sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

חילון היחסים בין היהודים לאומות העולם – מבוא שולמית וולקוב מאז חורבן המרכז היהודי הפוליטי בארץ–ישראל נוצרה בהדרגה מערכת יחסים מיוחדת במינה בין היהודים לבין אומות העולם . אפשר לאפיין מערכת זו בעזרת שני מונחים עיקריים : ' פזורה , ' ו'מיעוט . ' אלה אינם מונחים מובנים מאליהם בהקשר שלנו , ולשימוש בשניהם יש השלכות אידיאולוגיות ברורות . עם זאת נראה שהם עדיפים על מונחים אחרים , גם הם אידיאולוגיים במהותם , אשר נהוגים בדרך כלל בדיון ההיסטוריוגרפי . המונח 'פזורה' מתאר את תוצאות תהליכי הגירוש וההגירה של יהודים מאז העולם העתיק , את עובדת הקמתן של קהילות יהודיות נפרדות ומפוזרות , שמרכיביהן שונים ממקום למקום ובכל זאת יש להן גם מן המשותף . זהו מונח טעון פחות מן המונחים 'גולה' או 'גלות , ' הנושאים עמם משמעות תיאולוגית מובהקת בהקשר של שכר ועונש אלוהיים ושל תפיסת המשיחיות המיוחדת ליהדות . הוא מחליף גם את המונחים 'תפוצה' או 'תפוצות , ' המשמשים , אם גם לא תמיד במפורש , כתחליף אידיאולוגי חיובי ל'גולה הדוויה . ' 'פזורה , ' בניגוד ל'גלות , ' אינה מתקשרת באורח הכרחי עם שעבוד או עם חיים בצל רדיפות והשפלה . 'פזורה' אף אינה תופעה יהודית ייחודית . גם אם יש לפזורה היהודית מאפיינים מיוחדים משלה , ניתן לנתח אותה ואת מרכיביה בכלים היסטוריים–סוציולוגיים כלליים . כך , למשל , יש למרבית קבוצות הפזורה מבנה חברתי ייחודי בהשוואה לחברה 'המארחת' אותן . מאפיינת אותן התפלגות מיוחדת למקצועות , ונתונים דמוגרפיים טיפוסיים מבדילים אותן משאר האוכלוסייה במקומות מושבן . אמנם , במשך דורות נשאו עמם היהודים בכל מקום תודעה של גלות . הם נהגו לפרש את אובדן המרכז הפוליטי שלהם ואת פיזורם הגיאוגרפי במונחים של עונש משמים , שבמסגרתו אי אפשר היה לקוות ליחסים הולמים עם העולם הסובב , ונטו להתייחס לפיזורם כעניין זמני העתיד להסתיים עם בוא הגאולה . מתח ושנאה , הנובעים מעקרונותיהם של יהודים ולא יהודים גם יחד , הכתיבו – מתוך הכרח תיאולוגי והיסטורי ממש – כך חשו , את היחסים שביניהם . אלא שבפועל לא התגבשו יחסים אלה על ידי עקרונות מסוג זה בלבד . הם נבעו גם מצורכי הקיום של יהודים ולא יהודים , מעובדת השכנות הקבועה ומציאות של מגעים – פיזיים ורוחניים – הכרחיים ובלתי–פוסקים ביניהם בכל מקום ומקום . החילון , או למען הדיוק החילון החלקי שעבר על היהודים מזה ועל שכניהם הלא יהודים מזה – תהליך שהואץ באורח ניכר מאז המחצית השנייה של המאה ה , 18– היה רק אחד הגורמים לשינוי בדפוסי קשר אלה . מכלול תופעות המודרניזציה הוא שטבע את מהות היחסים החדשים , והיזקקות למונחים שהם חופשיים יחסית מקונוטציות דתיות יהיו לכן לעזר בדיון שלפנינו , העוסק בבירור יחסים אלה . המונח השני , 'מיעוט' הוא פרובלמטי לא פחות . למעשה , רק בעולם שבו שולטים מושגים של שוויון ואחידות יש למונח זה משמעות מובהקת . החברה הטרום–מודרנית היתה , כידוע , חברה המבוססת – להלכה ולמעשה – על אי–שוויון ועל חוסר אחידות . דווקא יחידות חברתיות שהיו – מספרית – בגדר מיעוט שבמיעוט ניצבו לא אחת בראש פירמידת הכוח החברתיפוליטי ואף שאבו את סמכותן מעובדה זו . בעולם שבו שלטה האריסטוקרטיה , למשל , לא יכול מונח המציין מיעוט מספרי לשאת עמו קונוטציות של חולשה מדינית–חברתית או של קיפוח ואפליה , כמתבקש בדרך כלל בימינו . למרות זאת , נראה שזרותם המודגשת של היהודים בנוסף למספרם הקטן יחסית וסיפור אפלייתם הממושכת מצדיקים את השימוש במונח ' מיעוט . ' במשך דורות חיו , אם כן , היהודים כפזורה , כאשר קהילותיהם מהוות מיעוט בארצות מושבם . הקהילות שמרו על קשרים הדדיים מסוגים שונים בינן לבין עצמן ועל מידה של סולידריות הנשענת על השתייכות דתית אחת , הכרה בעבר משותף ואמונה בגורל משותף . מקובל להניח שיחסיהם של היהודים עם אומות העולם היו תמיד רוויי שנאה . לא אחת מחליף סיפורה של האנטישמיות , " שנאת עולם לעם עולם , " את סיפור תולדות היהודים בארצות מושבם . ואכן , אין ספק ששנאת ישראל , תופעה המוכרת כבר מן העולם העתיק , היא קו מרכזי בתולדות היהודים . ועד כמה שייחודם של היהודים מבוסס אכן על המסר המיוחד של הדת ועל דרישות הפולחן והציות למצוות הכרוכות בה , היה ייחוד זה מאז ומתמיד מקור לאי נחת אצל לא יהודים , ולעתים אף לתיעוב של ממש . לא כאן המקום לסקור את תולדות האנטישמיות . אך בהקשר של תופעת החילון חשוב להדגיש את מקומה האמביוולנטי של הדת בגיבוש התיאולוגי , ולאחר מכן האידיאולוגי , של האנטישמיות , הן בסביבה הנוצרית והן בסביבה המוסלמית . בעולמן של שתי הדתות המונותיאיסטיות האלו נחשבו היהודים לא לזרים בלבד אלא לכופרים . אך יחד עם זאת היה ברור כי שתיהן נזקקות למסורת שהיתה משותפת להן וליהודים . רק על בסיס המסורת הזו אפשר היה לנהל בינן לבית הדת היהודית ויכוח עקרוני – כמקובל בימי הביניים – והיא גם שהכתיבה מידה מינימלית של סובלנות הדדית . ומכיוון שבדרך כלל לא היה בסובלנות בסיסית זו ערובה לביטחון , פיתחו מרבית הקהילות היהודיות הקטנות בפזורה חיים משלהן , במסגרות מבודדות ככל האפשר משאר האוכלוסייה . מצד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help