sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:328

להשתתף בסגנון הגלובלי של העיצוב הפנימי . השפעת התרבות המערבית המודרנית טשטשה את סימניו הייחודיים של הבית היהודי המסורתי . מאפיינים שהיו קשורים במצוות הדת נעלמו או הוחלפו בסמלי הזדהות פוליטיים ובאתרי זיכרון נוסטלגיים . אף במקום שבו נותרו חפצים וסממנים הקשורים באורח חיים דתי , חל באלה שינוי עצום הן בשל התמורות הטכנולוגיות והן משום שהאורתודוקסיה הפנימה אף היא , במידה מרחיקת לכת , את אורח החיים המערבי . כך או אחרת , הבית היהודי המודרני הוא היום תוצר מובהק של אורח החיים הבורגני בארצות המערב . תהליכי חילון במטבח היהודי שילה קאופמן וננסי ברי התפתחות המדע והטכנולוגיה במאתיים השנים האחרונות חוללה מהפכה באומנות המטבח . כיום איננו מוגבלים עוד לשימוש בגידולים פרטיים בלבד ולא קיים חשש לקלקול מהיר של המזון , ונוסף על כך אנו מבינים טוב יותר את הקשר שבין תזונה לבריאות . חידושי העידן המודרני שינו באופן משמעותי את כל צורות הבישול , אבל בהשפעתם על המטבח היהודי קיימים כמה מאפיינים ייחודיים המשקפים את ההיסטוריה , הדת והתרבות היהודיות . מה שמאפיין את המטבח היהודי הוא העדר אחידות במוצאו . כאשר מדברים על המטבח האיטלקי , ניתן להבחין בין המנות המתוחכמות יותר של הצפון לבין הפסטה–ברוטב–עגבניות של הדרום , אבל גבולות המטבח האיטלקי ידועים וברורים . אך כאשר מדברים על המטבח היהודי , האם הכוונה היא לעירוב האשכנזי של גפילטע פיש , כבד קצוץ ופסטראמה ( בשר מעושן , ( או האם הכוונה לנוסח הספרדי שמורכב בעיקרו מאורז , כבש ועדשים ? ומה בנוגע למטבח של יהודי הודו , עדת בני ישראל , האם להם אין מקום בשולחן האוכל היהודי ? העם היהודי הוא עם התפוצות ובמשך השנים ספג והטמיע לקרבו מן התרבות , המאכלים והמשקאות של הארצות שבהן חי . המטבח היהודי תופס מקום חשוב בדת היהודית , הן במובן של השמירה על חוקי הכשרות והן מתוקף תפקידו בטקסים הדתיים , וסדר פסח הוא הדוגמה המובהקת ביותר לכך . בדתות אחרות קיימים חוקים המבטיחים את טוהר המזון בדומה לכשרות , וברבות מהן נעשה שימוש במזון כחלק מהטקס הדתי , אך לא באופן מורכב ומקיף כמו במסורת היהודית . כיצד אפוא השתנה המטבח היהודי , הנשען על מערכת חוקים , שבמשך מאות רבות של שנים הבדילה אותו משכניו הלא–יהודיים , במהלך מאתיים השנים האחרונות , ומה הוביל לשינוי ? מניעים תרבותיים כאשר יצאו היהודים מן הגטאות והרבעים היהודיים , נעשו חילוניים יותר ומודרניים יותר ועברו תהליך של אקולטורציה בחברות חדשות , הם נטשו לרוב גם את דרכי הבישול המסורתיות . אך כדי לא לאבד את תרבותם וזהותם מלפנים , הם המשיכו לשמור על מאכלים מסוימים , ובייחוד על מאכלי שבת וחג , ששימרו את הזיקה לשורשים היהודיים . אבל רבים ממיליוני היהודים שהגיעו לארצות הברית בסוף המאה ה19– ובתחילת המאה ה20– נמלטו מרעב ופוגרומים ותזונתם היתה לקויה . ב"מולדתם הישנה" לא היה באפשרותם להשיג ארוחות מזינות , אפילו פשוטות . הנשים והגברים שהגיעו לאמריקה היו רעבים , אך חדורי אמונה , שאם יעבדו קשה , יתוגמלו במזון לשובע ובשפע שמעבר לדמיונם . בארצות מזרח אירופה זכו רק עשירים לאכול לשובע . מעטים אכלו בשר , עוגות ופירות יקרים . המוני העם ניזונו בעיקר בפחמימות ( לחם שיפון . ( במרוצת המאה ה19– נעשו תפוחי האדמה " ) בולבעס" ביידיש ) מזון בסיסי של השכבות העניות . הירק הזה , שהובא לאירופה אחרי גילוי אמריקה , התאזרח על שולחנם של יהודי פולין ורוסיה , עד שמאכלים מסורתיים , דוגמת הלביבות המטוגנות ( לאטקעס , ( כיסוני הבצק הממולאים ( קרעפלעך ) והפשטידה העגולה המכונה קוגל , הוכנו מתפוח האדמה ( הקארטאפלניק – פשטידת תפוחי אדמה עגולה . ( כל כך היה תפוח האדמה מזוהה עם העוני היהודי עד שהונצח בשיר המדבר על אכילתו בכל יום . מקור החלבונים העיקרי היה המליח ( הרינג , ( מוצר כשר שהגיע דרך נמלי הים הצפוני והים הבלטי , היה קל לשימור ולא הצריך עיבוד קולינארי מורכב . לא מעט יהודים הגישו בסעודות השבת מליח , ולא דג ממולא , שידם לא השיגה לקנות . אמרה שנונה ביידיש קובעת : " אז ס'איז ניט קיין פיש , איז הערינג אויך פיש" ( כשאין דג , גם מליח הוא דג . ( חלק ניכר מן המאכלים שקיבלו בעולם המודרני מעמד של "מזון יהודי" היו לאמיתו של דבר מרכיבים עיקריים מן התפריט של השכבות הנמוכות , שנעשו "מזון יהודי" רק עשרות שנים ספורות לפני גלי ההגירה הגדולים למערב . את היקף השינוי שהתחולל במטבח היהודי בארה"ב אפשר לאמוד על ידי הצצה בספר בישול משנת , 1929 שנערך בבוסטון בחסות מסדר הנשים של בית הכנסת "משכן תפילה . " הספר ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help