sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:332

השינויים האלה בלבוש , שטשטשו את ההבדלים החיצוניים בין יהודים ללא–יהודים , הביאו דווקא להבחנה ויזואלית ברורה בין יהודים "מודרניים" לבין האורתודוקסים החרדיים . בחוגי האורתודוקסיה הקיצונית ראו בהם ראשיתה של טמיעה . רבנים חרדיים אסרו במפורש על היגררות אחרי "דרכי הגויים" ועמדו על כך שצאן מרעיתם יקפיד יותר ויותר על הלבוש היהודי ה"ישן , " שיש בו אמנם יסודות מזרח אירופיים רבים , אבל במרוצת השנים הוא נעשה מזוהה עם יהודים חרדיים . סגנון הלבוש הזה נשמר בימינו בקהילות חרדיות , גם בארץ , גם באירופה ואף בארצות הברית . אמנם קיימים הבדלים בסגנון הלבוש החרדי בין קהילות וכתות שונות , בין חסידים למתנגדים , בין "אשכנזים" למזרחים ( שרבים בהם הגברים הלובשים לבוש אירופי ומקפידים רק על סגנון מגבעות מסוים , ( אבל רוב ההבדלים האלה ידועים רק בחוגים פנימיים . הבולט לעין הוא ההבדל בין חרדים לחילונים–מודרניים . במרוצת דורות אחדים נוצרה דיכוטומיה בולטת בלבוש בין החברה האורתודוקסית לחברה ה"מודרנית , " החילונית רובה . אפשר לעמוד במבט ראשון על השתייכותו של אדם לאחת משתי החברות הנפרדות לגמרי האלה . עם זאת יש לציין שגם בין הדתיים הלא–חרדיים אימצו להם רבים חזות מודרנית ולא נבדלו מבחינה חיצונית במלבושיהם מן החילונים אלא בהקפדה על כיסוי ראש , גם גברים וגם נשים . עם חידוש היישוב העברי בארץ–ישראל , בשלהי המאה ה , 19– החל להתפתח סגנון לבוש חדש , שהיה אמור לבטא את המהפכה בערכים שמייצגיה הבולטים ביותר היו "החלוצים . " המרד כוון גם נגד המלבושים היהודיים המסורתיים הנהוגים בקהילות חרדיות , אבל גם נגד הלבוש ה"בורגני , " האירופי , שנחשב לבלתי הולם את תנאי החיים בארץ ואת התרבות העברית החדשה , החלוצית והשוויונית , הנוצרת בה . הלבוש היה אמור להיות פשוט ולטשטש את הבדלי המעמדות . במקום החליפה העשויה אריג משובח והעניבה ( שהחלו לקרוא לה , מתוך זלזול , "דג מלוח , ( " שלבישתן היתה אופיינית ל"בורגנים" ולבעלי יכולת כספית , באו בגדים עשויים בד פשוט וגס יותר , לרוב בצבע חאקי , מכנסיים , לעתים קצרים , וחולצה פרומת צווארון ומקופלת שרוולים . בימות הקיץ – והיו שנהגו כך גם כל ימות השנה – החליפו סנדלים פתוחים את הנעליים הסגורות . סגנון הלבוש הזה פותח לדרגת עידון מיוחדת בתנועות הנוער החלוציות , ששם היו גם הבנות לובשות מכנסיים קצרים במקום שמלות , והוא נחשב למבטא את הפתיחות והישירות של החברה העברית החדשה הנוצרת והולכת בארץ . במשך תקופה ארוכה , ברוב שנות "היישוב" וגם בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל , היה אפשר לעמוד על שייכותו האידיאולוגית של אדם , ל"ימין" או ל"שמאל , " על פי סגנון הלבוש שלו או שלה . תהליכי הגלובליזציה , ההאחדה התרבותית הכול–עולמית והשפעת הקולנוע , ובעיקר הטלוויזיה , על סגנון הלבוש ועל טשטוש ההבדלים התרבותיים החיצוניים בין חברות שונות בעולם , ניכרים גם בישראל . הסגנון הארצישראלי החלוצי המיוחד נעלם כמעט לגמרי , גם במקום שבו המשיך להתקיים זמן רב יותר – בקיבוצים ובמושבים . רק מעטים לובשים בגדי חאקי , וכמעט אין לראות מבוגרים הלובשים מכנסיים קצרים בפרהסיה . סגנון הלבוש של היהודים המשתייכים על החברה החילונית ( ובמידת מה גם על חלק ניכר מן החברה הדתיתהלאומית ) אינו נבדל כמעט בכלום מסגנון הלבוש המקובל בארצות אירופה המערבית , בארצות הברית וגם בחברה המודרנית של ארצות האיסלאם ושל מזרח אסיה . ההבדלים , אם הם קיימים , נובעים בעיקר ממזג האוויר המקומי ומן הקיץ החם . היחידים השומרים בקנאות על סגנון הלבוש הקודם שלהם הלבוש הפשוט בתנועות הנוער החלוציות , שבהן היו גם הבנות לובשות מכנסיים קצרים במקום שמלות , ביטא את הפתיחות והישירות בחברה העברית החדשה . בתמונה : בנות במחנה אימונים של הפלמ"ח לעקורי המחנות באירופה אחרי מלחמת העולם השנייה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help