חלו עליהם איסורים מאיסורים שונים והוטלו עליהם מסים משפילים , הלכה ונשתרשה – בעיקר בחוגים הביורוקרטיים – התחושה ששיפור מעמדם יביא עמו ברכה לכול .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help