sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:327

כלכלי קובע את עיצוב הפנים של הבית , נותרו בבתים דתיים סימני היכר יהודיים , שהמרכזי בהם הוא ארון ספרים עמוס בספרי תפילה ועיון עבריים . שעה שבחברה היהודית הטרוםמודרנית היו הספרים מצרך נדיר ויקר , ורק העשירים יכלו להרשות לעצמם לפאר את ביתם בארון של ספרי קודש , הרי עתה נעשה מודל הבית הבורגני המרכז אירופי – שבו עומד ארון הספרים לצד הפסנתר , במרכז החיים התרבותיים – שליט בבתי האורתודוקסיה המודרנית . זאת שעה שמרכזיות הספרים נעלמה מבתי מגזרים אחרים ( לא לפני שספרי הוצאת הספרים המפלגתית החליפו את 'ארון הספרים' האורתודוקסי הקאנוני . ( יותר מכך , העברת הלימוד מבית המדרש הקהילתי לבית , והפיכתו לחלק מן הפעילות המשפחתית , הינן חידוש סוציולוגי גמור , המשתקף במיקום הרהיטים ובחלוקת המרחבים בתוך דירתו של היהודי המודרני . בבתים דתיים רבים עומד במרכז החדר שולחן גדול שסביבו יושבים גם כשאין אוכלים . שולחן זה תופס מקום יותר מרכזי בלילות שבת , כאשר מתכוננים לסעודה החגיגית . לידו נמצאים מזווים בעלי דלתות זכוכית , שבהם מוצגים כלי כסף המשמשים בעיקר לטקסים דתיים , והם מהווים מעין מוזיאון זוטא המעיד על מידת אדיקותה של המשפחה ועל מעמדה הכלכלי . במטבחים של אנשים דתיים נמצאים שני כיורים , לכלי בשר ולכלי חלב , ומקום נוסף לאחסון כלים לפסח , ולפיכך המטבח הוא לפעמים גדול יחסית . בכמה בתים מזרחיים קיימת תופעה של שני מטבחים , אחד מודרני , לצורכי ייצוג , והאחר בסגנון ישן , לבישול הממשי . דבר זה דומה למה שאפשר לראות בבתים מערביים – חדר אורחים המסודר תמיד ומוכן למילוי תפקידו , לעומת "חדר משפחה" קטן יותר , לשימוש יומיומי . בחדרי המיטות בבתי הדתיים נמצאות תמיד שתי מיטות , שאפשר להפריד ביניהן בימי נידתה של האישה . בבתי חילונים מודרניים המגמה היא של היטמעות בחברת הצריכה המערבית . בישראל , למשל , מחקים הבתים באזורי המגורים היוקרתיים , כסביון או הרצליה פיתוח , את צורת החיים הפרברית של עשירי אמריקה , ואילו הריהוט הסקנדינבי המתועש מעניק לבעלי אמצעים מוגבלים יותר אפשרות בבתים אשכנזיים רבים היו לוחות דקורטיביים הקרויים "מזרח" מורים על כיוונה של ירושלים . "ממזרח" לגרמניה 1900 ) בקירוב )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help