sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:330

לבוש היהודים כמסמן תהליכי מודרניזציה וחילון יהודי התפוצות היו תמיד מיעוט בארצות שבהן ישבו . במסגרת קהילותיהם הם שמרו על סגנון חיים שבחלק ניכר ממרכיביו היה שונה מסגנון החיים של האוכלוסייה שבתוכה חיו , ועמו פיתחו גם הרגלי לבוש ייחודיים להם . שוני זה בלבוש נוסף על השוני הטבעי בלבוש הנובע , בתוך כל קבוצת אוכלוסין , מהבדלי מגדר , גיל ומעמד . מניעיו היו בחלקם דתיים , והוא התבטא בכיסוי ראש לגברים ולנשים , בהקפדה על מה שנחשב לבוש צנוע , בעיקר אצל נשים , בהימנעות מאריגי " שעטנז , " ואצל הגברים גם בגידול זקן ובפאות . והיו לו עוד מניעים , הקשורים ברצון מובן בחברות מיעוט שלא להתבלט יתר על המידה במלבושי פאר ובהפגנת ה"המצאה" הגדולה שסייעה לחילונו של המטבח היהודי היתה המרגרינה , שפותחה בשנת 1869 בידי הכימאי הצרפתי היפוליט מז – ' מוריה . המרגרינה מאפשרת למטבח הכשר להשתמש בחומר דמוי חמאה לתבשילי בשר . ההמצאה הבאה היתה של "קריסקו , " שלפניו היו יהודים מרבים להשתמש בשומן אווזים , עופות ובקר , דבר שהגביל את מתכוני הבשר שלהם . קריסקו , שהוא שומן אפייה צמחי , סייע בפריצת הגבולות בין מאכלי חלב למאכלי בשר בבישול הכשר . חברת " פרוקטר אנד גיימבל" פרסמה אותו עם הופעתו כ"מוצר שהגזע העברי מחכה לו זה ארבעת אלפים שנה . " בשנת 1933 פרסמה החברה הזאת עלון דו–לשוני , באנגלית וביידיש , של מתכוני קריסקו לעקרת הבית היהודייה . אבל היום יש כבר שורה ארוכה של מוצרי "פארווע" מבוססי סויה , ובהם גבינה , חלב וגלידה . קיימים גם חיקויים למאכלים לא כשרים כחסילונים , בשר עגל ברוטב לבן המבוסס על מרגרינה ולא על חמאה וקינוח פארפה נטול שמנת . המאכלים היהודיים נעשים למזון פופולרי במהלך השנים , אך בעיקר במאה ה , 20– מה שנחשב ל"אוכל יהודי" נעשה לחלק מתרבות האוכל האמריקנית : בייגל , לאקס , בשר כבוש , לחם שיפון , פסטראמה , רוגלעך , חומוס וקנישעס . ילדים יהודיים הגדלים כחילוניים , גם כשאינם מקפידים לחגוג את החגים היהודיים , עדיין אוהבים לאכול מאכלים יהודיים מסורתיים כגון בשר חזה , כוסמת עם אטריות ביצים , קניידלעך , מלפפונים חמוצים ומצה מטוגנת הקרויה מצה בריי . בארצות הברית נוצר גם מפגש יוצא דופן בין מזון "אתני" שבא מארצות המוצא של המהגרים לבין מזון "לאומי , " שבא מן המדינה שעמה מזדהים המהגרים . החומוס והפלפל , הנחשבים "אוכל ישראלי , " חברו למלפפון הכבוש וללחם השיפון כסממני זהות יהודית–אמריקנית . הזמינות של מוצרי מזון אתני ייחודי שינתה את מנהגי האכילה של היהודים . המטבח היהודי בא במגע עם מאכלים מתרבויות רבות , ושיטת ה"פיוז'ן , " שנוסתה בו בהצלחה , עשתה את האוכל היהודי למתוחכם יותר והקנתה לו שם בעולם . נוסף על כך מזונות יהודיים בסיסיים זמינים כיום במגוון נוסחים חדשים , כגון חלה מקמח חיטה מלא , וזוהי רק דוגמה אחת מני רבות של מה שאפשר למצוא כיום בעולם החדש של המזון הכשר . גם מגוון המאכלים הכשרים לפסח הקיימים כיום הוא עצום ; אפשר למצוא מצות מקמח חיטה מלא , מצות דלות שומן ומצות שאינן שומרות על צורת הריבוע המקובלת – אפויות כקרקרים או בצורות מגוונות . אך אף על פי שדלתות המטבח היהודי נפתחו לרווחה לעולם , האוכל יהיה תמיד מרכיב חיוני בחיים היהודיים . הוא ממשיך להתפתח ולספוג השפעות תרבותיות חדשות ולהסתגל לטכנולוגיות חדשות , ויחד עם זאת נשאר כעוגן רגשי לרבים מבין היהודים , גם שומרי מצוות וגם חילוניים . במאמר שהתפרסם באוסטין כרוניקל בדצמבר 1998 כתבה רונה וולש כי "אצל יהודים רבים האוכל הוא מבצר אחרון המגן מפני התבוללות תרבותית מוחלטת . הם משמרים את מורשתם באמצעות החלה , אולי יותר מאשר באמצעות כתבי הקודש . כמובן , באותה מידה , יהודים אחרים נרתעים מפני מתכונים מסורתיים , כמו המתכון לפטצ'ה ( רגל קרושה . ( הם מאמצים מטבח יהודי מודרני יותר , קונספט שממשיך להתחמק מהגדרה ברורה אבל כולל מאכלים אופנתיים כגון סביצ'ה של סלמון ( מאכל דרום אמריקני – דג מושרה במיץ הדרים ) וגפילטע פיש ברוטב סלסה . מתכונים נושנים המכילים " שמאלץ" ( שומן עוף ) מודחים החוצה או לפחות מותאמים לימינו באמצעות שמן זית . " מזונם של היהודים , כמו מאפיינים אחרים של תרבות הקהילה הטרום–מודרנית , לא נעלם מן העולם בתקופה המודרנית . כמו שאירע ללשונות היהודים במפגשן עם תרבות הקפיטליזם המערבי , הטכנולוגיות החדשות וערוצי התקשורת המודרניים , פשט גם האוכל היהודי המסורתי את צורותיו הישנות , וקיבל צורות חדשות , טעמים לא מוכרים ומשמעויות לא צפויות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help