sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

הנוצרים היה כל מגע מיותר עם היהודי בגדר מגע בכפירה שאפילו הבורות , זו המיוחסת לעמים מרוחקים ועובדי אלילים , לא יכלה להצדיקו . מן הצד היהודי הכתיבה ההלכה כללים נוקשים למדי באשר לקשרים עם לא יהודים . למשל , האיסורים על סעודה משותפת ועל חיתון ומגע מיני עם לא יהודים הקשו אפילו במהלך העת החדשה על יצירת % רבה חברתית אמיתית עמם . מעבר לכך , היה הבידוד ליהודים גם דרך לשמירה על זהות נפרדת , הגנה על מסורתם הדתית–תרבותית ועל ייחודם האתני . מן הצד הלא יהודי , נדרש ריחוק מן הכופרים וזה קיבל אישור רב–עוצמה מרגשות האיבה כלפיהם , מן הפחד מזרותם ומן הרתיעה ממאפייני התנהגותם . לא נשמרה התבדלות יהודית מוחלטת אך חשוב לזכור , שגם בחברה המסורתית , הדתית בעיקרה , לא נשמרה התבדלות יהודית מוחלטת . אי אפשר היה למנוע מגע בין יהודים ללא יהודים . מגע זה היה אינטנסיבי למדי בתקופות מסוימות ופרח במיוחד בהקשרי חיים מסוימים . משק הבית היהודי , למשל , היה בסופו של דבר תלוי לחלוטין במערך הכלכלי הלא יהודי . שוב ושוב נאלצו רבנים להתיר מגעים מכל מיני סוגים ולהתפשר עם צורכי המציאות בתחום זה . גם בתחום המשפט לא יכלו היהודים לשמור על ריחוק מוחלט . הם נאלצו להיעזר במערכת המשפט הכללית , אפילו במקומות שבהם הותר להם לקיים בתי–דין משלהם לעניינים שבינם לבין עצמם . נוצרים נזקקו תמיד לרוכלים יהודים ולמלווים בריבית , רופאים יהודים בעלי מוניטין טיפלו לא אחת בחולים לא יהודים , ותלות הדדית ברמה זו או אחרת חייבה מגעים הדדיים במרוצת כל הדורות . גם הטיעונים על בידודם הרוחני והאינטלקטואלי של היהודים במקומות מושבם , או לחלופין , על השפעה חד–כיוונית של היהדות על הנצרות ואף על האיסלאם , אינם עומדים במבחן ההיסטוריוגרפיה המודרנית . המיעוט היהודי , כמו כל מיעוט , חי תמיד בזיקה לתרבות הרוב , והמחקר החדש נוטה אכן להדגיש את השפעת העולם החיצוני הן על יהדות אשכנז והן על יהדות ספרד . בסיטואציה של מיעוט ורוב , נטען לעתים , סביר יהיה להניח שתרבות הרוב תשאיר חותם על תרבות המיעוט ; אם לא בגלוי ובמובהק , הרי לפחות במסגרת עולם הדימויים , הסמלים והמושגים . החברה היהודית היתה , לפיכך , חברה שיש לה , בצד סגירותה והעוינות ההדדית שבינה לבין חברת הרוב , דיאלוג של קבע עם חברה זו ועם תרבותה . בעולם האינטימי של העיר הימי–ביניימית הקטנה , טוען ההיסטוריון ישראל יובל , יהודים לא יכלו שלא להכיר טקסים וטקסטים נוצריים , ואף להטמיע , כלשונו , את "רוחהזמן , " במידה זו או אחרת . גם בתקופות שבהן לא היתה קיימת אידיאולוגיה של שיתוף ושל סובלנות היה קיים מגע רצוף בין יהודים לבין סביבתם , אף כי לעתים רק "בתחום התת–מודע של התרבות . " ראיות לכך הוא מביא , למשל , מאותן דמויות מן הברית החדשה , מן המוטיבים הליטורגיים הנוצריים שחדרו לסיפורי קידוש–השם בעידן מסעי הצלב , מסיפורי חג הפסח שהתפתחו לצד ומתוך התייחסות הדדית לסיפור חג הפסחא הנוצרי ומשימוש משותף שעשו בני שתי הדתות בסמלים ובמושגים . במחוזות התרבות המוסלמית , בעיקר בספרד שלפני הרקונקיסטה , כיבושה מחדש בידי הנוצרים , נתקיים דיאלוג פתוח למדי בין יהודים למוסלמים , בעיקר אמנם בתחומי המדע והפילוסופיה , אך את השפעותיו ניתן לגלות גם בתחומי השירה והספרות . לדיאלקטיקה זו של פתיחות והיבדלות היתה דינמיקה משלה . הרפורמציה והקונטר–רפורמציה נטו להחמיר את הצורך בהיבדלות , אך עם סיום מלחמות הדת , נעשתה מידה כלשהי של סובלנות צורך השעה . יהודים נהנו ממנה למרות שמגמת הפשרה וההשלמה נבעה בעיקר מן המתח שבין המחנות בתוך הנצרות ולא מתוך שיפור היחס ליהודים . בשום שלב לא נעלמו מן הסביבה המעורבת גילויים של שנאת יהודים , אם על רקע תיאולוגי ודתי ואם על רקע חברתי–כלכלי . אך בצדם היו תמיד מגעים הדדיים , ספיגה של ערכים , השפעות עיוניות ותגובות מקבילות על מצבים שונים ומשתנים . היה זה עידן ההשכלה שהביא למפנה עמוק בדינמיקה המסורתית הזו . הדאיזם , שרווח כבר בסוף המאה ה , 17– בעיקר באנגליה , ביקש לטשטש את ההבדלים בין הדתות הגדולות ולהחליפן באמונה משותפת , אמונה ללא התגלות , המבוססת על חוקי הטבע ועל כוחה של התבונה . אך בגלל חולשתו היחסית , השפיע הדאיזם בסופו של דבר רק באופן שולי על היחס ליהודים ועל מעמדם בחברה . גם למדע החדש , שקיבל את צורתו הפרדיגמטית בתורת ניוטון , מדע שהיה תחליף מסוג אחר לדת המסורתית , לא היתה השפעה ברורה בכיוון זה . נראה היה שהרציונליזם החדש אינו עומד בסתירה לשנאת ישראל . אפילו אחדים מן הפילוסופים ' הנאורים ' בצרפת של ראשית המאה ה18– לא השתחררו מהשקפות אנטי–יהודיות מובהקות , למרות סובלנותם המוצהרת . מעניינת במיוחד עמדתו של וולטר , אשר נעזר בקריאה חילונית , כביכול , של כתבי הקודש כדי להורות על הברבריות הבסיסית הטבועה בעם היהודי . גם אחרים נעזרו בקריאה מדעית ומפוקחת של התנ " ך העברי , תוך שימוש בכלים פילולוגיים ובארכיאולוגיה העוברית של אותם הימים , כדי למתוח ביקורת שלילית ונוקבת על היהדות והיהודים . השפעה רבה היתה , למשל , לעבודותיו של יוהן דוד מיכאליס , אוריינטליסט נודע מאוניברסיטת גטינגן . בששת הכרכים של עבודתו על " חוקת משה " ביקש להסביר כיצד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help