sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:326

לא נמצאו בתוך דירת המגורים ( להוציא בתי עשירים גדולים , ( וחלק נכבד מחיי החברה של הגברים והנשים התקיים מחוץ לבית : בחצר המשותפת , סביב התנור השכונתי , בבית הכנסת ובשוק . אופייני תיאור הבית היהודי שהנציח מנדלי מוכרספרים , שבו הבית והחוץ , המטבח , חדר השינה ובית המרזח הם מרחב אחד : "מלבד שהיה משמש לבית–בישול ( מטבח , ( לחדר המשכב ופעמים לבית תפילה , שימש גם לבית–משקה , לשם היו באים בני המקום , ובימי השוק גם בני הכפרים , לשתות יין שרף . " אנשי תנועת ההשכלה היהודית הטיפו , בין שאר הצעותיהם לתיקון פגמיה של החברה היהודית המסורתית , גם לתכנון מחודש של ייעוד מרחביו השונים של הבית היהודי : לכל חדר צריך להיות ייעוד ספציפי . הפרדה מוחלטת צריכה לשרור בין המרחב ה"פרטי" והאינטימי , לבין המרחב הציבורי . ההגירה לארצות המערב , יחד עם העלייה ברמת החיים , שינו את תפקודי המרחבים השונים בדירה . תופעה מעניינת בבתי יהודים במזרח אירופה , הנמשכת בחלקה גם בישראל , היא זו של הדירות המפוארות שבהן התגוררו אדמו"רים של חסידים . אחדים מהם חיקו את ארמונות האצולה המקומית , כמו למשל החצר החסידית המפורסמת של סאדיגורה . הפאר שאפיין את דירותיהם של הרבנים החסידיים עומד בסתירה לעוני שבו התגוררו בני הקהילה . העדות החרדיות מרוכזות היום במרחבים אורבניים בכרכים מודרניים . על כן ניתן למצוא במבנה אחד מעין "מרכזי תרבות יהודיים" חרדיים , שבהם מרוכזים מוסדות ושירותים שונים , שהיו קודם לכן מפוזרים על פני המרחב השכונתי או העיירתי . תופעה זו משותפת גם לקהילות דתיות יהודיות אחרות , ומשקפת את מידור החיים הדתיים מן המרחב הציבורי היהודי , בהקצאת אתר מיוחד המיועד למילוי הפונקציות הדתיות . עיצוב–פנים בבתי היהודים המודרניזציה השפיעה על פנים בתי היהודים בדרגות שונות . מכל מקום , הגלובליזציה של העיצוב הפנימי של הבתים לא הביאה לאחידות סגנונית . הסגנון העיצובי של פנים בתי היהודים היה תמיד מעורב ביסודות שנלקחו מהמסורת המקומית הלא–יהודית , והדבר היה תלוי , במידה רבה , באדיקותה הדתית או בחילוניותה המשפחה , ברמת טמיעתה ובמעמדה הכלכלי . במרוקו , למשל , בבתיהם של יהודים עירוניים אמידים היו רהיטים בעלי סגנון דמוי מערבי ( מתוך העדפת הסגנונות הצרפתיים הקלאסיים , שהיו פופולריים בין האמידים בכל הארצות המוסלמיות , ( אבל תמיד היה חדר אחד מקושט "על פי המסורת הישנה , " כלומר , ברהיטים מסורתיים בסגנון מזרחי . בתופעה זו ניתן להבחין גם בארץ ובקהילות אחרות שמוצאן מארצות המזרח המוסלמי . היא מבטאת נוסטלגיה לימים עברו , וזו מרוכזת בחדר הזה , המשמש לפעילות בשעות הפנאי ולקבלת אורחים . אף שאין ריהוט יהודי "טיפוסי , " ניתן לזהות בית יהודי על פי כמה סימני היכר , שכמה מהם עשויים להימצא גם בבתים חילוניים . קופסאות צדקה ותמונות של רבנים חשובים , וכן של מקומות קדושים בארץ–ישראל , מצויות בעיקר בבתי החרדים . חפצים יהודים אופייניים , המשמשים לטקסים ביתיים כגון חנוכיות , פמוטים לנרות שבת , גביעים לקידוש על היין וקופסאות בשמים לטקס ההבדלה , אפשר למצוא גם בבתי יהודים מזרמים אחרים . אצל מי שאינם שומרי מצוות קיבלו חפצים אלו מעמד "לאומי" או משמעות רגשית – גילוי מובהק של חילון החפצים הפולחניים . סגנונם של חפצים אלה השתנה במידה ניכרת בעידן המודרניזציה . מתהווה והולך סגנון " יודאיקה" כמעט אחיד ( חפצים אלה מיוצרים תעשייתית בצורה הנחשבת ל"מסורתית" ולפיכך הם נעשו שווים לכל נפש . ( תמונות מודפסות של רבנים ( חלקן דמיוניות לחלוטין , כמו אלו של הרמב"ם , והבעש"ט ) היו אף הן חידוש מובהק של המאה ה , 19– ויש שהן הופיעו לצדן של תמונות אישים מפורסמים או עסקנים פוליטיים ( סר משה מונטיפיורי , בנימין זאב הרצל . ( לעתים היו אלו תוצר של מפעלי התרמה מטעם ארגונים פילנתרופיים , או פרס לחותמים במסעי פרסום של עיתונים יהודיים . במדינת ישראל , בשנותיה הראשונות , תפסו את מקום תמונותיהם של הרבנים והעסקנים תמונות של מנהיגים פוליטיים ואנשי צבא . על התמורות שחלו בריהוט הבית היהודי ובקישוטיו במאתיים השנה האחרונות אפשר ללמוד הרבה מן ההוראות לתפאורה שכתבו מחזאים יהודים בכל הקשור לעיצוב הפנים של הבית היהודי . בקהילות מזרחיות , למשל , אפשר לראות קנקני נחושת וקערות לנטילת ידיים . בתימן היו קנקני נחושת כאלה כמעט בכל חדר . בימינו ממלא תפקיד זה ספל נפוץ בעל שני אוגנים , העשוי אלומיניום ונמצא ליד הכיור . תשמישי קדושה ישנים אחרים ממלאים בימינו בעיקר תפקיד דקורטיבי והם מוצגים על גבי מדפים . בבתים אשכנזיים רבים היו לוחות דקורטיביים , הקרויים " מזרח , " מורים על כיוונה של ירושלים . בתימן היו מותירים ריבוע קטן לא צבוע על הקיר הצפוני , הפונה לירושלים , האמור גם להזכיר את חורבן בית המקדש . לריבוע זה היו קוראים בשם "מנורה . " בבתים רבים נמצאים בימינו קמעות שונים , לפעמים בצורת "חמסה , " או דפי נייר שעליהם מצוירים סמלים קבליים והם אמורים להגן על הבית . הם עשויים כמעט תמיד מחומר זול ומיוצרים בייצור תעשייתי . אף שבימינו , בקרב משפחות חילוניות , רק המעמד החברתי–

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help