sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:329

השולחן המרכזי , ( The Center Table ) מכיל מתכונים למאכלים יהודיים מהתקופה ההיא , שמתגלה בהם דמיון רב למאכלים שהכירו יהודי מזרח אירופה , אבל לאמיתו של דבר היו אלה מאכלים שרובם לא זכו לטעום במזרח אירופה . מבין המתכונים בספר : מרק כרוב חמוץ–מתוק , מרק סלק חמוץמתוק , מרק בשר וגריסים , מרק זנב שור , דג מקרל חמוץ–מתוק , כבד קצוץ , כרוב ממולא בבשר , פלפלים ממולאים ולשון ברוטב חמוץ–מתוק . המאכלים האלה לא היו רחוקים הרבה מאלה שהיו רגילים בעלי בתים אמידים לאכול באירופה . מכיוון שחלק לא מבוטל מן המהגרים המשיכו לשמור על דיני הכשרות , צמחה בארצות היעד תעשיית מזון "אתנית" יהודית , שכ A ונה בתחילה אך ורק אל הצרכנים היהודיים . החיבור בין שוק קפיטליסטי ומורשת אתנית הוליד גלגולים מודרניים של מזונות מסורתיים . מה שהוכן במולדת הישנה בבית או נאפה בתנור השכונתי , נקנה מוכן בקופסאות ובבקבוקים ( דג ממולא נמכר היום בצנצנות זכוכית . ( מפעלי הבשר ומוצריו החליפו את הייצור העצמי באטליזים הכשרים ומפעלי היינות הכשרים דחו לשוליים את ייצור יין הצימוקים המסורתי . בחנויות הכולבו נוסף גם המזון היהודי למדפי המוצרים האתניים . עיתונות המהגרים היתה גדושה מודעות על מצרכי מזון ששיבחו והיללו את הניחוח האותנטי ובה בעת הבליטו את אופיו המודרני המתאים לדרישות הזמן והמקום . מה שהיה בלתי נמנע הוא שלא מעט מן המאכלים היהודיים ה"אותנטיים" לא היו מוכרים בארצות המוצא של המהגרים . מסורת קולינארית חדשה הומצאה , מתוך שימוש במרכיבים ישנים וחדשים . הסופר שלום עליכם , שחווה את התמורות התרבותיות והקולינאריות שעברו המהגרים מן האימפריה הרוסית לכרך של ניו יורק , מספר באירוניה בספרו מוטל בן פייסי החזן על אופה יהודי מן העיירה , יונה שמו , שהחל לייצר במולדת החדשה : "קנישעס , קנישעס ביתיים , חלביים עם גבינה , או פארווע עם כרוב [ ... ] הקנישעס שלו ידועים בכל האיסט–סייד . אם תלכו ברחוב אסקס , תראו על אחד החלונות כתובת ביידיש באותיות גדולות : 'כאן מוכרים קנישעס ביתיים . "' במידה מסוימת היה תהליך ההתבוללות דו–כיווני , בייחוד בכור ההיתוך האמריקני , והוא הביא לכך שמאכלים מסוימים מהמסורת היהודית היו לחלק מהתרבות האמריקנית . חנויות בייגל , לדוגמה , אפשר למצוא כיום בכל רחבי המדינה ולא רק בשכונות יהודיות . ההצלחה לא פסחה גם על שוק המזון הכשר . מכירות המזון הכשר עלו מ45– מיליארד דולר ב1996– ל165– מיליארד דולר בשנת . 2002 במאמר "חידת הכשרות" , ( "Conundrum The Kosher ") שפורסם בגיליון יולי 2000 של המגזין חלוקת מזון , ( Food Distribution Magazine ) צוין כי "מרבית הצרכנים הם פשוט אנשים שצורכים מזון כשר מפני שהוא נתפס בעיניהם כמזון איכותי . " לפי מאמר שפורסם לאחרונה בניו יורק טיימס , "הצלחתו הגדולה ביותר של הענף נובעת מצריכת מזון כשר מסיבות בריאותיות : אנשים אלרגיים לחלב שקונים מוצרי פרווה ... וטבעונים , צמחונים ובעלי אלרגיות למזון שמעדיפים מזונות כשרים , בשל ההקפדה היתרה הכרוכה במתן חותמת ההכשר . " מניעים טכנולוגיים אף שלגורמים תרבותיים היתה השפעה עמוקה על הבישול היהודי , אין להתעלם מהתפקיד שמילאה הטכנולוגיה , בעיקר במודרניזציה של התקנת המזון הכשר . מודעה משנת 1848 של בית המסחר של ברמן בניו-יורק המפרסמת מוצרים כשרים לפסח . כיוון שחלק גדול מהמהגרים היהודים המשיכו לשמור על דיני הכשרות התפתחה באמריקה תעשיית מזון "אתנית" יהודית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help