sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:323

הבית היהודי אסתר מוצ'בסקי–שנפר אחד השינויים הגדולים ביותר שהביא העידן המודרני לחיי היהודים התחולל בבית היהודי . מאז ראשיתה של האמנסיפציה , לפני מאתיים שנה , החל תהליך של ליברליזציה שאפשר ליהודים להשתלב גם טופוגרפית בחברה הלא–יהודית . גילוי מוחשי מובהק של תמורה מן הסוג הזה התרחש , למשל , באיטליה בתקופת מלחמות נפוליון . הצבא הצרפתי הרפובליקני הרס את חומות ה"גטו , " השכונה היהודית שבה חויבו היהודים לגור במשך מאות שנים . בארצות אחרות היה תהליך ביטול המחיצות הפיזיות אטי יותר . לעתים הותר רק ליהודים בעלי מעמד מיוחד לקבוע את דירתם בשכונות אחרות , שעה שכל השאר נאלצו לצאת בכל ערב מן האזורים האסורים . בפולין , שבה נאסרו מגורי יהודים בערים שנהנו מן הזכות "שלא לסבול" ( De-non tolerandis ) יהודים , הוסרו הגבלות אלה בהדרגה . כך , למשל , נפתחה הדרך למגורים להמוני יהודים בוורשה . לתמורה זו במרחב המחיה היהודי היתה השפעה מכרעת לא רק על מגעיהם של היהודים עם הקבוצות האתניות והשכבות החברתיות שבתוכן שכנו , אלא גם על מקומו של הבית היהודי במרחב , על עיצובו ותפקודיו . תופעה חשובה נוספת שהשפיעה על מיקום מגוריהם של היהודים היתה אימוץ תפיסות חדשניות על אודות הקשר בין מעמד חברתי , איכות חיים ועיצוב הסביבה . אוטופיות רבות שהגו מתקני עולם , מהפכנים רדיקליים וסופרים לאומיים ביקשו לתקן את החברה היהודית גם באמצעות שינוי סביבתי . " שכונות גנים" ו"מושבות מופת" ליהודים תוכננו בידי ארכיטקטים חדשנים ויצרו במקומות רבים ( בראש ובראשונה בארץ–ישראל ) סביבה יהודית חדשה , חילונית באופייה , ובית יהודי חסר תקדים במסורת העתיקה . הרובע היהודי לפני האמנסיפציה היו היהודים ברוב ארצות התפוצה , במזרח כמו במערב , מוגבלים בבחירת מקומות מגוריהם והיו חייבים לגור במקומות שהוקצו להם על פי החוק . בימינו קוראים לשטחי המגורים שנכפו על יהודים , ושנמצאים בקרבת אזורי מגורים של לא–יהודים , בשם גטאות . אף שהשם גטו עצמו נקבע בוונציה בשנת , 1516 שאז נתחם בה מקום מגורים מיוחד ליהודים שנאסר עליהם לגור באזורים אחרים של העיר , הוא נעשה לשם כללי לתופעה שכבר היתה קיימת אז במקומות שונים . יהודים התגוררו במקומות שנקבעו להם בתחומי העיר , או בעיירות סמוכות לערים , שבהן היוו , לעתים , בכמה מקומות במזרח אירופה , את רוב תושביהן . עם האמנסיפציה היגרו רבים מן היהודים , שישבו באזורים כפריים , אל הערים והעיירות ושמו בכך קץ למקצועות יהודיים כפריים אופייניים כמו מסחר בבקר ובסוסים , שהיו נפוצים באלזאס ובגרמניה . במזרח אירופה , שלא כמו בערי איטליה וגרמניה , לא היה " גטו . " היהודים התגוררו לעתים קרובות במרכז העיר , סביב כיכר השוק , ובשכנות עם עירונים לא יהודים . העיר היהודית המזרח אירופית לא היתה ישות יהודית טהורה , אלא תערובת של מוסדות נוצריים ויהודיים ששכנו זה לצד זה . מיתוס העיירה כאי מבודד בתוך סביבה זרה נוצר בספרות היהודית המודרנית . מיתוס זה משקף אידיאולוגיות מודרניות ברוח הלאומיות היהודית , ואינו מייצג את הגיאוגרפיה היישובית של קהילות היהודים . המציאות הגיאוגרפית היתה שונה למדי . אלפי מפות של ערים ועיירות מראות על 4 רבה פיזית גדולה בין בית הכנסת , הקתדרלה הקתולית , בית רב הקהילה ודירתו של כוהן הדת הקתולי . נוסף על כך , העיירה המקורית נוסדה על פי תוכנית אב ולא צמחה באופן ספונטני , כפי שעשוי לדמות המתבונן בן זמננו . לפיכך , ניתן להבחין בה בסדר הגיוני , מערך רחובות מסודר וחלוקה מתוכננת מראש של שימושי הקרקע . לפני האמנסיפציה היו היהודים חייבים לשוב עם שקיעת החמה לאזור הסגור שלהם . הגטאות , בעיקר אלה שבערים , היו צפופים ותנאי החיים בהם היו קשים . הבתים נבנו לגובה , כיוון שלא ניתן להם להתפשט לרוחב , וצורת בנייה זו הגבירה את הצפיפות והחמירה את תנאי התברואה . כאלה היו שכונות היהודים באיטליה . שערי הגטו בעיר רומא , שאלפי יהודים התגוררו בו בצפיפות , נפתחו רק עם איחודה של איטליה וביטולה של מדינת האפיפיור בשנת , 1870 אך רבים המשיכו לגור בשכונה צפופה זו גם במאה ה . 20– גתה תיאר גטו כזה , שהיה בעיר פרנקפורט על נהר מיין , דחוק בין חומות העיר הפנימית . המקום עורר את סקרנותו בשל אווירת הזרות ששקקה בו . הוא כתב על צפיפותו של הרובע היהודי ועל תנאי החיים העלובים ששררו בו . אפילו משפחה בעלת שאיפות כלכליות נישאות כמו משפחת רוטשילד נאלצה להסתפק שם במגורים צנועים ולחיות במחנק ללא מרחב–מחייה . ייתכן שהדוגמה היחידה במינה של עלייתה של משפחה זו , שהגיעה לעושר ולהשפעה , מיטיבה להדגים את האפשרויות הפתאומיות שנפתחו לפתע בפני היהודים , כאשר הותר להם לבחור כרצונם את מקום מגוריהם . תצוגת המותרות שהפגינה משפחה זו בתרבות המגורים שלה , מתוך חיקוי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help